مجوز عجیب علیه پاسارگاد در دولت تدبیر و امید

مجوز ساخت کارخانه رب گوجه‌فرنگی درحالی بهمن ماه سال ۹۲ در حریم درجه یک مجموعه جهانی پاسارگاد صادر شد که شکایت و پیگیری‌های حقوقی میراث‌فرهنگی از ساخت این کارخانه تاکنون راه‌ به‌جایی نبرده است. آنطور که سرپرست پایگاه پاسارگاد می‌گوید، درحال‌حاضر قاضی پرونده بدون آنکه دستور توقف ساخت کارخانه را بدهد، حکم را به‌نفع مجوز گیرندگان صادر کرده است.

بهمن ماه سال ۹۲ بود که جهاد کشاورزی استان فارس توانست مجوز ساخت یک کارخانه رب گوجه فرنگی را از یکی از کارشناسان شهرستان خرم‌بید بگیرد. مجوز عجیبی که حالا بلای جان پاساگاد شده‌است. در حال حاضر این کارخانه با مساحت ۳ هکتار در حریم درجه مجموعه جهانی پاسارگاد درحال احداث است.

به‌گزارش CHN، هر چند که هنوز اطلاعات کافی از چگونگی گرفتن مجوز ساخت کارخانه رب‌گوجه فرنگی جهاد کشاورزی از یکی از کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی شهرستان خرم بید به‌دست نیامده اما کارشناسان و سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد مجوز ساخت کارخانه‌ رب گوجه‌فرهنگی را نقض قوانین میراث‌جهانی و تخلفی آشکار در حوزه میراث‌فرهنگی کشور می‌دانند.
«محمد نصیری حقیقت»، سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد، با بیان اینکه واحد حقوقی مجموعه جهانی پاسارگاد در حال پیگیری صدور مجوز و جلوگیری از ساخت کارخانه است به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «با اینکه واحد حقوقی مجموعه جهانی پاسارگاد از ساخت کارخانه رب گوجه فرنگی شکایت کرده است اما قاضی پرونده دستور توقف ساخت و ساز کارخانه را نداد و حکم دادگاه را به‌نفع مجوز گیرندگان صادر کرد».
او گفت: «یکی از دلایلی که سبب شد قاضی حکم را به نفع سازندگان کارخانه صادر کند مجوزی بود که از سوی اداره میراث‌فرهنگی شهرستان خرم‌بید در بهمن سال گذشته صادر شده بود».
نصیری حقیقت می‌گوید: «از آنجایی که مکان ساخت کارخانه مرز بین دو شهرستان خرم‌بید و پاسارگاد است، مجوز از اداره میراث‌فرهنگی شهرستان خرم‌بید گرفته شد و کارشناس این شهرستان از آنجایی که از قوانین عرصه و حریم پاسارگاد بی‌اطلاع بوده مجوز را بلامانع صادر کرده است».
به گفته نصیری حقیقت، پایگاه جهانی پاسارگاد تا زمان ساخت و پی‌ریزی کارخانه رب‌سازی از مجوز صادر شده هیچ اطلاعی نداشت اما به‌محض اطلاع و بدون حکم یک ماه ساخت و ساز کارخانه را متوقف کرد. اما پس از پیگیری‌های قانونی و صدور حکم دادگاه مبنی بر ادامه ساخت کارخانه هیچ اقدام انجام نداده و احداث ساختمان‌های کارخانه همچنان ادامه دارد.
آنطور که سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد اعلام می‌کند، زمینی که برای ساخت و ساز استعلام شده و مجوز گرفته ۳ هکتار است و کارخانه نیز در مساحت نیم هکتار درحال ساخت است.
محوطه جهانی پاسارگاد در ۷۰ کیلومتری شمال تخت جمشید و در جاده اصلی شیراز- اصفهان واقع شده است. در این محوطه آثار ارزشمندی مانند آرامگاه کوروش، کاخ بارعام، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، زندان سلیمان، تل تخت، محوطه مقدس و باغ و آب نماهای سنگی همچنین کاروانسرا و مسجد وجود دارد که در فاصله با یکدیگر قرار گرفته اند.
شاخص ترین اثر در این محوطه، آرامگاه کوروش است که در گوشه جنوبی محوطه پاسارگاد قرار گرفته که بیش از دو هزار و ۵۰۰ سال پیش از سنگ های آهکی سفید متمایل به زرد بنا شده که هنوز هم پابرجاست.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …