ایرانگرد نیوز

ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی

مدیرکل دفتر ثبت آثار گفت: سه اثر مهم تاریخی فرهنگی در فهرست آثار ملّیِ غیرمنقول ثبت شد‎.

فرهاد نظری با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیتۀ ثبت و حریم آثار ملّی غیرمنقول مورخ ،سه اثر تپه کبودوال در استان گلستان، محوطه دره دیمه استان لرستان و قنات شش مَقسَم گوهرریز جوپار استان کرمان در فهرست آثار ملّی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: تپه کبودوال با قدمت دوره عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی، در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال واقع شده است، محوطه دره دیمه با قدمت دوره پلیوسن پلیستوسن و دوره پارینه سنگی علاوه بر اینکه ارزش تاریخی دارد، به دست آمدن فسیل های مربوط به دوره پلیوسن- پلیستوسن در آن به شناخت زیست بوم و پوشش حیوانی منطقه کمک شایانی می کند همچنینقنات شش مَقسَم گوهرریز جوپار با قدمت دست کم صفوی، از معدود قنات های با دبی بالای در استان کرمان و یکی از قنات های نامزد ثبت جهانی در پرونده زنجیره ای قنوات است که علاوه بر اینکه یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری شهرتاریخی جوپار است، از تقدس خاصی  در بین اهالی شهر برخوردار است.

نظری در توضیح محوطه دره دیمه افزود: این محوطه با عرض ۱۴۰ متر و طول ۱۵۰ متر و ارتفاع تقریبی ۱۵ متر از سطح جادۀ نورآباد به خرم آباد واقع است، محوطه دره دیمه یک تپۀ آبرفتی متشکل از لایه¬های مختلف دورهپلیوسن- پلیستوسن و دوره پارینه‌سنگی است که از  شمال و غرب دارای شیب ۱۵ درجه، از سمت جنوب متصل به یک تپۀ آبرفتی دیگر و از سمت شرق مشرف بر جاده آسفالته است. بخش وسیعی از یال شرقی به دلیل فعالیت جاده‌سازی و خاک‌برداری های زیاد به صورت پرتگاهی است که لایه های زمین-شناسی با دانه بندی های مختلف در برش آن قابل ملاحظه است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار ادامه داد: تپه کبودوال به طول ۱۵۰ متر و عرض ۱۰۰ متر به شکل بیضی و در جهت شمالی  جنوبی کشیده شده است. ارتفاع تپه در بلندترین نقطه دارای ۲۵ متر از سطح زمین های اطراف است. البته ارتفاع تپه در قسمت‌هایی که ماشین آلات راهسازی اقدام به تخریب آن کرده اند حدود ۸ متر است. عملیات راه سازی صورت گرفته در عرصۀ این تپه باعث به وجود آمدن جاده‌ای به عرض ۸ متر در مرکز تپه شده که در جهت شرقی غربی کشیده شده و اثر را به دو قسمت شمالی جنوبی تقسیم کرده است. این اثر در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رود خانه زرین گل و کبودوال قرار گرفته است و وجود همین منابع آبی و جنگل‌ها و منابع طبیعی غنی می‌تواند دلیل استقرار انسان ها در دوران گذشته در این مکان باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه قنات شش‌مقسم گوهر ریز جوپار یکی از معدود قنات های با دبی آب بالا در استان کرمان است، افزود: این قنات به طول ۵ کیلومتر از عوامل اصلی شکل‌گیری شهر تاریخی جوپار به شمار می آید. قنات گوهر ریز یکی از قنات های کاندید ثبت جهانی در پرونده زنجیره ای قنوات کشور است که جنبه مقدس بودن آن در بین اهالی بر ارزش آن افزوده است،  بگونه ای که مردم منطقه به یکی از  مادر چاه¬های قنات معروف به چاه صاحب زمان اعتقاد خاصی دارند.

خروج از نسخه موبایل