ایرانگرد نیوز

مستندهای منوچهر طیاب مهمان این هفته تلویزیون

مجید گیاه‌چی مجری طرح این مجموعه برنامه  گفت: در ساعت 23 روزهای شنبه تا چهار‌شنبه 7 تا 11 تیر به‌ترتیب فیلم‌های «دریای پارس»، «البرز»، «زاگرس، مهد تمدن کهن»، «پرواز دور بر بال‌های خیال» و «نقاشی» به‌ همراه «مسجد جامع اصفهان» از آثار منوچهر طیاب از شبکه‌ مستند پخش می‌شود و با حضور فیلم‌ساز مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

 
وی افزود: طیاب فیلم‌سازی است که در آثارش محیط زیست مردم و زندگی، فعالیت، فرهنگ و روابط فی‌مابین آن‌ها و تأثیرات محیط بر انسان‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد. او بر مبنای تقسیم‌بندی ایران به 4 قسمت خلیج‌فارس و حاشیه آن، منطقه خشک و کویری، زاگرس و البرز، البته از نظر فرهنگی و نه جغرافیایی، این مناطق را در تمامی فصل‌های سال به تصویر کشیده تا نشان دهد که مردم این مناطق چطور زندگی می‌کنند.

 
مجری طرح «شب‌های مستند» یادآور شد: «دریای پارس»، با چنین رویکردی به زندگی مردم در حاشیه‌ خلیج فارس می‌پردازد. «البرز»، زندگی مردم در حاشیه‌ سلسله جبال البرز که از آذربایجان شروع شده و با گذر از گیلان و مازندران تا خراسان شمالی ادامه دارد، به‌خصوص بخش‌های شمالی این رشته‌کوه را که مملو از شهرها و فعالیت‌های بسیار است به تصویر می‌کشد. این مستند تنها به مسائل جغرافیایی نمی‌پردازد، بلکه موضوعات اجتماعی و زیست محیطی، مشاغل، تاریخ، تمدن، زندگی امروزی و مسائلی چون برنج در ایل سون و پرورش کرم ابریشم در گیلان، موضوع چای، ماهی‌گیری و صید ماهی، ارتزاق مردم، جنگل، راه‌ها، راه‌آهن و رسومات این منطقه را موردتوجه قرار می‌دهد و گریزی به قیام جنگل و مراسم شاه شهیدان در دیلمان نیز می‌زند.

 
گیاه‌چی ادامه داد: «زاگرس، مهد تمدن کهن»، که با محوریت کوچ عشایر بختیاری، قشقایی و همچنین فرهنگ، ‌آداب و رسوم رایج در حاشیه‌ زاگرس ساخته شده است، به زندگی پیرامون زاگرس که از آذربایجان تا نزدیک بندرعباس امتداد دارد، می‌پردازد و این منطقه را به‌عنوان یک محیط زیست برای انسان از غارنشینی تا اکنون و مرکز فرهنگ‌هایی که در آن به‌وجود آمده، مورد بررسی قرار می‌دهد. فیلم «همراه باد در دل تنهایی کویر» از این مجموعه در روز شنبه 14 تیر پخش می‌شود.

 
وی اظهار کرد: «پرواز دور بر بال‌های خیال» فیلمی است که به زندگی شخصی و هنری استاد برجسته‌ مجسمه‌سازی مرحوم صنعتی‌زاده که خود یک انسان نیک‌سرشت و شریف است، می‌پردازد.

«نقاشی»، نگاهی متفاوت به نقاشی ایرانی و تاریخ آن دارد، اوج و فرود آن را به تصویر ‌کشیده و تاریخ تصویرگری در ایران را از دوران کهن تا اواخر قاجار، زمانی‌که نقاشی فرنگی رایج می‌شود، مورد توجه قرار می‌دهد. «مسجد جامع اصفهان» نیز مستندی قدیمی است که به ساخت و سبک‌های معماری مسجد جامع اصفهان و تغییراتی که در طول سالیان دراز در آن ایجاد شده است، می‌پردازد و فضاهای مسجد جامع را از نظر معماری موردتوجه قرار داده است.

 
مجری طرح «شب‌های مستند» در پایان گفت: منوچهر طیاب مستندساز، نویسنده و منتقد ایرانی، دانش‌آموخته‌ رشته‌ی معماری از دانشگاه فنی وین و تحصیل‌کرده‌ رشته‌ کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده‌ سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین است. طیاب فیلم‌سازی خود را با کارگردانی فیملی درباره‌ سفال‌های قدیمی ایران آغاز کرد. وی استاد رشته‌ سینما در دانشکده‌ هنرهای دراماتیک و تلویزیون، سرپرست رشته‌ سینماتوگرافی و عکاسی دانشکده‌ی علوم ارتباطات اجتماعی تهران و عضو هیأت داوران یونسکو در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کوتاه لهستان بوده و تاکنون بیش از ۹۰ فیلم مستند و آموزشی ساخته است.

 

خروج از نسخه موبایل