خوزستان، بهشت کارگاه‌های علمی میراث فرهنگی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان از برگزاری کارگاه‌های ملی و بین‌المللی در شوش در آستانه ثبت جهانی خبر داد و گفت: همان طور که خوزستان بهشت باستان‌شناسان است، برنامه‌های قریب‌الوقوعی داریم که این استان بهشت کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی هم باشد.
افشین حیدری که در حاشیه کارگاه ملی مدیریت و حفاظت در محوطه‌های تاریخی با محور سازه‌های خشت سخن می‌گفت، خبر داد: شوش به عنوان کهن‌شهر جهان و نخستین سکونت‌گاه بشر واقعا حیف است که حفاظت‌گران، مرمت‌گران و باستان‌شناسان از انبوه اطلاعات علمی آن استفاده نکنند. به همین خاطر مدیریت عالی استان خوزستان با همراهی مجموعه مدیریتی شهرستان شوش و دوستان و همکاران ما که در پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش فعالیت می‌کنند، برنامه‌ریزی کردیم و میزبانی این کارگاه ملی با استادان بین‌المللی را به سازمان پیشنهاد دادیم و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.
حیدری ادامه داد: از سال گذشته که پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش پروژه آماده‌سازی محوطه باستانی این شهر را برای ثبت جهانی به طور رسمی آغاز کرد، در برنامه‌های راهبردی که تدوین شد، در نظر گرفتیم که برنامه‌های پژوهشی مختلفی مانند همین کارگاه برگزار شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان خبر داد: ما از این پس از این برنامه‌ها در شوش زیاد خواهیم داشت، بعد از ثبت شوش در فهرست میراث جهانی به امید خدا برنامه معرفی خوب خوزستان و شوش در دستور کار قرار دارد.
به گفته حیدری، همان طور که حفاظت امر مهمی در میراث فرهنگی است معرفی میراث فرهنگی ایجاد مدیریت‌های نو از اهمیت بالایی برخودار است.
او تاکید کرد: در راستای معرفی بهتر میراث تاریخی و میراث فرهنگی استان خوزستان و استفاده از ظرفیت‌های موجود این استان میزبانی کارگاه مدیریت و حفاظت از محوطه‌های تاریخی را به عهده گرفتیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان خبر داد: بعد از این کارگاه، و طی شش ماهه دوم سال ۹۳ میزبانی کارگاه‌های دیگری به عهده استان خوزستان خواهد بود. از جمله کارگاه ملی ثبت آثار تاریخی که طی دو روز به صورت فشره برگزار خواهد شد و در این کارگاه نمایندگانی از همه انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی کشور و کارشناسان ثبت اداره‌های میراث فرهنگی سراسر کشور به خوزستان خواهند آمد.
او ادامه داد: همچنین کارگاه مشترکی با کارشناسان ایتالیایی خواهیم داشت در استان خوزستان که به زودی تقویم آن بسته خواهد شد و جزییات آن را اعلام می‌کنیم و کارگاه مشترکی با کشورهای آسیای مرکزی برگزار خواهد شد که میزبانی آن هم به عهده استان خوزستان است.
حیدری با تشکر از استاندار خوزستان گفت که با حمایت‌های او این کارگاه‌ها در استان خوزستان برگزار می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان تاکید کرد: در حوزه گردشگری هم جشن تورلیدرهای کشور را در پی خواهیم داشت. در حوزه صنایع دستی هم نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی برای اولین بار در خوزستان برگزار می‌شود. امیدواریم خوزستان به عنوان یک پایه اصلی صنایع دستی کشور تبدیل شود، چرا که این ظرفیت را دارد. و دسترسی های بسیار خوبی که استان خوزستان دارد، این فرصت را دوچندان می‌کند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …