ایرانگرد نیوز

تجهیز مناطق تاریخی به سیستم حفاظت الکترونیکی

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی به اتفاق فرمانداران شهرستان گرمه و جاجرم و نماینده وزارت خارجه ،اعضای شورای شهر سنخواست وکارکنان میراث فرهنگی از محوطه  چلو شهرستان جاجرم بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری خراسان شمالی،سویدانلویی که به منظور بررسی مشکلات محوطه چلو به اتفاق مسئولین استانی  در آن منطقه حضور داشت ضمن اشاره به نقش کاوشگران وباستان شناسان در محوطه گفت:  برای جذب گردشگر خارجی ومعرفی تمدن اسلامی  و بهره مندی از توان متخصصان از مجموعه باستان شناسان  داخلی وخارجی استفاده می کنیم.

سویدانلویی در خصوص حفاظت از منطقه نیز گفت: باتوجه به حفاظت فیزیکی که توسط نیروهای خدوم یگان حفاظت انجام می شود قصد داریم تمامی مناطق ثبت شده تاریخی را نیز به سیستم حفاظت الکترونیکی مجهز کنیم.

وی باتاکید بر نقش میراث فرهنگی در جهت جذب گردشگر و درآمد بالای کشورهای خارجی از این بابت بر کنجینه های تاریخی استان اشاره داشت وافزود ارزیابی های این اداره کل جهت ایجاد پایگاه میراث فرهنگی در این منطقه در حال بررسی است که در صورت توافق سازمان مرکزی پایگاه میراث فرهنگی ایجاد می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی در خصوص تعیین تکلیف اراضی اشخاص ابراز امیدواری کرد با پیگیری های انجام شده وموافقت فرماندارجاجرم  روند واگذاری زمین تسریع یابد و زمینهای معوض گرفته شود. ودر زمان کوتاه کشاورزانی که بصورت مشاع زمین دارند اراضی خود را منتقل کند.

معاونت میراث فرهنگی که سرپرستی هیات باستان شناسی را نیز برعهده داشت گفت:آداب مخصوص تدفین در عصر مفرغ، هم زمان با فصل سوم کاوش در محوطه باستانی چلو در شهرستان جاجرم شناسایی شد.

علی اکبر وحدتی افزود: در فصل سوم کاوش باستان شناسی محوطه چلو بر اساس روش ژئو مغناطیس به بررسی منطقه پرداختیم تا ببینیم مناطق مستعد برای کاوش چه مناطقی هستند و بعد از پردازش نقشه در چند روز آینده، مناطق مختلف برای متمرکز کردن کاوش مشخص می شود.

سرپرست هیات باستان شناسی افزود: اگر نتایج نشان دهد که بخش های استقراری هنوز در این منطقه باقی مانده و بر اثر شخم و فعالیت کشاورزی از بین نرفته است در بافت های مسکونی هم مانند گورستان کاوش می کنیم تا به نوع معماری و راه های استقراری موجود در منطقه پی ببریم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر در گورستان عصر مفرغ مستقر هستیم و برای شناخت بهتر آداب تدفین و شیوه های خاکسپاری و مراسم ویژه کاوش ها را ادامه دادیم و توانستیم بخشی از آداب تدفین را بازسازی کنیم، تصریح کرد: در آن دوران، آداب مخصوصی وجود داشت به گونه ای که جهت تدفین به شکل شرقی و غربی و نشان دهنده یک ایدئولوژی مخصوص است که ابعاد مختلف آن باید شناسایی شود. وی به کشف اشیای قابل توجه باستانی و هنری در این منطقه اشاره کرد و افزود: ظروف سفالی، ابزار مفرغی و پیشکش‌هایی  را در مراسم تدفین آن دوران در نظر می‌گرفتند.

کاوش مشترک گروه باستانشناسان ایرانی و ایتالیایی با نظارت مستقیم پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سال ۹۰ برای مدت پنج سال در این منطقه آغاز شده است.

محوطه باستانی چلو با توجه به جایگاه مطالعاتی و اهمیت فرهنگی آن در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به شماره ۲۱۲۹۲ به ثبت رسیده است

خروج از نسخه موبایل