رسانه‌ها واسط حقیقی بین مردم و سازمان میراث فرهنگی هستند

معاون میراث فرهنگی و مدیران کل این معاونت ظهر امروز، ۱۸ آبان ماه، در دومین روز از برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری ایسنا، هنرنیوز، تسنیم و روزنامه‌های همشهری، خراسان و روزنامه تخصصی توریسم به سوالات خبرنگاران در حوزه میراث فرهنگی پاسخ دادند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی و فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، ظهر امروز با حضور در محل برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در مصلی امام خمینی(ره) از غرفه خبرگزاری‌ها و رزونامه‌های مختلف بازدید کردند و به سوالات خبرنگاران در حوزه تخصصی خود پاسخ دادند.

طالبیان در نشست جمعی با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی به نقش مهم رسانه‌ها در مسیر حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و به طور کلی رسانه‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های خود در مشارکت مردم برای حفاظت از آثار تاریخی موثر باشند.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه رسانه‌ها باید هویت و میراث فرهنگی کشور را به مردم معرفی کنند و در این رابطه به آحاد جامعه آگاهی بدهند، یادآور شد: عدم اطلاع مردم از ارزش‌های میراث فرهنگی ما را با یک بحران فرهنگی مواجه می‌کند، باید برای جلوگیری از این بحران تاریخ و میراث نیاکانمان را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها یک واسط حقیقی و مردمی بین مردم و سازمان میراث فرهنگی هستند و این رسانه‌ها هستند که می‌توانند نقش موثری در افزایش آگاهی مردم و ترویج حفاظت و حراست از مواریث فرهنگی در جامعه ایفا کنند.

طالبیان با اشاره به اینکه عدم اطلاع مردم از ارزش محوطه‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی ممکن است موجب از بین رفتن این آثار شود، افزود: تعدادی از مردم در اطراف محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی زندگی می‌کنند و اگر این افراد اطلاعی از راهکارهای حفاظت و نگهداری از این مواریث تاریخی نداشته باشند، پای حفاران غیرمجاز به این محوطه‌ها باز می‌شود.

معاون میراث فرهنگی بر استفاده از نیروی مردم در حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی و تمرکز دولت یازدهم بر این موضوع تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها به عنوان رابط میان مردم و سازمان میراث فرهنگی نقش موثری در افزایش آگاهی مردم در این حوزه دارند، ما باید آگاهی مردم را نسبت به اهمیت موضوع حفاظت از محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی افزایش دهیم چراکه ارائه این آگاهی‌ها مردم را نسبت به مواریث فرهنگی که شناسنامه تاریخی مردم است، حساس می‌کند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …