گیلان جایگاه ممتازی به لحاظ ماندگاری و اقامت گردشگران دارد

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان صبح روز پنج شنبه در جلسه ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر گیلان با حضور فعالان بخش خصوصی و تاسیسات گردشگری با محوریت مرحله دوم سفرهای تابستانی گفت: گیلان به لحاظ ماندگاری و اقامت گردشگران جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان ، رضا علیزاده اظهار داشت: از ابتدای تیر ماه امسال تاکنون 12 میلیون و 427  هزار و 822 نفر اقامت گردشگران در گیلان را داشتیم.

وی به رشد 18.5 درصدی اقامت گردشگران از تیر ماه امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته در گیلان اشاره کرد و افزود: گیلان به لحاظ ماندگاری و اقامت گردشگران جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است.

علیزاده با بیان اینکه از ظرفیت رسانه‌ها برای مقصد گردشگری دریا و جنگل گردشگران استفاده شده است، تصریح کرد: ایجاد مراکز اطلاع‌رسانی دایم جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده در جذب گردشگر تاثیرگذار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان برگزاری جشنواره‌های آیینی ـ بومی در ارائه سنت‌ها و آداب استان به گردشگران را حائز اهمیت خواند و بیان کرد: جشنواره‌‌های آیین شکرگذاری در حوزه‌های فرابخشی در استان برگزار شده است.

وی غذا را یکی از جاذبه‌های گیلان عنوان کرد و گفت: پیشنهاد ثبت جهانی “رشت شهر خلاق در تنوع غذایی”به یونسکو ارائه شده و این موضوع در حال انجام است.

علیزاده راه‌اندازی کاروان‌های گردشگری تخصصی در جذب گردشگران را مهم برشمرد و یادآور شد: گردشگری بوم ‌گردی و اکوتوریسم توسط دفاتر خدمات مسافرتی در گیلان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر ارائه آموزش‌های تخصصی گردشگری، خاطرنشان کرد: آموزش‌های مذکور در سه ماه فصل بهار در استان انجام شده و در ارائه الگوهای رفتاری متولیان گردشگری موثر است.

وی، تصریح کرد: جشنواره وهمایش‌های تخصصی گردشگری متعددی در گیلان توسط تشکلهای مردم‌نهاد برگزار شده است.

علیزاده به مشکلات زیرساخت گردشگری در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: در تعطیلات عید فطر امسال با حجم انبوه مسافران مواجه بودیم و اتمام 11 کیلومتر باقی‌مانده آزادراه رشت ـ قزوین و اتمام راه‌آهن قزوین ـ رشت در افزایش سفر گردشگران به استان تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر مطالعات آموزش معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در جلسه مذکور گفت: گیلان یکی از مقاصد ویژه گردشگران ایرانی و خارجی است.

محمد رنجبر به جاذبه‌های ملموس، فرهنگی، تنوع کشاورزی و غذا در گیلان اشاره کرد و افزود: ورود گردشگران در توسعه منطقه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه ستاد هماهنگی سفر طبق اصل 138 قانون اساسی با رویکرد مدیریت یکپارچه تشکیل شده است، تصریح کرد: گردشگری در توسعه و اشتغال تاثیرگذار است و می‌تواند جایگزین نفت شود.

رنجبر به استفاده لایه‌های مختلف جامعه از درآمد ناشی از گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: گردشگری زیرساخت‌های جامعه را به حرکت در می‌آورد و موجب توسعه می‌شود.

مدیرکل دفتر مطالعات آموزش معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری یکی از محورهای فعالیت دولت تدبیر و امید است، بیان کرد: ورود هر هفت نفر گردشگر موجب ایجاد یک اشتغال مستقیم می‌شود.

وی ورود گردشگران در افزایش درآمد ناخالص ملی کشورها را تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: 37 درصد درآمد ناخالص ملی کشور سنگاپور از محل گردشگری است.
در ادامه مدیر مرکز مدیریت عملیات بحران وزارت بهداشت با بیان اینکه بررسی و تطبیق نقشه سلامت با نقشه گردشگری کشور از برنامه‌های وزارت بهداشت در توسعه گردشگری است، گفت: این مهم سبب کاهش هزینه‌ها و پیاده‌سازی گردشگری تخصصی می‌شود.

وی افزود:یکی از ضروریات توسعه گردشگری توجه به سلامت گردشگران بوده که با بخش توریست سلامت متفاوت است.
خالدی با بیان اینکه باید در حوزه بهداشت به طور ویژه کار شود تا اثر پذیری گردشگری افزایش یابد، افزود:بارزسان بهداشت محیط در ایام نورزوز و تعطیلات به طور ویژه و عملیاتی وارد کار می‌شوند.

مدیر مرکز مدیریت عملیات بحران وزارت بهداشت گفت: بررسی بیماری‌های منطقه‌ای از اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزه گردشگری است و بخش نظارت و تحقیق وزارت بهداشت این مسئله را پایش می‌کند.

خالدی با بیان اینکه اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جایگاه خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: گیلان در حوزه پوشش اورژانس جاده‌ای به جایگاه مطلوب رسیده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اورژانس جاده‌ای طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده توسعه رخ داده است، افزود: اورژانس پیش بیمارستانی سبب افزایش ارتقا رضایتمندی گردشگران می‌شود.

مدیر مرکز مدیریت عملیات بحران وزارت بهداشت، با بیان اینکه در سال گذشته اورژانس هوایی در 14 نقطه راه‌اندازی شد، گفت: بررسی و تطبیق نقشه سلامت با نقشه گردشگری کشور از برنامه‌های وزارت بهداشت در توسعه گردشگری است.
خالدی خاطرنشان کرد: بررسی و تطبیق نقشه سلامت با نقشه گردشگری کشور سبب کاهش هزینه‌ها و پیاده‌سازی گردشگری تخصصی می‌شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …