اکید بر استفاده از ظرفیت و توانایی پیشکسوتان در برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی

 

در مراسم بزرگداشت روز خانواده و تکریم از بازنشستگان، پیشکسوتان سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر استفاده از توانمندی و ظرفیت بازنشستگان در این سه عرصه تخصصی تاکید کردند.
در مراسم بزرگداشت روز خانواده و تکریم از بازنشستگان سه تن از پیشکسوتان و اعضای کانون بازنشستگان سازمان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ارائه پیشنهادات خود پرداختند و ظرفیت‌های متنوع این کانون را در حضور مسئولین سازمان تشریح کردند.

رحیم صراف، دکترای باستان‌شناسی و سرپرست کاوش‌های هگمتانه همدان در این مراسم با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور، گفت: تاریخ چندین هزار ساله ایران در تمامی نقاط کشور شواهدی آشکار دارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط ایران شواهدی از تمدن چندین هزار ساله وجود دارد، ادامه داد: آثاری که در تخت جمشید و نقش رستم از دوره هخامنشی به دست آمده، گواه پیشرفت های علمی و تمدنی کشور ما در طول تاریخ است.

صراف با تاکید بر ضرورت حفظ آثار تاریخی، میراث فرهنگی و کاوش بیشتر برای دستیابی به سایر شواهد تاریخی و تمدنی کشور، تصریح کرد: هرچند سازمان میراث فرهنگی کارشناسان فعال و کارآمدی در تمامی حوزه ها دارد اما نیروهای کانون بازنشستگان این سازمان دارای ظرفیت و پتانسیل بسیاری برای انجام امور دارند.

همچنین افشار سیستانی پژوهشگر صنایع دستی و مدرس دانشگاه در مراسم بزرگداشت خانواده و تکریم از بازنشستگان سازمان، ایران را خاستگاه یکی از دیرینه ترین نمودهای فرهنگ و هنر دنیا دانست و افزود: هنرآفرینان ایرانی پاسداران راستین هنرهای سنتی در تاریخ هستند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه، ایران بر پایه گزارش های سازمان جهانی یونسکو از نظر گوناگونی رشته های صنایع دستی در رتبه نخست قرار دارد، گفت: هنرهای سنتی و صنایع دستی اشتغال و درآمدزایی بسیاری برای کشور دارد و در حال حاضر ۳ میلیون نفر در کشور به تولید صنایع دستی مشغول هستند.

افشار سیستانی اضافه کرد: هنرهای سنتی و صنایع دستی از هزاران سال پیش در ایران وجود داشته و با وجود فراز و نشیب های فراوان هیچگاه از میان نرفته است.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی می تواند در سازمان دادن راهبردهای سیاست ها  و قوانین، گسترش بهبود کیفی هنرهای سنتی و سیاست گذاری در تدوین این برنامه ها از ظرفیت بازنشستگان و پیشکسوتان این حوزه استفاده کند.
مرتضی احمدی، پژوهشگر عرصه گردشگری در حضور مسئولان و معاونین سازمان میراث فرهنگی بر استفاده از توانمندی بازنشستگان در اجرای برنامه‌های حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت: با توجه به چشم انداز ۲۰ ساله کشور ما باید ۱۱ سال آینده میزبان ۲۰ میلیون گردشگری باشد و رسیدن به این نقطه نیازمند برنامه ریزی در این حوزه است.

این پژوهشگر گردشگری توجه به آموزش نیروی انسانی را یکی از مهمارین موضوعات در این حوزه دانست و افزود: استانداردسازی و نظارت بر تاسیسات گردشگری می تواند توسط افرادی که بنیانگذار این بخش در کشور بوده اند با سرعت بیشتری انجام شود.

احمدی یادآور شد: بازنشستگان و پیشکسوتان کانون همچنین از توانمندی را دارند که در برگزاری نمایشگاه ها و راه اندازی بازارچه های صنایع دستی به این سازمان کمک کنند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …