آغاز فصل جديد كاوش آبراهه هاي تخت جمشيد

آغاز فصل جديد كاوش آبراهه هاي تخت جمشيد
آغاز فصل جديد كاوش آبراهه هاي تخت جمشيد

سرپرست مجموعه جهاني تخت جمشيد از آغاز دور جديد كاوش آبراهه هاي تخت جمشيد خبر داد و گفت: در فصل نخست اين دوره از كاوشها كه در سال 91 انجام شد با كاوش امتداد مسير خروجي آبراهه هاي تخت جمشيد در جنوب تخت گاه، مسير خروجي آب مجموعه كانالهاي زيرزميني باز شد.

مسعود رضايي منفرد با تاکید بر اینکه فصل نخست كاوش آبراهه هاي تخت جمشيد مشكل چندين دهه اخير آبگرفتگي كاخ ها و كانالها در مواقع بارندگي را حل كرد افزود: فصل دوم كاوش آبراهه هاي زيرزميني با مجوز پژوهشكده باستان شناسي به مدت 2 ماه آغاز شده است.

اسدي سرپرست گروه كاوش آبراهه هاي تخت جمشيد نیز با اشاره به موفقيت آميز بودن كاوش آبراههاي تخت جمشيد در فصل نخست خاطرنشان کرد: در این دوره مشخص شد مجموعه خزانه تخت جمشيد در زمان هخامنشيان در تعبيه سيستم دفع آب كاناهاي زير زميني  به جز خروجي فعلي آبراهه ها از يك خروجي منحصر به فرد برخوردار است.

وی با بیان اینکه كاوش امتداد مسيري كه به احتمال فراوان به خروجي خزانه منتهي می شود  از اهداف اين دور از فعاليت هاي كاوش به شمار مي رود گفت: اهداف فصل دوم كاوش آبراهه ها علاوه بر خزانه  متمركز بر دو  نقطه ديگر  از تخت جمشيد است؛ این نقاط شامل كاوش امتداد مسيري از آبراهه ها است كه از حاشيه شرقي دروازه ناتمام به سمت شمال امتداد دارد  كه ضمن كاوش در اين بخش، مشخص خواهد شد بخش انتهايي اين آبراه به كجا ختم و اساساً به چه منظور ساخته شده است.

به گفته اسدی بخش نهايي دور جديد كاوش ها به كانال حياط جنوبي كاخ تچر اختصاص دارد كه با كاوش اين كانال، علاوه بر شناخت بهتر از وضعيت آبراه در اين قسمت، مشكل آبگرفتگي حياط جنوبي كاخ تچر نيز مرتع خواهد شد.

اسدي انجام مطالعات كلي بر روي كانالها و نقشه برداري دقيق آنها را نيز از اهداف جانبي كاوش بر شمرد و افزود: عمليات كاوش در حال حاضر در خزانه تخت جمشيد آغاز شده است و با پيشرفت كار، كانالهاي دروازه نا تمام و كاخ تچر نيز مورد بررسي و كاوش قرار خواهد گرفت.

گفتني است تيم كاوش تخت جمشيد متشكل از 4 باستان شناس، 2 كارشناس مرمت و ده نيروي كار ، به همراه سرپرست كاوش، فعاليت خود را آغاز کرده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …