ایرانگرد نیوز

دبیرکمیته ملی طبیعت گردی کشور تقویت اقامتگاه‌های بوم‌گردی مهاجرت معکوس را به دنبال دارد

دبیرکل همکاری و توافقات ملی گردشگری و دبیرکمیته ملی طبیعت گردی گفت: تاکید و توجه بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای حفظ محیط زیست، تقویت زندگی بومی و محلی مردم را به دنبال دارد که این امر منجر به مهاجرت معکوس می‌شود.

 

رضا فیاضی فزود: برگزاری سمپوزیوم بین المللی توسعه پایدار فرصتی برای معرفی جلوه هایی از توسعه پایدار گردشگری در کشور بود و به همین منظور منتخبی از فعالان عرصه طبیعت گردی در حوزه‌های مختلفی که در راستای اصول طبیعت گردی فعالیت می‌کردند دستاوردهایشان را در حاشیه این سمپوزیوم ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه طبیعت گردی بر ۴ اصل استوار شده است، ادامه داد: فعالیتی که در عرصه طبیعی انجام می‌شود باید منجر به حفاظت از محیط زیست شود، آموزش رکن اصلی طبیعت گردی است، طبیعت گردی باید با شناخت همراه باشد و یک فعالیت طبیعت گردی منجر به توانمندسازی جوامع محلی و منتفع شدن اقتصاد این جوامع شود.

فیاضی یادآور شد: در این نمایشگاه جلوه‌هایی از حوزه طبیعت گردی موسساتی که در زمینه بررسی وضعیت جوامع محلی در حوزه بوم گردی مطالعاتی داشتند به نمایش گذاشته شد.

دبیرکمیته ملی طبیعت گردی با بیان اینکه در نمایشگاه حاشیه سمپوزیوم بین المللی توسعه گردشگری پایدار، اقلیم‌های متنوع کشور معرفی شد، گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی از حوزه‌های جنگلی، جلگه‌ای و منطقه جنوبی کشور در این نمایشگاه معرفی شد.

مدیرکل همکاری و توافقات ملی گردشگری تصریح کرد: در این نمایشگاه با همکاری بخش خصوصی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، نوع پذیرایی سنتی، لباس محلی اقوام در مناطق بومی و محلی،  نوع موسیقی و معماری سنتی اقلیم‌ها به نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه عکس‌ها و تصاویری از محصولات ارگانیک مناطق بومی در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شد، افزود: صنایع دستی به عنوان یکی از راهکارهای توانمندسازی جوامع محلی در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته بود.

فیاضی گفت: معرفی ظرفیت‌های مناطق عشایری و موسسات آموزشی که مدل‌هایی را در خصوص توسعه پایدار، توسعه طبیعت گردی و توانمندسازی جوامع محلی داشتند در این نمایشگاه به ارائه دستاوردهای خود پرداختند.

دبیرکمیته ملی طبیعت گردی اضافه کرد: در کنار این سمپوزیوم ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اقلیم‌های مختلف به معرض نمایش گذاشته شد و مشکلات و تنگناهایی که در مسیر توسعه این اقامتگاه‌ها است مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل همکاری و توافقات ملی گردشگری ادامه داد: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون وزیر راه و شهرسازی از نمایشگاهی که در سالن برگزاری سمپوزیوم بین المللی توسعه گردشگری پایدار برگزار شده بود بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت‌ها و نمونه‌های موفق اقامتگاه‌های بوم‌گردی آشنا شدند.

فیاضی تاکید کرد: تاکید و توجه بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای حفظ محیط زیست، تقویت زندگی بومی و محلی مردم را به دنبال دارد که این امر منجر به مهاجرت معکوس می‌شود.

وی ادامه داد: مناطق طبیعی ما از مواهب طبیعی بسیاری برخوردار هستند اما  توسعه کمتری داشته‌اند، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و استفاده از ظرفیت این اماکن می‌تواند منجر به توسعه و رونق اقتصادی جوامع محلی شود.
دبیرکمیته ملی طبیعت گردی با اشاره به اینکه آشنایی بوم‌گردی با دانش روز یکی دیگر از اهداف برگزاری این نمایشگاه بوده است، تصریح کرد: افرادی که در این سمپوزیوم شرکت داشتند پس از آشنایی با این ظرفیت‌ها به مبلغانی برای ایران تبدیل شدند، همچنین افراد و موسسات حاضر در این نمایشگاه تجربیات خود را در این زمینه به شرکت کنندگان در سمپوزیوم به اشتراک گذاشتند.

فیاضی در پایان افزود: در آینده نزدیک مدل استاندارد اقامتگاه بوم گردی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی رونمایی می‌شود.

خروج از نسخه موبایل