رئیس سازمان میراث فرهنگی در برنامه زنده تلویزیونی گردشگری بهترین شیوه صدور انقلاب است

ImageHandle3r.ashx

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری بهترین شیوه صادرات انقلاب و فرهنگ کشورمان به سایر کشورهاست.

مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز با حضور در برنامه زنده تلویزیونی صبح بخیر ایران شبکه یک سیما به تشریح برنامه‌های این سازمان در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: تعداد گردشگرانی که با تور وارد کشور ما شده‌اند در ۶ ماه اول سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته و میانگین گردشگران ورودی که از تمامی مرزها و با وسایل مختلف وارد ایران شده‌اند ۳۰ درصد رشد داشته است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به دلایل رشد قابل توجه ورود گردشگران به کشور، ادامه داد: رویکرد دولت در عرصه روابط بین‌الملل که رویکردی توام با احترام متقابل و حفظ منافع ملی بوده است، ادبیات  منطقی که دولتمردان در پیش گرفته‌اند و سیاست خاصی که رئیس‌جمهور در تعامل با کشورهای مختلف در پیش گرفته است، جاذبه ویژه‌ای برای ورود گردشگران به ایران ایجاد کرده و این باور به وجود آمده است که دولت می‌خواهد با حفظ منافع ملی، تعامل سازنده با سایر کشورها داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با توجه به غنای تاریخی، فرهنگی و هویت چند هزار ساله تمدنی  کشورمان، می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در زمینه گسترش تعاملات با کشورهای دیگر بهره‌برداری کنیم.
وی با اشاره به وجود جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی، زیارتی و توریسم سلامت در کشور، یادآور شد: ۱۷ اثر تاریخی و ۱۰ اثر ناملموس کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده  و تعداد بسیاری از پرونده‌های آثار تاریخی و فرهنگی ایران در نوبت ثبت جهانی است.

سلطانی‌فر افزود: بخش گردشگری در کشور ما رو به رشد و توسعه است و سرمایه‌گذاری در این بخش برخلاف سایر بخش‌ها که با وجود اقدامات مثبت دولت همچنان در رکود به سر می‌برند، شاهد رونق چشمگیری بوده است به طوریکه بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش‌های دیگر با ورود به حوزه گردشگری در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها، مراکز اقامتی و هتل‌ها مشغول فعالیت شده‌اند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی رونق هرچه بیشتر حوزه گردشگری را نیازمند اجرای اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانست و گفت: گسترده‌تر شدن تسهیلات صدور ویزا  یکی از برنامه‌های جدی سازمان میراث فرهنگی در این بخش است که با هماهنگی وزارت امور خارجه در ماههای اخیر، شاهد اتفاقات مثبتی در این خصوص بودیم، همچنین صدور ویزای فرودگاهی دو هفته‌ای برای تمامی گردشگران دنیا از دیگر اقدامات سازمان میراث فرهنگی در این بخش است.
معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: لغو روادید با تعدادی از کشورها طی ماههای گذشته پیگیری شده و ما در حال افزایش تعداد این کشورها هستیم.

وی با اشاره به کمبودهای بخش گردشگری، افزود: در بخش زیرساخت‌ها، هتل‌ها و اماکن اقامتی ما به شدت با کمبود مواجه هستیم این در حالی است که تعداد بسیاری هتل در دست ساخت در کشور وجود دارد که این پروژه‌ها سالهاست متوقف شده است.

سلطانی‌فر گفت: با توجه به رویکرد مثبت دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی در این بخش، گردشگری می‌تواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند که اولویت ما در این حوزه معرفی پروژه‌هایی است که پیشرفت بالای ۵۰ درصد داشته‌اند، در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه بخش گردشگری به صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل معرفی شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌برداری از پروژه‌های دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال، ادامه داد: رویکرد خوب دولت در تعامل با سایر کشورها و  فرصتی که در اثر  مسائل منطقه برای حضور گردشگران فرهنگی و تاریخی در کشور ما به وجود آمده ، یک فرصت تاریخی برای ما ایجاد کرده است.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: ۹۹ درصد از گردشگرانی که به ایران می‌آیند با ذهنیتی نه چندان مثبت وارد کشور ما می‌شوند و پس از اقامت در ایران با ذهنیتی مثبت به امنیت، مهمان نوازی و جاذبه‌های فراوان کشور مواجه می‌شوند و تمامی ذهنیت غلطی که رسانه‌های غربی از ایران ساخته‌اند فرو می‌ریزد.

وی افزود: بیش از ۹۹ درصد از گردشگران کشور ما پس از بازگشت به کشورهایشان مروج و مبلغ ایران می‌شوند.
سلطانی‌فر ادامه داد: مصاحبه‌های این گردشگران در رسانه‌های کشورهای خودشان این مطلب را تایید می‌کند، این افراد زمانی که بازمی‌گردند از جاذبه‌های متنوع، امنیت و مهمان‌نوازی و زیبایی‌های کشور ما تعریف می‌کنند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری را بهترین شیوه برای صدور انقلاب و فرهنگ ایران به سایر کشورها دانست و گفت: گردشگری یک صنعت سبز و درآمدزاست، مجموعه سرمایه‌گذاری که در بخش احیا، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری انجام می‌شود، سالیانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است در حالی که سال گذشته از محل ورود چهار و نیم میلیون گردشگر خارجی به کشور ما حداقل ۶ میلیارد دلار معادل ۱۸ هزار میلیارد  تومان وارد اقتصاد کشور شده است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: هیچ بخشی مانند گردشگری چنین سود اقتصادی را نصیب کشور نمی‌شود، ایران یک کشور موزه است با یک میلیون سایت، بنا و محوطه تاریخی که این جاذبه‌ها زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …