ایرانگرد نیوز

حمایت انجمن‌های فرهنگی از ثبت شوش در فهرست میراث جهانی

DSC_0436

کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی، هنری و ادبی شوش و سایر شهرهای خوزستان در بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت خود را از ثبت محوطه باستانی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام کردند.
در این بیانیه‌ها با تاکید بر شایستگی محوطه باستانی شوش به عنوان نخستین سکونت‌گاه بشر با ۷۰۰۰ سال سابقه زیست انسانی برای ثبت جهانی، از این رویداد به عنوان نقطه عطفی در توسعه فرهنگی و اقتصادی در شهر شوش، و زمینه‌ساز رشد و شکوفایی فرهنگی و اقتصادی در استان خوزستان و ایران اسلامی یاد شده است.
در این بیانیه‌ها همچنین از روند فعالیت‌های پایگاه میراث فرهنگی شوش در جریان آماده سازی محوطه باستانی این شهر برای حضور قریب‌الوقوع ارزیابان یونسکو قدردانی شده است.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان شوش، انجمن نویسندگان شهرستان شوش، انجمن رونامه‌نگاران شهرستان شوش، انجمن هنرهای نمایشی ایران دفتر شوش، انجمن موسیقی شوش، انجمن دوستداران میراث فرهنگی، انجمن دوستداران میراث فرهنگی سیماش (شهرستان مسجد سلیمان)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان اندیکا، از صادرکنندگان بیانیه‌های حمایت از ثبت جهانی شوش بوده‌اند.

همچنین ورزشکاران و هیات‌های ورزشی شوش نیز  در بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت خود را از ثبت محوطه باستانی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام کردند.

ورزشکاران و هیات‌های کشتی، فوتبال، شنا، والیبال، تیراندازی، بسکتبال، کاراته، کوه‌نوردی، ژیمناستیک، ووشو، کبدی، دوچرخه‌سواری، اسکیت، تکواندو، بدمینتون، شطرنج، پرورش اندام، کونگ‌فو، تنیس روی میز، بوکس، موتورسواری و اتومبیل‌رانی، ورزش‌های همگانی، ورزش‌های رزمی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش نابینایان، از صادرکنندگان بیانیه‌های حمایت از ثبت جهانی شوش بوده‌اند.

ایران فرصت دارد تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو در دو ماه آینده، محوطه تاریخی شهر شوش را به استاندارد‌های جهانی یک محوطه تاریخی برساند. در غیر این صورت ثبت میراث تاریخ ۷۰۰۰ هزارساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی ۴۸ اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که هر کشور در هر سال تنها یک اثر را می‌تواند به عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.

خروج از نسخه موبایل