ایرانگرد نیوز

احياي چوگان در قزوين پس از دوره صفوي

احياي چوگان در قزوين پس از دوره صفوي

همزمان با آيين‌هاي روز قزوين،‌ ورزش چوگان پس از حدود سيصد و پنجاه سال بار ديگر در شهر قزوين اجرا مي‌شود.

محمد علي حضرتي‌ها مشاور فرهنگي استاندار و مدير كل ميراث فرهنگي، ‌صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با اعلام اين خبر گفت: ورزش اصيل و ملي ايراني چوگان كه يكي از نمادهاي پرشور و هيجان‌انگيز فرهنگي كشور و يادگار ارزشمند ميراث ناملموس ايراني است در تاريخ و ادبيات ما جايگاهي بس والا داشته و سزاوار است مورد بازشناسي و توجه قرار گيرد.

گزارش‌هاي حكيم نامدار طوس در شاهنامه از برگزاري پيوسته ورزش چوگان به عنوان ورزشي محتشم و سلحشورانه كه با آمادگي جسماني فوق العاده اسب و سوار همراه است حاكي از ريشه‌هاي عميق اين ورزش در ژرفاي اسطوره و تاريخ ايران بوده و همواره مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار مي‌گرفته است و هنوز هم با خواندن مطالب درباره اين بازي شور و هيجان خاصي به خواننده القا مي‌شود.

در دوره صفوي نيز شهر قزوين يكي از مراكز برگزاري مسابقات چوگان و  ورزش‌هاي پيوسته به آن از جمله قُپق اندازي بوده و جهانگردان و سفيران كشورهاي اروپايي در سفرنامه‌ها و گزارش‌هاي خود به آن اشاره كرده‌اند.

مشاور فرهنگي استاندار قزوين اظهار داشت: طبق فرمايش مقام معظم رهبري در باره بازي چوگان “چوگان مال ماست، ما رها کرديم، ديگران گرفتند”، “دنبال ورزش‌هايي بگرديد که بومي ماست و مردم از آنها خبر ندارند. مثلا ورزش چوگان که يک ورزش ايراني است، الان هم در دنيا معمول است و چوگان بازي مي‌کنند، ولي ما اصلا بازي چوگان بلد نيستيم، اصلا نمي‌دانيم چوگان چيست، بيائيد اينها را احيا و زنده کنيد چون جز فرهنگ شما و مليت شماست”، احياي اين ورزش اصيل ايراني در مجموعه دولتخانه صفوي به مناسبت روز قزوين صورت مي‌پذيرد و هيات چوگان با اجراي نمادين حيات دوباره به اين ورزش حماسي خواهد داد.

وي تصريح كرد: زمين استاندارد ورزش چوگان نيازمند مساحتي بالغ بر چند برابر زمين فوتبال است و با توجه به مقدورات استان و ضرورت‌هاي احياي اين ورزش در قزوين مقرر شد فعلا اين ورزش ملي به صورت نمادين در فضاي باز داخل دولتخانه صفوي برگزار شود و با رايزني‌هايي كه صورت گرفت توانسيم  عليرغم زمان كم و عدم وجود فضاي مناسب مجموعه دولتخانه صفوي را آماده اجراي نمادين اين بازي نموده و روز چهارشنبه دوازدهم شهريور ماه مصادف با هفته گراميداشت دولت و روز قزوين، اميدواريم بتوانيم بعد از حدود 350 سال در پايتخت صفوي كه محل اجراي اين بازي است اين رخداد فرهنگي را باز زنده سازي کنیم.

شايان ذكر است: بازي چوگان با همكاري ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري، شهرداري، ورزش و جوانان، فدراسيون چوگان كشور و هيات چوگان استان قزوين برگزار خواهد شد. و هموطنان عزيز مي‌توانند از نزديك شاهد احياي اين بازي حماسي در خاستگاه تاريخي‌اش باشند.

خروج از نسخه موبایل