ترسیم نقشه راه 14 شهر نمونه گردشگری کشور برای سه سال آینده

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شهردارهای  14 شهر نمونه گردشگری خواست تا نقشه راه سه سال آینده این شهرها را ترسیم کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سعید شیرکوند در دیدار با شهردارهای 14 شهر نمونه گردشگری کشور گفت: بر اساس آنچه در ادبیات گردشگری تعریف شده، برخی از محورها، شهرها، شهرستانها و روستاها به عنوان محور، شهر، شهرستان و روستاهای نمونه کردشگری انتخاب می شوند ، در این راستا بر اساس مطالعات انجام شده علاوه بر مناطق نمونه در سالهای گذشته شهرها، شهرستانها و روستاهای نمونه گردشگری به تصویب هیات وزیران رسیده است.

وی با بیان اینکه اصلی ترین شاخص انتخاب محورهای نمونه گردشگری  ویژگی های تاریخی و طبیعی است که بر اساس آن ستون فقرات اقتصاد، فعالیت ها و اقدامات شکل می گیرد ، خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در این سازمان طی سالهای گذشته با فرض اینکه صحیح باشد، 12 شهر و 2 شهرستان نمونه گردشگری انتخاب شده است؛ همچنین  1168منطقه ، حدود 100روستا و 11محور نمونه گردشگری نیز تعریف شده است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه ایده این کار طبق آنچه در دنیا وجود دارد درست است ، افزود: وقتی محلی از پتانسیل برخوردار است کانون گردشگری تلقی و به صورت ویژه به آن پرداخته می شود ولی در کشور ما این موضوع پس از تصویب در هیات وزیران در سالهای گذشته در حد مصوبه باقی مانده  و اقدامی در مورد آن صورت نگرفته است.

شیرکوند گفت: با توجه به اینکه این شهرها از پتانسیل ویژه ای برخوردار بوده و مصوبه هیات وزیران را دارد می توانند با فرض اینکه مطالعات به درستی انجام شده است از سایر شهرها متمایز شوند.

وی  اظهار داشت: سازمان برای مناطق و روستاهای نمونه گردشگری ردیف بوجه عمومی دارد ولی برای شهرها و شهرستانهای نمونه گردشگری چنین بودجه ای اختصاص داده نشده است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی خطاب به شهردارهای شهرهای نمونه گردشگری تاکید کرد: ما برای این جمع هویت حقوقی و مستقل قائل هستیم و با همین هویت،  در سازمان میراث فرهنگی، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و دولت معرفی می شوید.

وی با بیان اینکه قصد نداریم شهرهای نمونه گردشگری کشور را افزایش دهیم  از شهردارهای  14 شهر نمونه گردشگری کشور خواست تا منطبق با طرح جامع گردشگری در صورت وجود در هر شهر ، نقشه راه شهرهای نمونه گردشگری را برای سه سال آینده  ترسیم کنند.

شیرکوند خاطرنشان کرد: بعضی اقدامات عام است و به شهر خاصی اختصاص ندارد ، به همین منظور برای 14 شهر نمونه گردشگری در کشور در بخش عمومی تفاهم می کنیم.

وی با تاکید بر حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این شهرها گفت: شهرداریها باید به بخش خصوصی کمک و سرمایه گذاران را جذب کنند ، در این راستا می توانیم شیوه نامه ای بنویسیم که مبنای عمل واگذاری امور به بخش خصوصی باشد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی ارائه تسهیلات بانکی و همچنین ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی را از برنامه های حمایتی سازمان از سرمایه گذاران برشمرد.

شیرکوند به وجود آثار و بناهای تاریخی در این شهرها و راه های بهره برداری از آنها در جهت گردشگری اشاره و تاکید کرد: تمام خانه های تاریخی اگر مالک دارد باید به رسمیت شناخته شود و اگر در اختیار سایر سازمانها و ارگانها است می تواند با رعایت استانداردهای میراث فرهنگی مرمت شود و با ورود بخش خصوصی تغییر کاربری دهد.

وی در پایان گفت: اگر هویت مستقلی برای شهرهای نمونه گردشگری شکل بگیرد می توان در بودجه سنواتی سال آینده ردیف بودجه مستقل برای آن در نظر گرفت و در برنامه ششم هم تعریف کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …