مدیریت گردشگری جنگل ابر حق مسلم مردم بومی ساکن اطراف این جنگل است

در سومین جشنواره جنگل ابر مورد تاکید قرار گرفت:

مدیریت گردشگری جنگل ابر حق مسلم مردم بومی ساکن اطراف این جنگل است

 

سومین جشنواره جنگل ابر با تاکید بر گردشگری پایدار و قرق‌های بومی 17 مرداد به مناسبت روز جهانی مردم بومی در محل روستا و جنگل ابر برگزار شد.

فاطمه باباخانی،‌ دبیر اجرایی این جشنواره گفت: برگزاری کارگاه صنایع‌دستی توسط شورای روستا از جمله بخش‌های موفق این جشنواره بود که با همراهی روستاییان مواجه شد و آنها توانستند محصولات و صنایع‌دستی خود را به بازدیدکنندگان عرضه کنند.

برگزاری کارگاه مشارکتی با مردم بومی درباره راه‌حل حفاظت از جنگل ابر از دیگر محورهای این جشنواره بود که مدیریت آن را موسسه سنستا بر عهده داشت و دکتر تقی فرور، مدیرعامل این موسسه و رئیس کنسرسیوم جهانی قرق‌های بومی توانست با همفکری با اهالی روستاهای اطراف ابر مرام نامه‌ای را برای این حفاظت تهیه کند؛ این مرامنامه توسط نماینده اهالی قرائت شد و پیگیری مفاد آن در دستور کار قرار گرفت. بر اساس این مرامنامه مدیریت گردشگری جنگل ابر به عنوان حق مسلم مردم روستاهای اطراف به رسمیت شناخته شد.
در کارگاه‌ بازی‌ها نیز که توسط موسسه طنین طبیعت تیرگان برگزار شد؛ کودکان شرکت کننده بازی‌های سنتی و محیط‌زیستی را با هم انجام داده و توانستند در یک فضای مشارکتی در کنار بزرگسالان فضای شادی را تجربه کنند.
کارگاه هنر محیطی از دیگر بخش‌های این جشنواره بود که با مدیریت عاطفه خاص، دبیر هنری جشنواره برگزار شد و در آن هنرمندان با اشیاء یافت شده در طبیعت آثار هنری را خلق کردند.
در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور دکتر غیبی، مدیر کل منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع،‌ مهندس شوکتی‌نیا مدیر منابع طبیعی شاهرود، آقای محمدزاده بخشدار بسطام و روسای شورای روستا و دهیار روستاهای ابرسج و کلاته‌خیج نیز برگزار شد ضمن قرائت دوباره مرامنامه، مهمانان حاضر سخنرانی‌های کوتاهی را درباره ضرورت حفاظت از جنگل ابر با کمک اهالی ساکن در روستاهای اطراف جنگل ایراد کردند.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …