مدیرکل دفتر ثبت آثار: ” ظهیرالاسلام” ثبت ملی شد

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ثبت تعدادی از آثار تاریخی کشورمان در فهرست میراث ملی خبر داد و گفت: میدان ساعت تبریز، خانه ظهیرالاسلام و باغستان‌های قزوین از مهمترین آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرهاد نظری با اشاره به اینکه طی هفته گذشته 8 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، یادآور شد: عمارت رشیدی در استان بوشهر، میدان ساعت تبریز، گرمابه بلاغی قزوین، آرامگاه آقا حسین جوانبخت کهگیلویه و بویراحمد، باغستان‌های اطراف قزوین، خانقاه صفی علیشاه تهران، خانه ظهیرالاسلام خیابان ولی آباد تهران و قلعه تاریخی جندق اصفهان از آثار تاریخی هستند که با تایید کمیته ثبت در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: اهمیت قلعه جندق به دلیل ادامه حیات در این اثر تاریخی است، ساختار این اثر حفظ شده و در بین مردم دارای ارزش و احترام بسیاری است.

نظری افزود: آرامگاه آقا حسین جوانبخت در کهگیلویه و بویراحمد متعلق به یکی از افراد سرشناس جنبش مشروطه در کهگیلویه است که این مقبره دارای ارزش تاریخی است و از نظر منظر شهری در نقطه مهمی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر ثبت با بیان اینکه باغستان‌های قزوین یکی از مهمترین آثار ثبتی در سال 93 است، تصریح کرد: این باغستان مجموعه باغات بدون مرز قزوین را شامل می‌شود که در ضلع شرقی، جنوبی و غربی قزوین به صورت کمربند حفاظتی سبز، این شهر را در برگرفته است.

وی با اشاره به اینکه ناصرخسرو قبادیانی در قرن پنجم در سفرنامه خود از باغستان‌های قزوین نام برده است، گفت: این باغها با مدیریت خاصی اداره می‌شوند که این نظام مدیریتی هم قابل ثبت در فهرست میراث ناملموس است.

نظری افزود: این باغستان‌ها ارتباط تنگاتنگی با حیات شهری قزوین در گذشته و امروز دارد و شغل بسیاری از افراد در قزوین در ارتباط با این باغات است.

مدیرکل دفتر ثبت در پایان گفت: باغستان‌های قزوین 2600 هکتار وسعت دارد و یکی از میوه‌های این باغ‌ها پسته است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …