روستای جواهر ده از توابع رامسر

جواهر ده از آنجا که تعطیلات ایران فرصتی برای جمع شدن مردم در طبیعت است ما سعی داریم دیدنی ها و جاذبه های طبیعی متنوعی را در سر سبز ترین نقاط به شما معرفی کنیم. امروز برای ایران گردی آژانس گردشگری، روستای جواهر ده را انتخاب کرده ایم که یکی از روستاهای بسیار زیبا و بکر از توابع شهر رامسر می باشد. با هم این روستای زیبا را در قالب نوشتار و عکس مرور می کنیم.
روستای جواهر ده و ویژگی های آن :
روستای جواهر ده که نام دیگر و محلی آن جور ده است یکی از روستاهای زیبای استان های شمالی یعنی مازندران است. این روستا در فاصله ۲۷ کیلومتر از رامسر و در دهستان سخت سر قرار گرفته است. محل این روستا در ارتفاعی ۲۰۰ متری است که منظره ای بسیار زیبا و جالب را ایجاد کرده چنان که بسیاری از مردم روزهای تعطیل و فراغت خود را در این مکان با آرامش و لذت سپری می کنند. تعداد خانواده های این روستا طی آخرین سر شماری ایران ۲۴۷۰ خانوار بوده که مجموعا ۹۸۰۰ نفر در این ده زندگی می کنند.البته این تعداد فقط ۴ ماه از سال را در این ناحیه بهشت مانند زندگی می کنند و بقیه سال را در مکان های دیگر ساکن اند. در روزهایی که این ده خالی از سکنه می شود تنها نگهبانان و سرایدارها در این مکان زندگی می کنند. در آمد مردم در این بخش از صنایع دستی و سفال گری و نمدمالی و آهنگری بوجود می آید.
چگونه به جواهر ده برویم؟
شما برای رفتن به جواهر ده باید فقط از جاده رامسر بروید و البته از جاده کوهستانی به قزوین خواهید رسید.
جواهر ده

نوشیدنی طبیعی مردم این منطقه که آب است از سه چشمه به نام برشی، کوه کین و سلیمان تامین می شود. این روستا به صورت محله ای می باشد که حدود ۱۲ محله دارد که هر کدام نام خاص خود را دارد اما جولاخیل یکی از قدیمی ترین و بزرگترین محله هایی است که در این روستا دیده می شود.

جاذبه های روستای جواهر ده:

روستای جواهر ده به دلیل قدمتی که دارد و البته به دلیل مکانی که بر پا شده است دارای جاذبه های بسیار زیادی است که به همین دلیل گردشگران زیادی خصوصا در ماه های گرم سال از آن دیدن می کنند جاذبه های این روستا شامل فرهنگی و طبیعی می شود که مختصرا توضیح می دهیم .

جواهر ده جاذبه های طبیعی :

کوه های این منطقه از جاذبه های طبیعی گردشگری محسوب می شود که شامل، واژک، سه براره، رژه و سرخ تله می باشد که بلند ترین آن ها سرخ تله می باشد. در سماموس می توانید مقبره شاه کیایی را مشاهده کنید. البته کوه سماموس دارای آب معدنی و چشمه های معروفی است که برای درمان از آن استفاده می کنند.

جواهر ده

اگر به بالادست روستا بروید می توانید جویبارهای زیبایی را ببینید که در کنار رود صفا رود قرار دارند و رودخانه ای هم با آب معدنی گاز دار، مردم را بیش از پیش به خود جذب کرده است.

میراث فرهنگی :

در این روستا آثار و ابنیه های تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که معروف ترین آن ها مسجد آدینه است که در زمان زرتشت آتشکده و محل عبادت زرتشتیان بوده است. گورهای گبری که در سرتاسر این منقطقه هستند خود نوعی جاذبه به حساب می آیند، مسجد آدینه که دچار صاعقه شد و آتش گرفت هنوز دارای بخش هایی است که می توان به عنوان جاذبه بدان نگاه کرد.

جواهر ده
در این مکان تا چندی پیش جشن های سنتی زیادی گرفته می شده که تمام مردم گیلان برای این مراسم علاقه نشان می داده اندآثار تاریخی چون مسجد آدینه که گویا در گذشته های دور معبد و آتشکده ای زرتشتی بوده است و نیز گورهای گبری که در منطقه پراکنده است از آثار تاریخی آن به شمار می آید. هر چند مسجد آدینه در سال های اخیر در اثر برخورد آذرخشی به درخت زبان گنجشک کنار آن طعمه حریق شد، ولی مسجد کنونی گویای تمدن گذشته نیز است. در گذشته مراسم گل کاری دختران دوشیزه و جشن های همراه آن دیدنی بود و از همه مناطق گیلان برای شرکت در این جشن گرد می آمده اند. اولین تاریخ بنای مسجد آدینه به حدود ۷۰۰ سال و توسط شخصی به نام «شل شریف» برمی گردد که نامبرده از بزرگان جواهرده بوده است و خاندان شل آقاخانی (پورمنصوری) از بازماندگان وی می باشند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …