ایرانگرد نیوز

ادبیات منطقی دولت در عرصه جهانی موجب جذب گردشگران خارجی شده است

ImageHandle3r.ashx

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر دوشنبه در نشست هماهنگی برگزاری “سمپوزیوم بین المللی سازمان ملل متحد با هدف زمینه سازی برای گردشگری پایدار” اظهار امیدواری کرد که سمپوزیوم با محتوا و کیفیتی در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار شود.

به گزار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر در این نشست که با حضور سایر نمایندگان سازمانها و وزارتخانه های کشور در این سازمان برگزار شد با تاکید بر گردش مالی سنگین حاصل از گردشگری خارجی در اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۳ گفت: درآمد کشورهای جهان از محل جابجایی ۱میلیارد و ۱۸۷ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۳، یک هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود:بر اساس گزارشات  ۸ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشورهایی که از ظرفیتهای بالای گردشگری و همچنین  ۹ تا ۱۲ درصد اشتغال مولد کشورهای این عرصه از محل گردشگری بوده است.

وی گفت: ایران با وجود برخورداری از جاذبه هاب گردشگری فراوان به دلایل مختلف از جمله محدودیتها، تحریمها، و عدم استفاده از ظرفیتهای مختلف موجود در این حوزه فقط حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری افزود: اگر به لحاظ وسعت و جمعیت نیز بخواهیم حساب کنیم که یک درصدجمعیت دنیا و یک درصد وسعت خاک دنیا را داریم حداقل باید از این محل حدود ۱۲ الی ۱۳ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور ما شود.

وی خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید در این زمینه با توجه به رویکرد بسیار مناسب درعرصه سیاستهای خارجی و تعامل گسترده با کشورهای مختلف باعث شده است دربخش گردشگری با تحول و دگرگونی و افزایش رغبت و علاقه گردشگران خارجی برای سفر به ایران مواجه شویم به گونه ای که در ماه های اخیر روند ورود گردشگران خارجی به کشور به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز به شان، موقعیت و جایگاه ایران با توجه به ظرفیت های موجود نرسیده و با آن فاصله داریم گفت: با توجه به محدودیت های داخلی و خارجی که با آن مواجه ایم باید تلاش جدی تری از خود برای استفاده بهتر ازظرفیت ها نشان دهیم.

معاون رییس جمهوری با اشاره به نرخ رشد نرخ منفی اقتصادی در سال های ۹۱ و ۹۲ گفت: همه مدیران، مسوولان و تصمیم گیران اقتصادی دولت  کشور تلاش دارند که بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور اقتصاد را از حالت رکود خارج کرده و از این وضعیت بیرون بیاییم.

سلطانی فر تاکید کرد: در بخش صنعت و کشاورزی با صدمات و مشکلات عدیده ای مواجه شده ایم و باید بتوانیم از ظرفیت های بخش گردشگری برای خروج از رکود  و رسیدن به رونقی را که در این زمینه مدنظر ما و مردم است استفاده کنیم.

معاون رییس جمهوری با یادآوری تاکید ویژه ریی جمهور کشورمان بر حوزه گردشگری از ابتدای تشکیل دولت یازدهم افزود: در تلاش هستیم تا از ظرفیتهای مناسب و موجود اقتصادی و فرهنگی در بخش گردشگری استفاده کنیم.

سلطانی فر تاکید کرد: باید تعاملات خود با کشورهای مختلف را گسترش داده و از محل جذب گردشگر خارجی  درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم که در نهایت موجب اشتغال مولد و پایدار می شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به “سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” از سوی مقام معظم رهبری و همچنین تاکیدات ایشان در خصوص اقتصاد مقاومتی می توانیم از گردشگری برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ بهره ببریم.

وی تاکید کرد: گردشگری یکی از مهم ترین زمینه هایی است می تواند مهمتریت بحث کار دولت باشد.

وی نکته مدنظر در خصوص برگزاری” سمپوزیوم بین المللی سازمان ملل متحد با هدف زمینه سازی برای گردشگری پایدار” را مشارکت جدی بخش خصوصی در زمینه گردشگری در مراحل مختلف برنامه ریزی این سمپوزیوم دانست که  بخش خصوصی در کنار دستگاه های دولتی، وزارتخانه ها، سازمانها و … می تواند از دست آورد های این سمپوزیوم منتفع شود.

سلطانی فر خاطر نشان کرد: بیشتر تمرکز سازمان و دولت در بخش گردشگری  بر روی مسائل حاکمیتی است و تصدی گری متوجه بخش خصوصی فعال در این بخش است  از این رو بدنبال این هستیم که به مرور باقی مانده امور در خصوص تصدی گری را به این بخش خ واگذار کرده و و ما دنبال مسایل حاکمیتی باشیم.

وی با اشاره به ۱۰ شهر نخست مقصد گردشگری در جهان و تغییر شهر نخست از پاریس به استانبول طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ افزود: با توجه به وجود جنگ و ناامنی در برخی از کشورهای منطقه و محدود شدن محور گردشگری فرهنگی و تاریخی در این کشورها فرصت مناسبی برای بهره برداری در زمینه گردشگری و جذب گردشگر برای کشورمان ایجاد شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ادبیات منطقی دولت یازدهم در عرصه جهانی ما را با افزایش چشمگیر ورود گردشگران خارجی به کشور مواجه کرده است گفت: امیدواریم با حل مشکل صدور ویزا و راه اندازی ویزای الکترونیک تا یکسال آینده، رفع تحریمها و حل مسایل گروه (۱+۵ )مشکل توسعه گردشگری خارجی و افزایش ورود گردشگران به کشور مرتفع شود.

“سمپوزیوم بین المللی سازمان ملل متحد  با هدف زمینه سازی برای گردشگری پایدار” مهرماه امسال و به میزبانی سازمان میرا ث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هتل لاله تهران با حضور کشورهای خارجی برگزار می شود.

خروج از نسخه موبایل