آثار تاریخی هویت یک ملت است که باید حفظ شود

مدیر و نماینده دفتر یونسکو در جمهوری اسلامی ایران گفت: آثار تاریخی هویت یک ملت است که باید از آنها حفاظت شود.

استر لاروش مدیر و نماینده دفتر یونسکو در جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در سمینار نقش جامعه مدنی در مقابله با قاچاق آثار تاریخی با اشاره به اهمیت نقش مردم جوامع در جلوگیری از سرقت آثار فرهنگی و تاریخی گفت: امروز تمدن های خاورمیانه در معرض خطر و نابودی هستند.

وی ادامه داد: بمباران آثار تاریخی سوریه و عراق به دلیل مسائل ایدوئولوژیک برای ما شوک بزرگی بود.

لاروش یادآور شد: یونسکو پس از این اتفاقات نامه‌هایی را برای سازمان ها و نهادهای بین‌المللی در سطح دنیا ارسال کرد که در آنها خواسته شده است تمام این نهادها به شدت مراقب آثار تاریخی که از سوریه و عراق به سرقت رفته است باشند.

مدیر و نماینده دفتر یونسکو در ایران تصریح کرد: این آثار تاریخی میراث و هویت یک ملت است و باید از آنها حفاظت شود، برای حفظ انسجام اجتماعی ملت ها، میرا فرهنگی یک موضوع جدی است و بخش قابل توجهی از تلاش های انسان دوستانه یونسکو در این مسیر انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه قاچاق آثار تاریخی با سایر جنایت ها در ارتباط است، افزود: اینترنت و فضای مجازی وسعت کار قاچاقچیان را به شدت افزایش داده است.

لاروش در پایان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، تاریخ غنی و تمدنی مثال زدنی دارد، 17 اثر و محوطه تاریخی این کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و حفظ این اموال و آثار تاریخی اهمیت فراوانی دارد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …