هجده اثر تاریخی ـ فرهنگی در فهرست آثار ملّی ثبت شد

در جلسه کمیتۀ ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول هیجده اثر از استان های سیستان و بلوچستان، یزد، خوزستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در این جلسه فرهاد نظری مدیر کل ثبت آثار،  حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی، سیاوش صابری مدیر کل دفتر حفظ و احیاء، حسین رایتی مقدم، ناصر نوروززاده چگینی، عباس مقدم، ذات‌الله نیک زاد اعضای کمیته و  مجید مرادی و  طاهره متقی از کارشناسان دفتر ثبت حضور داشتند.

در این جلسه آثار قلعه رستم، ارگ ورمال، منار مسجد قدیمی دولت‌آباد، سرای میرخان بِزی، سرای حاجی خالصی بِزی، خانۀ ملک، عمارت بخشداری قدیم نیک شهر از استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملّیِ غیرمنقول ثبت شدند.

ارگ بزرگ ورمال یکی از شاخص ترین و بزرگترین بناهای بزرگ خان نشین نه تنها در سیستان، بلکه در شرق ایران است که از معماری منحصر به فرد و خاص خود برخوردار است. وجود یک دهانه آسباد در پیکره مرکزی ارگ و سیستم های بادگیر متنوع بر ارزش های آن افزوده است. منار مسجد قدیمی دولت آباد تنها مناره تاریخی باقی مانده در منطقه سیستان است که نماد مساجد و مناره های کهن دارالولایه است.

هم چنین خانۀ گرامیان، خانۀ بستان، خانۀ درخشانی، خانۀ ملک یا نیک فرجام، آسیاب کوشک نو، و پل آب بر خرانق از استان یزد به فهرست میراث ملّی اضافه شد.

چهار خانۀ مذکور و آسیاب کوشک نو در بافت تاریخی و ثبت شدۀ یزد قرار دارند . خانۀ ملک متعلق به اکبر ملک، مؤسس و صاحب امتیاز نخستین نشریه یزد به نام ملک است. این خانه امروزه در ملکیت آقای نیک فرجام است. پل آب بر خرانق تنها پل آب بر یزد است که با هدف انتقال آب از یک ساحل به ساحل دیگر رودخانه کال ساخته شده است. آسیاب کوشک نو از آسیاب های بسیار ارزشمند شهر یزد است که در عمق پانزده متری زمین و در محل تلاقی دو رشته قنات اله‌آباد و قنات ثبتی زارچ واقع شده است.

موزۀ آبادان و موزۀ جنگ خرمشهر در استان خوزستان نیز در زمرۀ آثار ملی شناخته شدند. موزۀ آبادان در سال 1338 با تلاش علی هانیبال و همکاری شرکت نفت بنیان نهاده شد و در سال 1340 به بهره‌برداری رسید. گنبد این بنا با ارتفاع 5/22 متر متأثر از گنبد دانیال نبی (ع) در شوش است. بنای موزۀ جنگ خرمشهر جزء نخستین ساختمان های شرکت نفت است که بعد از چاه نفت مسجد سلیمان توسط انگلیسی ها ساخته شد. آثار انواع ترکش‌ها و گلوله‌های رژیم بعثی عراق بر روی این بنا، یادآور رشادت و مقاومت ایرانیان در حماسه بزرگ خرمشهر است.

روستای تاریخی آتان در استان قزوین نیز به ثبت رسید. این روستا یکی از روستاهای حوزۀ فرهنگی- تاریخی الموت است که از نمونه‌های عالی هم‌پیوندی محیط طبیعی و محیط انسان‌ساخت است. ساختار پلکانی معماری روستا، وجود امامزاده ابراهیم (ع) و قدمگاه و همچنین چشم‌انداز کوهستانی الموت شاهدی بر ارزش‌های طبیعی، کالبدی و فرهنگی  مذهبی آن است. به گزارش عین السلطنه، الموت در دورۀ قاجار داراي چهار ناحيه بوده است؛ بالا رودبار، تركان، اندج‌رود، و آتان.

مسجد شنبدی در بوشهرواجد ارزش برای ثبت شناخته شد. این مسجد در بافت قدیمی شهر بوشهر واقع است. معماری مسجد، معماری بیت هیلانی و مصالح به کار رفته در آن، سنگ اسفنجی دریایی و ملات گچ (از مصالح بوم¬آورد منطقه) است. مشخصه بارز این بنا، وجود چهار رواق و هیجده ستون است.

روستای یاسه چای در چهارمحال و بختیاری دیگر اثر ثبت شده است. بافت تاریخی روستای یاسه چای مربوط به دوره قاجار است. همجواری با زاینده‌رود، در هم تنیدگی محیط انسان ساخت و طبیعت، وجود باغات در جوار روستا و پویایی زندگی اجتماعی از حیث تنوع گروه های سنی ساکنین، حاکی از ارزش های این روستاست.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …