ایرانگرد نیوز

رییس مرکز روابط عمومی: سیاست مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، آشتی با رسانه ها است

سیاست روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، آشتی با رسانه های داخلی و خارجی , ارتباط مداوم با آنها و استفاده از توانمندی و ظرفیتشان برای معرفی ایران است.

دکتر حمید ضیایی پرور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری با حضور در برنامه تلویزیونی “صبح آمد” شبکه جام جم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب افزود: تلاش می کنیم تصویر واقعی ایران را به درستی به جهانیان نشان دهیم. در این راه هم  نیازمند همکاری رسانه ها هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد:ایران کهن بزرگترین تمدن ثبت شده تاریخ جهان است که حداقل ۷هزار سال پیشینه ثبت ، ضبط و کشف دارد.در حوزه آثار و بناهای تاریخی ، آثار مکتوب و حوزه های متعدد دیگر،بسیار غنی هستیم  این موضوعی است که یونسکو به عنوان متولی این امر در سطح جهانی به آن اذعان دارد.

ضیایی پرور افزود: به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی ما بیش از یک میلیون محوطه ، بنا و اثر فرهنگی در دل خاک داریم که هنوز همه این آثارکشف نشده است . تاکنون نزدیک به ۳۲ هزار اثر را کشف، محوطه بندی ،نقشه برداری ،تعیین حریم و ثبت ملی کرده ایم.

وی اظهار کرد:از  ۳۲ هزار اثر ثبت ملی ، ۱۷ اثر ثبت جهانی شده است. شهر سوخته هفدهمین  اثرتاریخی ما است که به  ثبت جهانی رسیده است و رییس مجمع عمومی یونسکو شخصا برای پرده برداری از لوح ثبت جهانی آن  به ایران آمد، اهمیت این اثر تاریخی به حدی است که   یک هیأت عالی رتبه نیز از یونسکو و سازمان ملل به ایران آمدند.

دکتر حمید ضیایی پرور در خصوص شهر سوخته عنوان کرد:آثار کشف شده بسیار زیادی از آن جا  به دست آمده اما هنوز این کشفیات  کامل نیست، به گفته مدیران پایگاه شهر سوخته  کشف کامل این شهر یعنی ۱۵۱ هکتار شهری که زیر خاک مدفون است نیاز به ۱۴۰ سال مطالعه باستان شناسی دارد.

وی افزود:آثاری که از شهر سوخته کشف شده نشان می دهد ایرانیان  آن زمان به تکنولوژی هایی دسترسی داشتند که همین حالا هم با شاخص های امروزی، شگفت آور است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری درباره تکنولوژی هایی که از سوی مردم شهر سوخته استفاده می شد گفت: مثلا تکنولوژی جراحی جمجمه ،یا دستیابی به تکنولوژی چشم مصنوعی. این چشم وجود دارد و ویژگی های آن به قدری اهمیت دارد که به گفته پروفسور سجادی باستان شناس مشهور ایرانی و مدیر پروژه شهر سوخته خودش قابلیت ایجاد یک موزه را به تنهایی دارد. اولین انیمیشن جهان نیز توسط مردم شهر سوخه ابداع شده است.

وی در ادامه متذکر شد:طی ۵۰ سال اخیر آثاری که برای ثبت جهانی ارایه دادیم موجب شد لوح ثبت جهانی را کسب کنیم که اولین امتیاز آن دریافت بودجه جهانی است.البته  طبق مقررات جدید یونسکو هر کشور در هر سال حق دارد یک اثر را برای ثبت جهانی  معرفی کند در غیر این صورت ما آمادگی معرفی آثار بیشتری را داشتیم.

ضیایی پرور درباره ویژگی آثاری که ثبت جهانی می شوند گفت:اثر منحصر به فردی باید باشدیعنی نمونه دومی در جهان نداشته باشد. میراثی  که در یک نقطه از زمین در یک دوره از تاریخ خلق شده و حالا ما آن را کشف کرده ایم، نمونه دومی در دنیا ندارد، هیچ مدعی هم ندارد.

وی سپس به میراث ناملموس اشاره کرد و گفت: این میراث سنت ها، آداب و رسوم، اشعار، مراسم، آیین ها را در بر می گیرد، ما امسال سی و دومین اثر ناملموس جهانی را در مشهد اردهال به نام مراسم قالی شویان ثبت کردیم.

ضیایی پرور در ادامه به وضعیت صنایع دستی کشور پرداخت و اظهار کرد:طبق آمارهایی که محافل معتبر بین المللی اعلام کردند، ۴۷۰ رشته صنایع دستی فعال در دنیا وجود دارد ،در ایران خوشبختانه ۴۰۰ رشته صنایع دستی فعال است و تولید محصول دارد، از این جهت بر اساس شاخص های یونسکو ما رتبه اول جهان را داریم .

وی تاکید کرد که توانمندی هنرمندان ایرانی و رشد صنایع دستی در کشور به نوعی متکی به دو بخش دیگر است.

ضیایی پرور افزود:اگرچه به لحاظ  جاذبه های طبیعی و گردشگری به صورت بالقوه ما جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم ،ولی به صورت بالفعل  از نظر جذب گردشگر در ردیف ۹۷ کشور جهان هستیم که این شاخص خیلی خوبی برای ایران با توجه به توانمندی ها وضعیت میراث فرهنگی اش نیست.ایرانی که خود یک موزه به شمار می آید.

وی در ادامه تاکید کرد: ما تلاش می کنیم جاذبه های ایران را به مردم خودمان ، مردم دنیا و به ایرانی های مقیم خارج از کشور و به حوزه تمدنی فارسی زبان بیشتر از طریق رسانه ها ، فضاهای جدید مجازی، شبکه های اجتماعی مجازی، معرفی کنیم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری افزود: خوشبختانه در یکسال اخیر تحولات مثبتی به ویژه در حوزه بین الملل به وجود آمده است.نگاه جهانیان به ایران تغییر کرده است و با وجود  بحران های منطقه ای که در اطراف ایران هست توجه به ایران برای ورود گردشگر زیاد شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس آمارهای UNWTO که مجمع جهانی گردشگری است ایران توانسته رتبه خودش را در سال ۲۰۱۳ به عنوان چهل و هشتمین کشور گردشگرپذیر دنیا ثبت کند و این رتبه را به دست آورد.

ضیایی پرور همچنین گفت: در تابستان امسال(سه ماهه) آمار ورودی خروجی گردشگران ایرانی و خارجی برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور معکوس شد ، این نشان می دهد که ما می توانیم شرایط و موازنه را تغییر دهیم .

خروج از نسخه موبایل