مجلس در برنامه ششم و بودجه سال 94 به حوزه گردشگری کمک می‌کند

ImageHandler.ashx

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور در سالن اجلاس سران و شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری، تاثیر گردشگری در امنیت ملی را  بسیار حائز اهمیت دانست و یادآور شد: ایران باید در فهرست کشورهای امن گردشگری قرار گیرد، مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم و بودجه سال 94 به بخش گردشگری کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرانگرد نیوز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری در سالن اجلاس سران با ابراز امیدواری نسبت به تحقق برنامه سازمان میراث فرهنگی برای دستیابی به 20 میلیون گردشگر تا 10 سال آینده، خاطرنشان کرد: ایران به دلیل تنوع آب و هوایی و دارا بودن میراث کهن فرهنگی می‌تواند در بخش گردشگری بسیار موفق باشد.

لاریجانی با اشار ه به اینکه سازمان میراث فرهنگی از کارشناسان مجربی برخوردار است، افزود: این سازمان برای حفظ و صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی تلاش بسیاری کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  جاری شدن  تعامل فرهنگی در جامعه را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یک مقوله وحدت در عین کثرت را در هویت خود جستجو می‌کند که گردشگری داخلی در این حوزه نقش موثری دارد.

رئیس قوه مقننه یکی از مسئولیت‌های سازمان میراث فرهنگی را صیانت از حالت بکر مواریث تاریخی و طبیعی دانست و تصریح کرد: در زمینه گردشگری تاریخی و فرهنگی باید سرمایه‌گذاری متناسبی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: آثار فرهنگی ما نشان دهنده ریشه‌دار بودن ملت است و کمتر کشوری مثل ایران از سابقه تاریخی قوی برخوردار است، در غرب هم فقط کشور یونان از نظر سنن کشورداری و نظامات حقوقی همپای ایران به حساب می‌آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بالفعل کردن استعدادها در بخش گردشگری، تصریح کرد: زیارتگاه‌های مختلفی در ایران وجود دارد به ویژه مضجع امام رضا (ع) که قبله آمال شیعیان است. این سهم از حضور بزرگان دینی چه معصومین و چه اولاد آنها و بزرگان تفکر دینی علاقه‌ای را برای شیعیان ایجاد می‌کند که به ایران سفر کنند.

لاریجانی ادامه داد: بسیاری از کشورهایی که امروز در صنعت گردشگری نقش دارند از نظر تاریخی دچار فقر هستند، ما باید به اندازه ارزش میراث فرهنگی به آن بها دهیم. البته در حال حاضر از نظر بودجه در این بخش بسیار عقب هستیم و باید سازوکاری فراهم شود تا مردم در حفظ و صیانت آثار فرهنگی نقش داشته باشند، از سال‌ها پیش این موضوع در میراث فرهنگی مطرح بود که ما بتوانیم از طریق جذب سرمایه مردم، سهم سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهیم اما مهم این است که بسترهایی فراهم کنیم که این اشتیاق در مردم به وجود بیاید.

وی با اشاره به آشنایی کم مردم با میراث فرهنگی کشور و برخی از رجال علمی برجسته، تاکید کرد: ما شاهد این بودیم که صداوسیما زندگی بسیاری از این بزرگان را در قالب سریال بازسازی کرد تا برای مردم ملموس شد، امروز هم این سرمایه در ایران وجود دارد و می‌توان جاذبه‌هایی فراهم کرد که تفکرات مختلف تعاملی پیدا کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انسان امروز بیش از همیشه نیاز به سفر دارد، گفت: سفر همیشه بخشی از زندگی انسان‌ها بوده اما بعد از تجدد نیاز انسان‌ها به سفر بیش از گذشته شده زیرا محیط زندگی بشر در ساختار مدرنیته تنگ و یکنواخت شده و برای خروج از شرایط کسل‌کننده و همنوایی با طبیعت نیاز به سفر وجود دارد.

وی شهرسازی در کشور را متاثر از مدرنیته دانست و گفت: همین امر باعث شده مردم زندگی محدود و کسل‌کننده‌ای پیدا کنند لذا سفر بخشی از حیات فردی انسان‌ها به شمار می‌آید مثلا در شهر تهران زمانی بخش شمیران به عنوان مکانی مفرح محسوب می‌شود اما امروز هر چه که هست برج است و این زندگی را دچار خفگی می‌کند پس ما باید شرایط سفر را برای مردم فراهم کنیم چرا که این کار به آرامش روح آنها منجر می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ارتباط با طبیعت خالص را برای فرار از شرایط مکانیکی زندگی لازم دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین باید تلاش خود را انجام دهد تا مبادا طبیعت از شرایط بکر خارج شود.

وی با اشاره به تنوع قومیت‌ها در کشور، ادامه داد: نگاه توحیدی به عالم و آدم از ویژگی‌های همه اقوام ایرانی است حتی پیش از اسلام بوده است، اقوام ایرانی خالی از نگاه توحیدی نیستند و توجه به همبستگی کشور نیز در بین همه اقوام ایرانی وجود دارد که این مولفه مهمی در ایجاد وفاق در کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه خراسان را دارای سبقه بزرگ فرهنگی دانست و گفت: وجود مرقد امام رضا (ع)، خراسان را تحت تاثیر خود قرار داده است و اکنون خیلی از کشورهای همسایه علاقه‌مند به حضور در ایران و استفاده از ظرفیت فرهنگی و زیارت مرقد ایشان هستند.

رییس قوه مقننه، ایران را امن‌ترین کشور در بین کشورهای منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: البته آنها همیشه نگاه ریب‌آمیزی به ایران دارند اما ایران از استقلال دموکراتیکی برخوردار است و این فرصتی است که ما زمینه گردشگری را در ایران فراهم کنیم، به هر حال شلوغی‌ها در منطقه زیاد است و با رفتارهای دروغین در مبارزه با تروریسم بعید است که شرایط امنی به وجود بیاید.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر توریسم در امنیت ملی، تصریح کرد: فواید سیاسی و حفظ منافع ملی کشور در توریسم کمتر از سایر دستاوردها نیست، ما باید با شرایطی که در منطقه به وجود آمده و اینکه ایران شرایط امنی را دارد تلاش کنیم کشورمان در فهرست کشورهای مطلوب به عنوان مقصد گردشگری قرار گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه ساماندهی امور مربوط به گردشگری را نیازمند سرمایه‌گذاری متنوع دانست و گفت: در حال حاضر وضعیت بودجه کشور به نحوی نیست که سرمایه سنگینی برای این بخش در نظر گرفته شود لذا باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد البته ما هم در برنامه ششم و بودجه سال 94 کمکی را به این بخش خواهیم کرد.
رییس قوه مقننه با تاکید بر لزوم توجه به مقوله گردشگری از بعد اقتصادی، تصریح کرد: برخی کشورها از صنعت گردشگری درآمدهای سنگینی دارند، به هر میزانی که کشور جایگاهی از نظر گردشگری پیدا کند سهم استفاده از نفت در بودجه‌های جاری هم کاهش می‌یابد و از این سرمایه برای امور زیربنایی کشور استفاده می‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مقوله گردشگری در قبال سایر مولفه‌های توسعه در کشور، گفت: ما یک کشور نفتی و گازی هستیم و وقتی صحبت از توسعه کشور می‌شود ذهن‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش نزدیک می‌شود و متاسفانه کمتر روی بخش گردشگری تمرکز شده است.

وی با تبریک روز جهانی گردشگری، گفت: امیدواریم حرکت ما در این مسیر حرکت پرتوانی باشد و سهم گردشگری در کشور نیز سهم قابل توجهی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز شکست حصر آبادان، آن را اثری ماندگار در تاریخ دانست و ادامه داد: شکست حصر آبادان کلیدی برای فتوحات بعدی بود و از این جهت نقش محوری برای سرافرازی ملت ایران داشت.

لاریجانی با گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله جمی و افراد موثر در شکست حصر آبادان، اظهار کرد: ایشان نقش مهمی در پایداری مردم در آبادان داشتند و فرد بزرگی بودند که از عوامل ایستادگی مردم آبادان به حساب می‌آیند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …