باند حفاری غیرمجاز در فارس متلاشی شد/ ضبط 700 شی تاریخی در گلستان

باند حفاری غیرمجاز در فارس متلاشی شد/ ضبط 700 شی تاریخی در گلستان

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دستگیری و متلاشی شدن باند حفاری دراستان فارس خبر داد و گفت: ماموران یگان حفاظت استان گلستان موفق به کشف729 شی تاریخی  و دستگیری 1  نفر قاچاقچی اموال تاریخی در این استان شدند.

محمد کربلائی حریری با اعلام این خبر که ماموران یگان حفاظت در استان فارس، باند حفاری غیرمجاز در شهرستان فسا را متلاشی کردند، یادآور شد: با متلاشی شدن این باند سه قبضه سلاح، مهمات و مقادیری ابزار حفاری کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: در پی کسب اخبار از سوی منابع مخبرین محلی میراث فرهنگی در رابطه با وقوع حفاری غیرمجاز به قصد کشف اشیاء تاریخی درارتفاعات شهرستان فسا، بررسی‌های لازم برای شناسایی این باند آغاز شد.

فرمانده یگان حفاظت ادامه داد: پس از 10 روز کار اطلاعاتی در محل مورد نظر و هماهنگی و اخذ دستور مقام قضایی استان، عملیات دستگیری این باند با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت عمومی و پاسگاه انتظامی شهرستان فسا آغاز شد.

کربلائی تصریح کرد: در این عملیات غافلگیرانه، ماموران موفق به دستگیری 6 نفر حفار غیرمجاز و کشف سه قبضه سلاح (دو قبضه کلت کمری – یک قبضه سلاح شکاری ) شدند.

وی افزود: همچنین در این عملیات ابزار و ادوات حفاری کشف شد و با اعتراف متهمین 5 نفر دیگر از اعضاء باند طی عملیاتی جداگانه در ساعات پایانی روز دستگیر و کلیه متهمین برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع انتظامی استان شدند.

وی در ادامه ازدستگیری قاچاقچیان اشیاء تاریخی و کشف و ضبط 32 شی تاریخی مربوط به هزاره قبل از میلاد در استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: پس از کسب خبر از مخبرین محلی در شهرستان فومن مبنی بر فعالیت افراد محلی در زمینه خرید و فروش اشیاء عتیقه، ماموران یگان پس از اقدامات و بررسی‌های اولیه و احراز صحت خبر به محل مورد نظر اعزام شدند.

فرمانده یگان حفاظت تصریح کرد: نیروهای یگان حفاظت پس از انجام هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی استان به عنوان کارشناس و خریدار اشیاء وارد منزل مورد نظر شدند و پس از رویت اشیاء با همکاری مشترک مامورین اداره آگاهی شهرستان نسبت به دستگیری قاچاقچیان اموال تاریخی اقدام کردند.

کربلائی ادامه داد: در این عملیات 32 شی تاریخی شامل (دستبند – سکه – کاسه – زنگوله و…) که اکثر این اشیاء مربوط به هزاره اول قبل از میلاد کشف شد.

وی با اعلام این خبر که ماموران یگان حفاظت استان گلستان موفق به کشف و ضبط 729 شی تاریخی  و دستگیری تعداد 1  نفر قاچاقچی اموال تاریخی در این استان شدند، یادآور شد: در پی کسب خبر از سوی منابع مخبرین محلی میراث فرهنگی شهرستان علی آباد، مبنی بر نگهداری و خرید و فروش اشیاء تاریخی توسط افراد بومی، نیروهای یگان حفاظت استان با اخذ مجوز قضایی و با هماهنگی و همکاری پلیس اطلاعات وامنیت عمومی منطقه به محل مورد نظر اعزام شدند.

فرمانده یگان حفاظت تصریح کرد: پس از بازرسی‌های انجام شده تعداد 889  شی کشف شد که کارشناسی‌های صورت پذیرفته بر روی اشیاء مکشوفه حکایت از تاریخی بودن تعداد 729 شی تاریخی داشت.

کربلائی افزود: ماموران یگان حفاظت موفق به انهدام باند قاچاق اشیاء تاریخی فرهنگی و کشف و ضبط تعداد 155 شی تاریخی در استان کرمانشاه شدند.

وی گفت: پس از اعلام خبر از سوی دوستداران میراث فرهنگی شهرستان کنگاور، مبنی بر فعالیت فردی بومی در زمینه قاچاق اشیاء تاریخی فرهنگی، پس از تحقیق و بررسی صحت موضوع، ماموران یگان نسبت به شناسایی فرد مورد نظر و همدستانش اقدامات لازم را آغاز کردند.

فرمانده یگان حفاظت تصریح کرد:  پس از اخذ مجوز قضایی، عوامل یگان حفاظت استان با رعایت جوانب حقوق شهروندی موفق به دستگیری تعداد 5 نفر اعضاء باند و کشف و ضبط تعداد 179 قلم شی قدیمی شدند.

وی گفت: پس از بررسی این اشیاء مشخص شد، 155قلم از اشیاء تاریخی  مکشوفه تاریخی است، متهمین این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …