هر برنامه ای که برای مردم شادی آور باشد ارزشمند است/ جوان: ۱۳ سال پیش سوژه «خندوانه» به ذهنم خطور کرد

به گزارش ایرانگرد نیوز حجت الاسلام محمدرضا زائری، كارشناس فرهنگی- مذهبی در اين نشست گفت: در پيام های تبريك رهبری انقلاب يك جمله هميشه مشترك است: از اينكه دل مردم ايران را شاد كرديد، متشكرم.

وی افزود: اگر از اين منظر به اين مجموعه نگاه كنيم، خندوانه توانست در شرايطی كه مردم با پاره ای مسائل اقتصادی و اجتماعی رو به رو هستند، ‌شادی را به ميان مردم آورده و از اين جهت تزريق شادی در جامعه، کاری ارزشمند است.

اين نويسنده و فعال رسانه ای با بيان اينكه مجموعه هايي مانند خندوانه توانسته خانواده ها را دور هم جمع كنند، ادامه داد: يكي از دلايل ارزشمندی مجموعه های موفق اين است كه می توانند خانواده ها را دور هم جمع كنند. متاسفانه عوامل بسياری برای جدايی خانواده ها وجود دارد، از درگيری های شخصی گرفته تا رسانه های مجازی و اينترنت و… اما در اين ميان اگر بتوان با برنامه اي موفق خانواده ها را دور هم جمع كرد، اتفاقی مبارك افتاده است.

نويسنده كتاب” نمايندگی مجاز” با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های مثبت اين مجموعه گفت: واكنش افراد خانواده بعد از مجموعه های طنز فاخر نيز بسيار مهم است و در روابط خانوادگی موثر است. اينكه پس از تماشای چنين مجموعه هايی اعضای خانواده به هم لبخند بزنند، پدر مهربان تر به فرزندانش نگاه كند و… نيز نكته ارزشمند ديگری است كه نبايد آن را ناديده گرفت.

وی تاكيد كرد: برخی از برنامه سازان وقتی صحبت از برنامه های ويژه يا طنزهای فاخر می شود، فكر می كنند منظور برنامه هايی است برای مخاطبان فرضی، خيالی يا گروهی نخبه. در حالی كه برنامه ای موفق است كه بتواند مخاطب عام را درگير كند.

زائری ادامه داد: مخاطب عادی اصل است و جذب آن ها اهميت وي‍ژه ای دارد. خندوانه توانسته است برای اين مخاطب ارزشمند كه بدنه جامعه را می سازد، برنامه قابل توجه و قابل احترام بسازد.

اين فعال فرهنگی در ادامه با تاكيد بر اينكه تلويزيون بايد موضع فعال داشته باشد، توضيح داد: برخی مديران فكر می كنند اهميت برنامه های موفق اين است كه باعث می شوند مردم از تماشای ماهواره دست بردارند و به تماشای برنامه های صدا و سيما بنشينند. اين ديدگاه كاملا موضعی انفعالی است كه برنامه جذاب و قوی بسازيم تا مردم ماهواره نبينند.

وی اضافه كرد: اتفاقا برعكس؛ من معتقدم كه بايد صدا و سيما بايد موضع فعال داشته باشد، نه انفعال.

وی در ادامه با تاكيد بر اين مطلب كه خنده از ارزش های دينی و اخلاقی است، افزود:.ما درباره شادی مومن روايات بسياری داريم از جمله اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ في وَجِهِهِ وَحُزنُهُ في قَلبِهِ شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است. يك نمونه عينی آن هم حضرت علی(ع) است كه به احترام مخاطبش هميشه خندان بود. بالاترين ارزش و فضيلت اين است كه بتوانيم ديگران را شاد كنيم. شاد كردن ديگران ارزش دارد و برنامه خندوانه توانسته اين مهم را انجام دهد.

  • خندوانه يكی از دينی ترين برنامه های تلويزيون است

محمدرضا شهيدی فر، مجری و كارشناس، ميهمان ديگر اين نشست بود. وی با اشاره به موفقيت خندوانه در جذب مخاطب گفت: من بدون اغراق خندوانه را بهترين و موفق ترين برنامه ماه ها و حتی سال های اخير تلويزيون می دانم؛ برنامه ای كه بر اساس مختصات و استاندارد برنامه سازی های روز دنيا ساخته شده است.

وی ويژگي بارز ديگر اين برنامه را جذب مخاطب در ماه اول نمايش خواند و گفت: به عقيده من كمتر برنامه ای در تاريخ تلويزيون وجود دارد كه در يكی – دو ماه اول به اين اندازه پربيننده شده باشد. آن هم در شبكه ای كه تازه راه اندازی شده و هنوز بسياری از مردم به آن دسترسی ندارند.

شهيدی فر به ميهمانان اين برنامه طنز نيز اشاره كرد و گفت: متاسفانه يك آسيب بزرگ در كشور ما اين است كه بسياری از اهل سیاست و استادان دانشگاه و حتی عرف جامعه خنديدن را علی رغم اينكه بسيار در دين به آن تاكيد شده، چندان شايسته نمی دانند. با اين حال اين برنامه توانسته است چهره های سياسی و دانشگاهی بسياری را دعوت كند.

اين مجری و كارشناس سيما ادامه داد: نحوه اجرای اين برنامه و ميزان هنجارشكنی های اصولی آن به حدی بود كه بسياری از افراد سياسی و دانشگاهی با كمال ميل پذيرفتند در اين برنامه حاضر شوند، رو به روی مجری توانمند آن بنشينند و هم بخندند و هم بخندانند.

  • همه انسان های موفق طناز و شوخ طبع هستند

رامبد جوان، كارگردان و مجری برنامه خندوانه نيز در اين نشست توضيحاتی را درباره اين برنامه، ايده اصلی آن و ادامه مسير خندوانه ارائه داد.

اين كارگردان سينما و تلويزيون گفت: ۱۳ سال پيش سو‍ژه خندوانه به ذهنم رسيد و الان تازه به روی آنتن رفته است.

وی با اشاره به همكاری از نظرات منتقدان و كارشناسان حوزه رسانه گفت: پس از اينكه حدود ۱۶ برنامه روی آنتن رفت از آقای شهيدی فر خواستيم تا نظراتش را درباره برنامه به ما ارائه دهد. از او خواستيم به ما بگويد چه كنيم كه كار جذاب تر شود.

جوان ادامه داد: اصلی ترين پيشنهاد شهيدی فر هم به ما اين بود كه داخل استوديو بايد جذاب تر و ارتباط با مخاطب داخل مفصل تر باشد. ما هم هشتاد درصد تمركز را روی استوديو آورديم.

وی افزود: از ديگر كارشناسان نيز نظرخواهی كرديم تا در ادامه مسير موفق تر حركت كنيم.

رامبد جوان با بيان اينكه اكنون با تمام قوا كار می كنيم، توضيح داد: قطعا در ادامه برنامه بهتر خواهد شد، اما اين بدان معنا نيست كه الان برخی آيتم ها يا برنامه ها را خرج نكرديم و می خواهيم بعدا  رونمايی كنيم. الان هم با تمام قوا حركت می كنيم و اين برنامه تمام ظرفيت و توانايی ماست.

البته می دانيم كه مسير آينده هم بايد تغيير كند و حدود آن را هم می دانيم، اما اينكه دقيقا مقصد ما كجاست، نمی دانيم.

اين بازيگر و كارگردان سينما و تلويزيون افزود: در چنين برنامه هايی قطعا هر چه ارتباط ما با منتقدان، كارشناسان و مردم بيشتر باشد، برنامه نيز پخته تر خواهد شد.

رامبد جوان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره معيارهای دعوت از ميهمانان برای حضور در برنامه نيز گفت: ما معتقديم همه آدم های موفق شوخ طبع هستند و قصد مان اين است كه اين امر را به نمايش بگذاريم.

وی در خاتمه گفت: به خاطر همين هم هست كه چهره های شناخته شده سينما و تلويزيون يا برگزيدگان ورزش تنها ميهمانان ما نيستند و ما از همه افراد موفق دعوت می كنيم كه ميهمان برنامه باشند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …