ایرانگرد نیوز

افزایش همکاری‌های ایران و پرتغال در زمینه حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری

در دیدار مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جورج بارتو شاویر وزیر فرهنگ کشور پرتغال بر افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری تاکید شد.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، گردشگری و تنوع صنایع‌دستی ایران، گفت: کشور ما دارای هویت تاریخی و تمدنی چندین هزار ساله است و در تمامی نقاط ایران آثار فرهنگی، تاریخی، محوطه‌ها و سایت‌های باستانی بسیار ارزشمندی را می‌توان مشاهده کرد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: ایران، موزه‌ای است به وسعت یک کشور و براساس تخمین کارشناسان، کشور ما دارای یک میلیون بنا، سایت و محوطه تاریخی است که از این تعداد ۳۲ هزار اثر در فهرست میراث ملی و ۱۷ اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین به تنوع رشته‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اشاره کرد و یادآور شد: ایران جزء سه قطب بزرگ تولید کننده صنایع دستی در جهان است و ما در حال حاضر از ۴۶۰ رشته صنایع دستی دنیا، سابقه توان تولید ۳۶۰ رشته را داریم.

سلطانی‌فر در ادامه، جاذبه‌های گردشگری موجود در ایران را منحصربه‌فرد توصیف کرد و افزود: وجود آب و هوای توأمان چهارفصل در یک سال، جاذبه‌ای است که بسیاری از گردشگران را برای سفر به ایران ترغیب می‌کند، این در حالی است که مجموعه‌ای از کوه‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها و بیابان‌ها در کشور ما برای علاقه‌مندان به گردشگری جذابیت فراوانی دارد.
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: با توجه به وجود تعداد بسیاری از اماکن مذهبی و زیارتی در ایران، مسلمانان بسیاری از سراسر دنیا برای زیارت این اماکن وارد کشور ما می‌شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های دولت به سمت جذب هرچه بیشتر گردشگران خارجی و حمایت از بخش گردشگری است، اضافه کرد: با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه رئیس‌جمهور از بخش گردشگری و تکالیف و وظایفی که برای ما در این سازمان مشخص شده است، می‌توانیم صنعت گردشگری را به نحو شایسته گسترش دهیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: رویکرد مناسب رئیس‌جمهور در روابط خارجی و ایجاد تعامل مثبت با سایر کشورها، موجب افزایش چشمگیر ورود گردشگران خارجی به کشور ما شده است.

وی از برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه و رونق بخش گردشگری خبر داد و افزود: براساس چشم‌انداز موجود ما باید در سال ۲۰۲۵ میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی باشیم، این هدف بسیار بزرگی است که با توجه به جاذبه‌های فراوان تاریخی، فرهنگی امکان دستیابی به آن دور از انتظار نیست.

معاون رئیس‌جمهور همچنین بر افزایش سطح همکاری‌های ایران و پرتغال در زمینه حفظ میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: در زمینه حفظ و احیاء میراث فرهنگی دو کشور می‌توانند از دستاوردها و ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.

همچنین در این دیدار جورج بارتو شاویر وزیر فرهنگ کشور پرتغال که همراه هیاتی بلندپایه برای دیدارهای رسمی در ایران به سر می‌برد، با ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاری‌های فرهنگی به ویژه در رابطه با حفظ میراث فرهنگی و ارتباط هنرمندان صنایع‌دستی دو کشور، گفت: زمینه‌های همکاری بسیار متعددی بین ایران و پرتغال وجود دارد.

وی یادآور شد: روابط بین کشورها در قرن ۲۱ باید بر اساس عدالت پایه‌ریزی شود، امروز ما در جایگاهی هستیم که می‌توانیم روابط خودمان را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهیم.
وزیر فرهنگ کشور پرتغال تصریح کرد: مقوله فرهنگ، یک شروع مناسب در روابطی که براساس صداقت و راستی ایجاد می‌شود.

خروج از نسخه موبایل