ایرانگرد نیوز

معاون میراث فرهنگی خبر داد: شهر سوخته برای ثبت جهانی مشکلی ندارد

ImageHandler.ashx

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: شهر سوخته از دید ما برای ثبت جهانی، مشکلی ندارد؛ ایرادهایی که از طرف ایکوموس وارد شده، نشان می‌دهد که امسال بیشتر به‌دنبال کیفیت رفته‌اند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدحسن طالبیان صبح امروز در نشست چالش‌ها و روند ثبت میراث فرهنگی ملموس و ناملموس گفت: علت انتخاب شهر سوخته برای ثبت جهانی قرار گرفتن این محوطه تاریخی در منطقه جنوب است چراکه یکی از اولویت‌های ما ثبت آثار مناطق محروم کشورمان است به همین دلیل شهر سوخته را برای ثبت جهانی انتخاب کردیم تا بهانه‌ و انگیزه‌ای برای تمام دستگاه‌های واقع در استان سیستان و بلوچستان باشد که در جهت حفظ این اثر کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی شهر سوخته باعث می‌شود همه دستگاه‌ها در حفاظت و مرمت این اثر همکاری کنند، یادآور شد: برای ثبت پرونده‌های میراث ملموس چه آثار طبیعی و چه آثار تاریخی باشد چند نکته در نظر گرفته می‌شود نخست ظرفیت‌پذیری آثار تاریخی مهم بوده و اینکه فهرست موقت یونسکو قرار داشته باشد، همچنین استانی که آثار تاریخی در آن واقع شده آمادگی ثبت جهانی یک اثر را داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه ثبت جهانی شهر سوخته به صلح منطقه کمک خواهد کرد، تصریح کرد: کارشناسان شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) تعدادی ایراد به پرونده شهر سوخته گرفته و آنها را عدم تطبیق معیارهای یونسکو با پرونده ثبت جهانی این اثر دانسته بودند.

وی ادامه داد: یک مورد آن مربوط به کاه گل بود، کارشناسان به این موضوع واقف نبودن که کشور ما مرکز خشت جهان است به همین منظور قرار شد این موضوع را اصلاح کنند.

طالبیان وجود دکل‌های برق در حریم شهر سوخته را از دیگر ایرادهای ایکوموس  دانست و گفت: در آینده نزدیک این دکل‌ها به کابل‌های زیرزمینی تغییر داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یونسکو امسال برای ثبت جهانی آثار تاریخی سختگیری‌های بیشتری داشته و به دنبال کیفیت آثار در کشورهای مختلف بوده است، اضافه کرد: پرونده شهر سوخته در سی‌و هشتمین اجلاس سالانه میراث جهانی یونسکو که قرار است 16 تا 25 ژوئن در شهر دبی قطر برگزار شود ، برای ثبت جهانی بررسی خواهد.

طالبیان تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 50 اثر در فهرست موقت یونسکو قرار دارد و تعداد زیادی آثار دیگر نیز به این فهرست اضافه خواهد شد همچنین فهرست موقت در حال بازنگری است.

وی افزود: در مورد پرونده ثبت جهانی منظره تاریخی فرهنگی روستایی میمند دارای نواقصی بود که در حال حاضر برای رفع نواقص آن کارهایی انجام می‌شود.

طالبیان با بیان اینکه مطالعات اقتصادی – اجتماعی میمند زمان بر بوده،  افزود: چون این مطالعات در سال گذشته آماده نبوده نتوانستیم پرونده آن را برای ثبت جهانی به یونسکو بفرستیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: هر زمانی که پرونده میمند آماده شد چون نیاز به سهمیه ندارد برای ثبت جهانی یونسکو ارسال خواهیم کرد.

معاون میراث فرهنگی درباره شهر تاریخی بیشابور گفت: بیشابور به دلیل آنکه جاده از عرضه آن عبور کرده به عنوان پرونده‌های ثبت جهانی به یونسکو ارسال نشد چون ریسک آن بالا بود.

وی افزود: اگر تاکنون پرونده میراث طبیعی برای ثبت جهانی یونسکو ارسال نشده به خاطر همگرا نبودن دستگاه‌های مختلف بوده است. خوشبختانه در جلسات متعددی که داشتیم این موضوع تا حدودی حل شد.

طالبیان با اعلام وجود 11 میراث طبیعی برای ثبت جهانی، اضافه کرد: برای سال 2015 دو میراث طبیعی (کلوت‌های شهداد) مربوط به بیابان لوت و (منطقه حفاظت شده ارسباران) برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال خواهد شد پرونده این آثار باید تا دی ماه ارسال شود.

طالبیان با اعلام این خبر که در مجمع عمومی یونسکو که 12 تا 15 خرداد برگزار شد، ایران در رابطه با انتخاب اعضا مشارکت داشت و نظارت فعالی را در این خصوص انجام داد، گفت: یکی از موضوعاتی که در این مجمع مطرح شد مربوط به پرونده نوروز بود که به عنوان یک پرونده موفق درجهت تقویت صلح مورد ستایش قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی یادآور شد: کشورهای عراق و ترکمنستان تقاضای خود را مبنی بر پیوستن پرونده نوروز مطرح کردند همچنین عراق و ترکمنستان نیز مایل هستند.

طالبیان تصریح کرد: اگر تعداد اعضای پرونده نوروز از ده نفر بیشتر شود باید پرونده در سال 2016 در یونسکو بررسی شود. در گفتگویی که با فدراسیون چوگان داشتیم قرار شد پرونده این اثر به صورت چند ملیتی و مشترک آماده شود.

وی افزود: کشورهای پاکستان و تاجیکستان برای پیوستن پرونده چندملیتی به مدیریت ایران اعلام آمادگی کردند و عراق هم قصد دارد در این زمینه همکاری کند.

طالبیان تصریح کرد: هر زمانی که پرونده چوگان آماده شد به یونسکو برای ثبت جهانی ارسال می‌شود، ممکن است از سهمیه کشورهای دیگر برای ثبت این پرونده استفاده کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهر سوخته از دید ما برای ثبت جهانی، مشکلی ندارد؛ ایرادهایی که از طرف ایکوموس وارد شده، نشان می‌دهد که امسال بیشتر به‌دنبال کیفیت رفته‌اند، پس کار کشورها سخت شده است. هرچند در برخی موارد برای شهر سوخته دچار اشتباه نیز شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل