ایرانگرد نیوز

سیاستگذاری در حوزه فرش و صنایع‌دستی باید در یک سازمان انجام شود/ پرداختن به صنایع‌دستی یک نیاز ضروری است

سیاستگذاری در حوزه فرش و صنایع‌دستی باید در یک سازمان انجام شود/ پرداختن به صنایع‌دستی یک نیاز ضروری است
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه پرداختن به صنایع دستی یک نیاز ضروری است، گفت: سیاستگذاری در حوزه فرش و صنایع دستی باید در یک سازمان انجام شود و این موضوع در شورای عالی اداری دولت بررسی می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین گرامیداشت هفته صنایع دستی که صبح امروز(20 خرداد) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: صنایع دستی از جمله صنایعی است که هم در بخش هنری و هم از نظر اقتصادی قابل بحث است.معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: صنایع دستی درخشش ذوق و هنر انسان در یک اثر هنری است که وقتی به کشورهای دیگر صادر می‌شود، نقش سفیری را ایفا می کند که بار فرهنگی و هنری را انتقال می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی قدمتی به اندازه تاریخ دارد، یادآور شد: کشور ما به دلیل تمدن غنی و تاریخ چندین هزار ساله یکی از جایگاه‌های اصلی صنایع دستی در دنیا است، صنایع دستی در ایران گویای فرهنگ و هنر سرزمینمان است.

جهانگیری تصریح کرد: استعداد، روحیه خلاق، ابتکار و اندیشه ملت ایران در کار صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی آشکار است، امروز پرداختن به صنایع‌دستی یک نیاز ضروری است چراکه این هنرصنعت در کنار بار فرهنگی دارای ارزش‌های اقتصادی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه صنایع دستی از نظر اقتصادی یکی از بهترین رشته‌های اقتصادی کشور است، افزود: شاغلین در این رشته‌ها با حجم سرمایه‌گذاری کم مشغول به فعالیت هستند در حالی که اگر بخواهیم در رشته‌های دیگر یک میلیون شغل ایجاد کنیم به سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز داریم.

وی ادامه داد: اجرای طرح ایجاد سالانه 250 هزاز شغل در بخش صنایع دستی فرصت بسیار خوبی است که باید در شورای اشتغال و دولت جزء طرح‌های ردیف اول مطرح شود و در دستور کار قرار گیرد.

جهانگیری افزود: صنایع دستی یک کالای صادراتی است که در بسیاری از بازارهای خارجی مشتریان بسیاری دارد،  صادرات صنایع دستی، صادرات فرهنگ و اندیشه بوده و جزء معدود رشته‌هایی است که این حجم ارزش افزوده دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه صنایع دستی ترکیب هنر و صنعت است، گفت: ارتباط بین صنایع دستی و گردشگری  هم از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گردشگری می تواند موجب ارتقای صنایع دستی شود و صنایع دستی هم جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران دارد.

وی در کنار هم قرار گرفتن صنایع دستی و گردشگری را در یک سازمان، مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی از سیاست‌های جدی دولت توجه به توسعه و رونق گردشگری است، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید حجم گردشگران ورودی به کشور افزایش یافته  که باید با رفع موانع این روند را افزایش دهیم.

جهانگیری در ادامه استفاده از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی را راهکاری برای برون‌رفت صنایع دستی از وضعیت فعلی دانست و تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد بازاریابی و فروش این آثار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: هنرمندان با تلاش و پشتکار بسیار آثاری را خلق می‌کنند اما بازاریابی و استفاده اقتصادی از این آثار کار آسانی نیست، توجه به اقتصاد در حوزه صنایع دستی باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به سازماندهی حوزه صنایع دستی و موضوع جدایی فرش از این حوزه، افزود: اگر کل صنایع دستی در یک سازمان واحد سیاستگذاری شود، اقدامات با سرعت و تاثیر بیشتری انجام می‌شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری در حوزه فرش و صنایع دستی باید در یک سازمان واحد صورت گیرد، افزود: این مسئله باید در شورای اداری دولت مورد بررسی قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل