ایرانگرد نیوز

سلطانی‌فر: همه ما در قبال منافع مردم و حل مشکلات جامعه وظیفه داریم

همه ما در قبال منافع مردم و حل مشکلات جامعه وظیفه و مسئولیت داریم.
مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با نمایندگان عضو فراکسیون فرهنگی اقتصادی ایرانیان خارج از کشور مجلس شورای اسلامی به تشریح بخشی از اقدامات و برنامه‌های این سازمان پرداخت و گفت: همه ما در قبال منافع مردم و حل مشکلات جامعه وظیفه و مسئولیت داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طول چند سال گذشته با فراز و نشیب‌های فروانی مواجه بوده است که در ۴ سال دولت دهم با تغییرات مکرر مدیران، تصمیم‌گیری‌های خاص در خصوص انتقال پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی به استان فارس و معاونت صنایع دستی به اصفهان، صدمات جبران ناپذیری در حوزه نیروی انسانی، اسناد و مدارک به این سازمان وارد آمد.

معاون رئیس‌جمهور به بیان بخشی از مشکلات سازمان میراث فرهنگی در حوزه نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از سازمانها و وزارتخانه‌ها در  ۴۳۰ شهرستان موجود در کشور دارای اداره هستند این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی فقط در ۱۰ درصد شهرستان‌ها دارای اداره است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: تمام نقاط کشور ما دارای اماکن فرهنگی، تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است اما سازمان میراث فرهنگی از نظر نیروی انسانی، امکانات، نیروی حفاظتی و بسیاری از امکانات در فقر به سر می‌برد.
سلطانی‌فر با بیان اینکه در طول یک سال گذشته مشکلات بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی احصاء شده و به تدریج برنامه‌ها و اقداماتی برای حل این مشکلات اجرا می‌شود، ادامه داد: رفع تمامی موانع و مشکلات سازمان میراث فرهنگی به زمان بیشتری نیازمند است.
وی همچنین با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، سازمان میراث فرهنگی را دارای مسئولیت و وظیفه در دو بخش توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی دانست و تصریح کرد: به لحاظ قانونی ظرفیت‌های خوبی در سازمان میراث فرهنگی برای مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر مشکلات خارجی وجود دارد.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح وضعیت سازمان در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخت و ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۱ هزار بنا، سایت و محوطه تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که به گفته بسیاری از کارشناسان این آثار تنها چهار درصد از داشته های فرهنگی و تاریخی کشورمان است.
سلطانی‌فر با بیان اینکه ۱۷ اثر تاریخی نفیس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، یادآور شد: با این فرض که برای حفاظت و نگهداری هر یک از بناهای ثبت ملی شده حداقل به ۵ میلیارد تومان نیاز داشته باشیم ما سالانه به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: به شرط تخصیص تمامی این اعتبار به سازمان میراث فرهنگی ما به ۲۰ برابر این مبلغ نیاز داریم و بودجه فعلی، ۵ درصد نیازهای این سازمان را تامین می‌کند.
وی با اشاره به حوزه صنایع دستی و ظرفیت‌های موجود در این بخش، تصریح کرد: کشور ما جزء سه قطب بزرگ صنایع دستی دنیاست اما در سالهای گذشته به دلیل سوء مدیریت‌ها نیمی از کارگاه‌های صنایع دستی متروکه شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی جزء رشته‌هایی است که نیازی به مواد اولیه خارجی و فناوری وارداتی ندارد و دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است و با سرمایه بسیار کم می توان در این بخش اشتغال زایی کرد.
سلطانی‌فر، بازاریابی و فروش را یکی از مهمترین مشکلات بخش صنایع دستی دانست و افزود: استقرار نمایشگاه‌های دائمی یکی از راهکارهای حل این مشکل است در حال حاضر ۸۰۰ مکان در زمینه فروش صنایع دستی فعال است که از این تعداد ۵۰ فروشگاه دولتی و ۷۵۰ فروشگاه متعلق به بخش خصوصی است.
معاون رئیس جمهور در ادامه گردشگری را یک گنج مدفون دانست و گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهور در این بخش و با توجه به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد ما کار سنگینی در گردشگری بر دوش داریم. گردشگری دارای دو حوزه داخلی و خارجی است که ما برای این دو بخش استراتژی‌های خاصی داریم.
وی از جذب گردشگر خارجی به عنوان مهمترین استراتژی حوزه گردشگری خارجی یاد کرد و افزود: ایران در حال حاضر به یکی از مقاصد مهم گردشگران فرهنگی دنیا مبدل شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در تابستان سال جاری آمار گردشگران ورودی نسبت به آمار گردشگران خروجی برتری داشت.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ۵۰ درصد از گردشگران ورودی به کشور ما توریست‌های مذهبی و زیارتی هستند و سایر گردشگران برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و یا استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی(توریسم سلامت) به ایران سفر می کنند.

سلطانی‌فر تاکید کرد: طی چند ماه گذشته هیچ گزارشی از عدم رعایت ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی گردشگران خارجی ارائه نشده است و این موضوع موید این مطلب است که گردشگران خارجی به قصد بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی، زیارتی و طبیعی به ایران سفر می کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: همه ما در قبال منافع مردم و حل مشکلات جامعه مسئولیت و وظیفه داریم و باید بنا بر مبانی اقتصاد مقاومتی که سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد از تمامی ظرفیت‌ها برای پیشبرد این اهداف استفاده کنیم.

احصاء زمینه‌های همکاری و اشتراکات سازمان میراث فرهنگی و فراکسیون ایرانیان خارج از کشور
در ادامه این نشست جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود در ارتباط با مسائل و موضوعات مرتبط با زمینه فعالیت سازمان  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداختند.
علی رجایی نماینده اراک، کمیجان و خنداب در این جلسه با تاکید بر اشتراکات حوزه فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فراکسیون فرهنگی اقتصادی ایرانیان خارج از کشور مجلس شورای اسلامی، گفت: تعدادی از ایرانیان فرهیخته و برجسته‌ای که در خارج از کشور هستند می‌توانند اشاعه دهنده فرهنگ ایرانی اسلامی ما در کشورهای دیگر باشند.
وی یادآور شد: این ظرفیت و توانمندی در سازمان میراث فرهنگی و به ویژه بخش گردشگری وجود دارد که ارتباط ایرانیان خارج از کشور را دوباره احیاء کند.
رجایی افزود: فراکسیون فرهنگی اقتصادی ایرانیان خارج از کشور مجلس شورای اسلامی آماده همکاری و تعامل مستمر با سازمان میراث فرهنگی است.
محمد اسماعیل سعیدی از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اقدامات سازمان میراث فرهنگی را طی چند ماه اخیر مثبت  دانست و افزود: استفاده از پتانسیل بخش خصوصی و مشارکت مردم در حفاظت و نگهداری از مواریث فرهنگی می تواند به عنوان یک راهکار جدی مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به امکانات و ظرفیت های موجود در بخش توریسم سلامت اشاره کرد و گفت: ساماندهی تورها و مسافرانی که برای استفاده از امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی وارد کشور ما می شوند، منافع بیشتری را در پی خواهد داشت.
همچنین نماینده فومن در خانه ملت به پتانسیل‌های حوزه گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور ما اهمیت بسیاری دارد و به مثابه سرمایه ملی باید مورد توجه قرار گیرد.
ناصر عاشوری در ادامه، احصاء زمینه های همکاری و مشارکت سازمان میراث فرهنگی و فراکسیون فرهنگی اقتصادی ایرانیان خارج از کشور مجلس شورای اسلامی را ضروری دانست و تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمانی است که می تواند در ارتباط با فعالیت ها و برنامه های این فراکسیون تاثیرگذار باشد.
سیدجواد قوام شهیدی دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور هم در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به پتانسیل ایرانیان خارج از کشور، گفت: بسیاری از ایرانیان فرهیخته و برجسته  علمی و آموزشی، علاقه مند به ایران هستند و باید زمینه مناسبی برای حضور این افراد در کشور فراهم شود.
وی افزود: افزایش آمار گردشگران یکی از مزایای حضور ایرانیانی است که در خارج از کشور اقامت دارند.

خروج از نسخه موبایل