ایرانگرد نیوز

همایش بین المللی توسعه گردشگری ایران در مشهد آغاز شد

نخستین همایش بین المللی علمی راهبری ‘توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالشها و چشم اندازها’ روز شنبه طی مراسمی با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مشهد آغاز شد.

رییس همایش مزبور در این مراسم، هدف از برگزاری آن را جلب توجه سیاستگذاران، مدیران اجرایی و سایر دست اندرکاران به چالشها و الزامات توسعه این صنعت و ارائه ایده ها، دستاوردهای پژوهشی، راهبردها، سیاستها و اقدامات لازم در سطح ملی عنوان کرد.

‘سید علی اکبر شمسیان’ گفت : گردشگری سومین فعالیت اقتصادی درآمدزا پس از نفت و خودروسازی است لذا رهبر معظم انقلاب بر توسعه گردشگری به ویژه گردشگری زیارتی در برنامه پنجم توسعه کشور تاکید کرده اند.

رییس جهاد دانشگاهی مشهد افزود: در مورد آثار مثبت گردشگری در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور تردیدی وجود ندارد و ابزاری امید بخش برای اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی است.

وی ادامه داد: این همایش در نظر دارد با ارائه برنامه ای اثربخش و جلب نظر بخش های دولتی، عمومی و خصوصی در سطح ملی مسائل اساسی توسعه گردشگری را واکاوی و دستاوردهای خود را به صورت موثر ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در این همایش به بخش گردشگری به صورت همه جانبه و یک بسته هماهنگ پرداخته می شود افزود: برگزاری چنین همایشی تاکنون در کشور بی نظیر بوده است.

شمسیان گفت: ثبت نام از شرکت کنندگان در این همایش از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و در این مدت ۸۲۶ نفر در قالب نویسنده و داور ثبت نام کردند.

وی افزود: در مجموع بیش از ۳۰۰ ایده، تجربه و مقاله در قالبهای مختلف از نویسندگان داخل کشور و تعدادی از صاحبنظران خارجی در این همایش دو روزه به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.

وی اظهار کرد: این مقالات در محورهای ‘گردشگری، فرهنگ و میراث فرهنگی’، ‘گردشگری و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت’، ‘گردشگری، سیاستگذاری و برنامه ریزی مدیریت محور ویژه توسعه منطقه ای گردشگری خراسان’، ‘گردشگری و اقتصاد’، ‘گردشگری، عزم ملی و مدیریت جهادی’ و ‘گردشگری و آمایش سرزمینی’ به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

وی برپایی ۱۰ میزگرد تخصصی با حضور ۶۵ نفر از اساتید و مدیران اجرایی تراز اول حوزه گردشگری را از جمله برنامه های این همایش عنوان کرد.

وی گفت: این میزگردها شامل چالشها و چشم اندازهای گردشگری مذهبی در ایران، آمایش سرزمین و گردشگری، مسائل کارآفرینی گردشگری و ملاحظات مربوط به سرمایه گذاری در گردشگری، گردشگری سلامت، چالش و چشم اندازهای مدیریت زیارت و گردشگری مذهبی در مشهد ۲۰۱۷، ملاحظات برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری، با حضور معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی است.

وی افزود: میزگردی نیز با مشارک دفتر یونسکو در ایران با عنوان ‘نقش هفته جهانی میراث فرهنگی در توسعه پایدار گردشگری’ با حضور دبیرکل یونسکو در ایران و هشت میهمان خارجی از کشورهای هنگ کنگ، اسپانیا، ایتالیا، هند و مالزی به زبان انگلیسی برگزار می شود.

رییس این همایش بین المللی اظهار کرد: میزگرد نهایی این همایش شامل جمع بندی کمیته های علمی و ارائه دستاوردها است که در قالب کتاب ارائه می شود.

وی برپایی نمایشگاه جانبی همایش در محل دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد و برگزاری ۲۸ تور گردشگری جانبی را نیز از برنامه های فرهنگی این همایش برشمرد.

همایش مزبور با حضور ۴۵۰ میهمان داخلی و خارجی از اساتید دانشگاهی و مدیران اجرایی حوزه گردشگری برپا شده است.

میهمانان خارجی این همایش از کشورهای نروژ، ایتالیا، هنگ کنگ، مالزی، فرانسه و آلمان می باشند.

خروج از نسخه موبایل