ایرانگرد نیوز

سیاست اصولی سازمان میراث فرهنگی حمایت از پژوهش و تحقیق برای توسعه گردشگری است

ImageHandler.ashx

معاون گردشگری سازمان میراث فرهننگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه حمایت و پشتیبانی از تحقیق و پژوهشی با هدف توسعه گردشگری یکی از مهمترین سیاست های اصولی این سازمان است، گفت: مراکز علمی و پژوهش از جمله جهاد دانشگاهی این سازمان را در کنار خود و همراه خود بدانند و مطمئن باشند که از هیچ تلاشی برای حمایت از آن ها دریغ نخواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مرتضی رحمانی موحد با بیان این مطلب در مراسم اختتامیه اولین همایش بین المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و چشم اندازه ها که با حضور مهمانان و مقاماتی از داخل و خارجی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: امروز اثبات شده که گردشگری یک صنعت مهم در فقر زدایی، اشتغالزایی و درآمد زایی است و کشورهای مختلف توانسته اند با استفاده از این صنعت بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۹۵۰ تعداد گردشگران دنیا ۲۵ میلیون نفر بودند ادامه داد: این رقم در سال ۲۰۱۲ میلادی به یک میلیارد و ۸۰ میلیون نفر رسید که نشان دهنده اهمیت صنعت گردشگری است.

رحمانی موحد ادامه داد: میزان جذب و ورود گردشگران خارجی به ایران نیز روند روبه رشدی داشته به گونه ای که میزان ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۹۱ از ۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۹۲ رسید و در شش ماهه اول سال جاری نیز میزان ورود گردشگران خارجی به ایران رشد مناسبی داشته است.

معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: در حالت کلی روند توسعه گردشگری در ایران رضایت بخش و امیدوار کننده است و اگرچه از برنامه چشم انداز ۲۰ ساله عقب تر هستیم اما روند توسعه روند امیدوار کننده ای است.

رحمانی موحد  با بیان اینکه کشورهای موفق در حوزه گردشگری راهکارهای علمی و گوناگونی را پشت سر گذاشته اند ادامه داد: برای رسیدن به موفقیت در حوزه گردشگری و جبران زمان های از دست رفته باید راه های میانبر ، دقیق و علمی را انتخاب کرد.

رحمانی موحد افزود: خوشبختانه ایران به لطف خداوند متعال وبا عنایت اهل بیت(ع)، یک کشور چهار فصل است که از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است و در تمام حوزه های گردشگری از جمله مذهبی، فرهنگی، سلامت، ورزشی، طبیعی و … دارای ظرفیت های فراوانی است.

وی ادامه داد: دولت در یک سال گذشته تلاش های بسیار زیادی را برای توسعه گردشگری و رونق گردشگری داخلی و افزایش جذب گردشگر خارجی داشته و درهمین ارتباط توجه ویژه ای نیز به تامین زیر ساخت ها داشته است.

رحمانی موحد ادامه داد: این گونه به نظر می رسد که برنامه ششم توسعه نیز کمک بسیار بزرگی به توسعه گردشگری خواهد کرد چراکه احکام بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در برنامه ششم توسعه ابلاغ شده است.

معاون گردشگری کشور در ادامه مراتب تشکر خود را از دست اندرکاران برگزاری این همایش اعلام کرد و اظهار داشت: تعامل با کشورهای هدف، تعامل با جوامع محلی، توزیع سفر، افزایش همکاری با مراکز مختلف، افزایش همکاری با بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت های بالای بخش خصوصی، به روز کردن قوانینی و مقررات گردشگری و … از مهترین برنامه هایی است که سازمان آنها را با هدف توسعه گردشگری دنبال می کند.

رحمانی موحد هم چنین در بخش دیگری ازصحبت های خود با اشاره به اینکه کشورهای موفق در حوزه گردشگری همکاری مناسبی را بین بخش دانشگاهی و صنعت ایجاد کرده اند یادآور شد: آماده هرگونه همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی هستیم و در این خصوص از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم خروجی و دستاورد برگزاری این گونه همایش ها و نشست های تخصصی بتواند به توسعه گردشگری در یاران هرچه بیشتر کمک کند.

معاون گردشگری افزود: همه باید کمک کنیم تا گردشگری در جایگاه روشن خود قرار گیرد چراکه در این صورت، همه به خوبی از مزایای گردشگری بهره مند خواهند شد.

خروج از نسخه موبایل