ایرانگرد نیوز

کهن شهر بلقیس گام در مسیر جهانی شدن گذاشت

کهن شهر بلقیس گام در مسیر جهانی شدن گذاشت

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از ابلاغ دو میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های مرمتی شهر تاریخی بلقیس اسفراین در قالب طرح جهانی کردن این مجموعه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی ˈعیسی نورالهیˈ اظهار کرد: ابلاغ این اعتبار از محل اعتبارات سال 92 سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است.

وی گفت: بقیه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح ساماندهی و مرمت شهر تاریخی بلقیس به منظور آماده کردن این اثر برای ثبت جهانی، از محل اعتبارات سال 93 و بعد از آن به استان تزریق خواهد شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی در مهر 91، 40 میلیارد ریال اعتبار، با پرداخت سه ساله را برای ساماندهی و مرمت شهر تاریخی بلقیس اسفراین مصوب کرد .

شهر تاریخی بلقیس بزرگترین بنای خشت و گلی ایران، پس از ارگ بم است که در سه کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفراین و در مجاورت مسیر ارتباطی اسفراین – سبزوار قرار دارد.

این بنا از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی در قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده که طبق یافته های باستان شناسی قدیمی ترین استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط است.

زندگی در این شهر تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته اما در اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر درسال 1131 ه. ق توسط افغان ها کاملاً ویران و درهم کوبیده شده است.

رهبر معظم انقلاب 22 مهرماه سال 91 با سفر به اسفراین و سخنرانی در جمع مردم این شهرستان، ضمن اشاره به اهمیت شهر تاریخی بلقیس، خواستار مرمت، رسیدگی و معرفی بیشتر این اثر تاریخی شدند.

 

خروج از نسخه موبایل