ایرانگرد نیوز

استقبال بی نظیر از هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین

بیش از ۶۲ هزار نفر از هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین درگلستان، بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی وامورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، دبیر ستاد برگزاری این جشنواره گفت: هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با استقبال بی نظیر مردم و بازدید کنندگان روبرو شد.

قربان عباسی در ادامه افزود:  در این جشنواره که با حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان گلستان و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مسئولان و مقامات کشوری واستانی و بیش از ۵۰ میهمان خارجی آغاز به کار کرد، ۲۷ گروه موسیقی و آئینی ، به اجرای برنامه پرداختند.

وی همچنین ادامه داد: ۱۱ کشور در ھشتمین جشنواره اقوام استان گلستان  غرفه داشته  و۳۰ استان و۲۰ کشور در قالب ۴۰ سفیر، کاردارها و میهمانان خارجی نیز میهمان این جشنواره بودند.
وی ادامه داد: کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، فرانسه، قرقیزستان، اتریش، کرواسی، برزیل، اسپانیا، عمان، اندونزی کشورهای حاضر دراین جشنواره بودند.

عباسی در خصوص غرفه های حاضر در این جشنواره تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی از ۳۰ استان کشور در ۸۰ غرفه صنایع دستی که ۴۵ غرفه صنایع دستی مخصوص هنرمندان استان گلستان ، در نمایشگاه صنایع دستی این جشنواره شرکت داشتند.

وی ادامه داد: ۱۱ کشور در قالب ۱۵ غرفه صنایع دستی از کشورهای ژاپن، غنا، کوبا، قزاقستان، ارمنستان، عراق، مصر، لبنان، کردستان و آلمان در این جشنواره حضور داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار کرد: ۱۳ سیه چادر و آلاچیق اقوام کشور و ۱۵ غرفه جوامع گردشگری استان گلستان از دیگر غرفه های این جشنواره بود.

وی با بیان اینکه خط مرزهای ارزش های اسلامی هم در دستور کار این جشنواره است گفت: غرفه شهدا اقوام ایران زمین و غرفه عفاف و حجاب در کنار غرفه سازنده درب حرمین کاظمین که در استان گلستان است هم در این جشنواره شرکت کردند.

عباسی با بیان اینکه ۶ کشور عضو سازمان اکو به عنوان مهمان در این جشنواره حضور داشتند، در خصوص مراسم برگزار شده در این جشنواره افزود: استان گلستان با توجه به تنوع قومیت ها، در مراسم موسیقی اقوام بیشتر سهم دارد تا فرهنگ گلستان را به  کشورهای آسیایی و اروپایی معرفی کنیم.

وی با اشاره به دعوت از هنرمندانی که محصولاتشان موفق به دریافت مهر اصالت شده است افزود:  ۷ اثر در استان گلستان دارای مهر اصالت است که از این لحاظ در رتبه چهارم کشوری قرار داریم.

وی افزود :به علت تنوع موسیقی های محلی غرفه های این حوزه را  از ۱۹ گروه به ۲۷ گروه افزایش دادیم که با استقبال بی نظیر عمومی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از ۱۵ روستای هدف و گردشگری  و ۱۰غرفه سوغات در این جشنواره دعوت شد، افزود: بناهای روستایی و فرهنگ وآیین های روستاهای هدف گردشگری و همچنین سوغات و آش های سنتی این روستاها در فضای بیرونی جشنواره از دیگر جذابیت های این جشنواره بود که مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفت.

عباسی در خصوص پوشش خبری این جشنواره گفت: ۷ گروه از شبکه های خبری ترکیه، شبکه دو ایران، لبنان، جام جم، آمریکا، لبنان و خبرگزاری جوان برای پوشش خبری این برنامه در کشورهای آسیا و اروپا حضور داشتند و با انعکاس مناسب خبری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین را به دیگر کشورهای جهان معرفی کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار کرد: معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه های زندگی اقوام و چادرنشینانی که در استان های مختلف وجود دارند و به نمایش گذاشتن این تنوع فرهنگی وقومی، نمادی از وحدت وهمدلی و اتحاد ملت ایرانی واسلامی است که درتمامی صحنه ها دوشادوش هم از ایران اسلامی حفاظت وحمایت می کنند.

وی درپایان، پیام این جشنواره را با توجه به حضورگروه های مختلف موسیقی، صنایع دستی و گردشگری کشور، افزایش گردشگران به ایران اسلامی به خصوص استان گلستان درسایه وحدت وپیوند فرهنگ ها اعلام نمود وحضور سفرا و میهمانان خارجی را دراین جشنواره، فرصت مغتنمی درراستای توسعه ورونق صنعت گردشگری کشور به خصوص استان گلستان دانست.

هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از ۱۶ لغایت ۱۹ مهر ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان برپا شد.

خروج از نسخه موبایل