ایرانگرد نیوز

ثبت جهانی شوش، ایران را تبدیل به یک پژوهشگاه بین‌المللی می‌کند

IMAGE635373178352788471

ثبت جهانی شوش، ایران را تبدیل به یک پژوهشگاه بین‌المللی می‌کند

مدیر پروژه ثبت جهانی محوطه تاریخی شهر شوش تاکید کرد: ثبت جهانی شوش، ایران را به پژوهشگاهی بین‌المللی برای ثبت قرن‌ها دانایی ایرانیان تبدیل می‌کند.

محمدحسین ارسطوزاده درباره این که روند ثبت این محوطه تاریخی گفت: ثبت یک اثر در فهرست آثار جهانی دو مرحله دارد، مرحله اول تنظیم مستندات و مدارک است که دلالت می‌کند شرایط 5 گانه یونسکو برای ثبت جهانی که در قالب یک پرونده به این نهاد بین‌المللی ارسال می‌شود. یونسکو پس از بررسی پرونده، هنگامی که اصالت، ارزش،قدمت و اهمیت تاریخی آن را محرز یافت، وارد مرحله دوم می‌شود که عبارت است از بررسی حضوری و میدانی. پرونده شوش، در مرحله اول به تایید یونسکو رسیده و آنها برای ثبت این اثر بر اساس مستندات متقاعد شده‌اند.
این مدیر درباره امور ثبت جهانی ادامه داد: اکنون ما بدون تعطیلی در حال آماده‌سازی محوطه برای حضور قریب‌الوقوع ارزیابان یونسکو هستیم. در این بخش کارگروه‌هایی در سطح استانداری و در سطح فرمانداری در حال رفع ایرادهای موجود هستند.
ارسطوزاده که پیش از این سازه‌های آبی شوشتر را به ثبت در فهرست میراث جهانی رسانده است، درباره فواید ثبت محوطه تاریخی شوش در فهرست جهانی معتقد است: ما در ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر، در واقع تمام دانش و فناوری ساخت این سازه‌ها را به نام ایرانیان در جهان ثبت کردیم. ثبت شوش هم باعث خواهد شد که دانش و فناوری و خرد زیست 7000 ساله این منطقه به نام ایرانیان ثبت شود، و پس از آن یونسکو موظف است محتوای پرونده ثبت‌شده را به عنوان شاهد دانایی ملت ایران به 70 زبان زنده دنیا ترجمه کنند.
به گفته مدیر پروژه ثبت جهانی شوش، یونسکو پس از آن این متون را تدریس و منتشر می‌کند تا مراکز علمی و دانشگاه‌های جهان از آن بهره ببرند و در اختیار دانشجویان، گردشگران و همه اقشار دنیا قرار می‌گیرد. همچنین این سازمان بین‌المللی کمک‌های فنی و پژوهشی به این پایگاه بین‌المللی اختصاص خواهد داد. همچنین دولت نیز موظف است ردیف بودجه مستقل و ملی برای این اثر تاریخی در نظر بگیرد.
او تاکید کرد: البته هدف مهم‌تر از همه این‌ها که همه این‌ها باید مقدمه‌ای برای تحقق آن باشد، این است که شوش در ایران، تبدیل به یک پژوهشگاه بین‌المللی برای شناخت فرهنگ و تمدن‌های موجود در ایران از تمدن‌های عیلامی و بین‌النهرین تا دوره معاصر در آن به بررسی دانشمندان سراسر جهان قرار بگیرد. به این ترتیب دانش و فناوری و مدنیت ایرانیان در معرض مطالعه و انتشار گسترده قرار خواهد گرفت. و با توجه به این که شهر شوش یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های جهان است که دوره‌های زیست انسانی گوناگون را تجربه کرده، ثبت جهانی شوش، ایران را به پژوهشگاهی بین‌المللی برای دانشمندان و دانشجویان جهان برای ثبت قرن‌ها دانایی ایرانیان خواهد کرد.
خروج از نسخه موبایل