ایرانگرد نیوز

دشت قزوین بهشت باستان‌شناسی ایران است

محمد علی حضرتی‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، در نخستین همایش جُستارهای علمی- فرهنگی قزوین پژوهی با عنوان “در جستجوی هزاره‌های پیش از تاریخ”، دشت قزوین را بهشت باستان شناسی ایران خواند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی قزوین محمدعلی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این نشست که به محوطه پیش از تاریخ خله کوه تاکستان اختصاص داشت گفت: استان قزوین یکی از کهن‌ترین زیستگاه‌ها و استقرارهای بشری در قدیمی‌ترین مراکز شکل‌گیری تمدن‌های اولیه در کشور بوده و با وجود بیش از هزار محوطه مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی، از فضای مناسبی برای پژوهش‌های باستان‌شناسی برخوردار است.

حضرتی افزود: در صد سال گذشته محور جست و جو و کاوش‌های باستان شناسان اروپایی، غرب و جنوب غربی ایران بود ولی دشت قزوین یکی از محورهای عمده مطالعات باستان شناسان ایرانی به شمار می‌رود که از اواخر دهه ۴۰ با حضور مرحوم دکتر نگهبان و اساتید نامدار دیگر، چندین فصل حفاری در دشت قزوین انجام و حاصل آن مطالعات بسیار گسترده در قالب کتاب و بخشی دیگر نیز به صورت مقاله چاپ و ارائه شده است.

مشاور فرهنگی استاندار قزوین یادآور شد: بخش بزرگی از این گزارش‌ها و مقالات که مربوط به نتایج کاوش‌های دشت قزوین است منتشر نشده و متاسفانه منابع مستقل و از نظر کمی قابل اعتنا برای یافته‌های باستان‌شناسی در این منطقه نداریم.

حضرتی تپه خله کوه را جزو آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور خواند و افزود: تپه تاریخی خله کوه جزوه سایت های با ارزش در شهرستان تاکستان است که با آزاد سازی عرصه این تپه تا کنون سه دوره گمانه زنی انجام شده که نخستین آنها کاوش به سرپرستی دکتر کوثری و آخرین کاوش این محوطه نیز در مرداد و شهریور ۹۳ توسط تیم باستان شناسی با مدیریت حسین داوودی صورت پذیرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یکی از مشکلات محوطه باستانی خله کوه را ساخت و سازهای غیرمجاز و تجاوز به حریم و عرصه آن دانست و اظهار داشت: در طی یک سده‌ی سال گذشته ساخت و سازهای زیادی در حریم و عرصه تپه خله کوه تاکستان صورت گرفته که چهره این محوطه باستانی را مخدوش کرده که در حال حاضر خوشبختانه بخشی از بناها تملک و آزادسازی شده است.

وی سهل انگاری در پاسداشت این محوطه باستانی را از دیگر مشکلات موجود در منطقه خواند و تصریح کرد: در گذشته به دلیل سهل انگاری‌‌ در حفظ عرصه و حریم این محوطه ارزشمند، تخریب‌های بسیاری صورت گرفته است، تا جایی که برخی از مسوولان محلی تصمیم به تبدیل این تپه تاریخی به فضای سبز و پارکینگ داشته و در صدد محو آن بودند.

مدیر کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان قزوین راه اندازی سایت موزه خله کوه تاکستان را از برنامه های سال جاری خواند و گفت: با توجه به یافته‌های ارزشمند در آخرین کاوش‌های باستان شناسی، جلوه‌هایی نوین از تمدن هفت هزار ساله در منطقه آشکار شده که با احداث سایت موزه، می توانیم آن را معرفی و جاذبه گردشگری تازه‌ای را در تاکستان ارائه کنیم.

وی یادآور شد: این کاوش و نتایج حاصل از آن می تواند محور جدیدی را برای گردشگری باستان شناسی در دشت قزوین تعریف و در کنار آن فضاهای مناسبی برای عرضه صنایع دستی، محصولات کشاورزی و فروش سوغات محلی تاکستان را فراهم کند.

حضرتی با اشاره به نتایج ارزشمند به دست آمده در این محوطه، خواستار مساعدت مدیران استان و شهرستان تاکستان برای حفاظت از خله کوه و دایر کردن سایت موزه شد و اعلام کرد: با همراهی و همکاری مسئولان و مردم خوب شهرستان تاکستان امیدواریم بتوانیم سایت موزه خله کوه را برای تعطیلات نوروز آماده بازدید گردشگران نموده و این محوطه را به همه علاقمندان معرفی کنیم.

خروج از نسخه موبایل