ایرانگرد نیوز

رسانه‌ها واسط حقیقی بین مردم و سازمان میراث فرهنگی هستند

معاون میراث فرهنگی و مدیران کل این معاونت ظهر امروز، ۱۸ آبان ماه، در دومین روز از برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری ایسنا، هنرنیوز، تسنیم و روزنامه‌های همشهری، خراسان و روزنامه تخصصی توریسم به سوالات خبرنگاران در حوزه میراث فرهنگی پاسخ دادند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی و فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، ظهر امروز با حضور در محل برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در مصلی امام خمینی(ره) از غرفه خبرگزاری‌ها و رزونامه‌های مختلف بازدید کردند و به سوالات خبرنگاران در حوزه تخصصی خود پاسخ دادند.

طالبیان در نشست جمعی با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی به نقش مهم رسانه‌ها در مسیر حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و به طور کلی رسانه‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های خود در مشارکت مردم برای حفاظت از آثار تاریخی موثر باشند.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه رسانه‌ها باید هویت و میراث فرهنگی کشور را به مردم معرفی کنند و در این رابطه به آحاد جامعه آگاهی بدهند، یادآور شد: عدم اطلاع مردم از ارزش‌های میراث فرهنگی ما را با یک بحران فرهنگی مواجه می‌کند، باید برای جلوگیری از این بحران تاریخ و میراث نیاکانمان را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها یک واسط حقیقی و مردمی بین مردم و سازمان میراث فرهنگی هستند و این رسانه‌ها هستند که می‌توانند نقش موثری در افزایش آگاهی مردم و ترویج حفاظت و حراست از مواریث فرهنگی در جامعه ایفا کنند.

طالبیان با اشاره به اینکه عدم اطلاع مردم از ارزش محوطه‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی ممکن است موجب از بین رفتن این آثار شود، افزود: تعدادی از مردم در اطراف محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی زندگی می‌کنند و اگر این افراد اطلاعی از راهکارهای حفاظت و نگهداری از این مواریث تاریخی نداشته باشند، پای حفاران غیرمجاز به این محوطه‌ها باز می‌شود.

معاون میراث فرهنگی بر استفاده از نیروی مردم در حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی و تمرکز دولت یازدهم بر این موضوع تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها به عنوان رابط میان مردم و سازمان میراث فرهنگی نقش موثری در افزایش آگاهی مردم در این حوزه دارند، ما باید آگاهی مردم را نسبت به اهمیت موضوع حفاظت از محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی افزایش دهیم چراکه ارائه این آگاهی‌ها مردم را نسبت به مواریث فرهنگی که شناسنامه تاریخی مردم است، حساس می‌کند.

خروج از نسخه موبایل