ایرانگرد نیوز

جامعه هتلداران در تدوین احکام برنامه ششم مشارکت کنند

رییس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری از جامعه هتلداران کشور خواست دیدگاه ها و پیشنهادات خود را به منظور تکمیل احکام برنامه ششم توسعه ارایه دهند.

مسعود سلطانی فر روز شنبه اول آذر با حضور در نشست هماهنگی دست اندر کاران صنعت هتلداری کشور در هتل بابا طاهر تهران و پس از شنیدن مشکلات و پیشنهادات آنان ضمن بیان این مطلب افزود: شما به عنوان بخش خصوصی باید تلاش کنید مواردی را در احکام برنام ششم بگنجانیم که باعث همگرایی بیشتر دستگاه ها برای حل مشکلات بخش گردشگری، شود.

وی تاکید کرد: حدود ۲ تا ۳ ماه فرصت هست تا با تجربیات و اطلاعاتی  که دارید، پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه کنید.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه همه ما از یک خانواده هستیم تاکید کرد: هر چه ارتباط بخش خصوصی  با سازمان بیشتر باشد صحت کار ما در تصمیم گیری و برنامه ریزی ها بیشتر خواهد بود.

وی افزود: بخش گردشگری کشور بخشی است که همه باید با همدلی، هماهنگی و همگرایی کمک کنیم تا به نقطه مطلوب برسد.

سلطانی فر با اشاره به برنامه ششم گفت: ما اولین سازمان دولتی هستیم که یک سال زودتر ردیف های  بودجه مربوط به فعالیت هایمان رابه سازمان برنامه و مدیریت ارایه دادیم.

وی افزود: برای این که تصویر درست و نقشه راه مشخصی داشته باشیم توانستیم برنامه پیشنهادی ۶ ساله سازمان یعنی از سال ۹۵تا ۹۹ را در بخش ردیف ها و اعتبارات تهیه کرده و به مسوولان عالی رتبه به خصوص سازمان برنامه و مدیریت ارایه دهیم؛ پیشنهاد بودجه سال ۹۴ ما بخشی از این برنامه ۶ساله است.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سپس به روند ورود گردشگران طی ۴ ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار پلیس مهاجرت بعد از سالها روند ورود گردشگران نسبت به خروج اتباع ایرانی به خارج از کشور روند مثبتی بوده است، به خصوص که در ایام تابستان  و تعطیلات شاهد این تراز مثبت در بخش ورود گردشگر بودیم.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: تصمیم گیری و تمرکز در بخش گردشگری همچون صنایع دستی نیست به طوریکه یک سازمان و یک مرجع باید برای ساماندهی دقیق درحوزه هایی همچون ارایه مجوز به ایرلاین ها، تورها، آژانس ها و حمل و نقل ریلی تصمیم بگیرد.

سلطانی فر افزود: طی ده سال گذشته این بخش تکه پاره شده و مسوولیت هر حوزه  به یک سازمان سپرده شده است؛ این امر تهدیدی برای داشتن برنامه منظم و مشخص برای بخش گردشگری محسوب می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور به منظور گسترش بخش گردشگری برای توسعه تعاملات فرهنگی و رشد اقتصادی و نظر مساعد مجلس برای بهره گیری از قابلیت های این بخش آرام آرام در راستای ساماندهی گردشگری قدم برمی داریم.

سلطانی فر خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم برای توسعه اقتصادی کشور و اشتغالزایی متکی به درآمد نفت نباشیم باید از قابلیت و ظرفیت سرمایه گذاری در بخش گردشگری استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که شرایط خوبی در چشم انداز ۲۰ ساله برای ما ترسیم شده است که باید متناسب با آن برنامه ریزی کنیم، اعلام کرد: حدود هزار و ۶۰ هتل داریم که ۱۳۰هتل ۴و۵ ستاره هستند؛ هر هتل ۴ ستاره بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ اتاق و هر هتل ۵ستاره بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ اتاق دارد؛ اگر یک گردشگر بخواهد در طول سال یک هفته در هتل ۴یا ۵ستاره ما بماند طی محاسبات انجام شده تا ۱۱ سال آینده در افق ۱۴۰۴باید حدود ۲۵۰ هتل بسازیم یعنی هرسال ۲۰ تا ۲۵هتل باید ساخته شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با اعلام این که بین ۵۰ تا ۱۰۰ هتل از صفر تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند،عنوان کرد: تا پایان سال در تهران حداقل حدود ۳یا ۴ هتل افتتاح خواهد شد.

وی در خصوص گله مندی جامعه هتلداران نسبت به اخذ عوارض خارج از چارچوب قانون از سوی شهرداری ها گفت: این موارد غیر قانونی را از طریق استانداری ها و وزارت کشور پیگیری خواهیم کرد تا جلوی بی نظمی ها گرفته شود. البته بسیاری از شهرداری های شهرهای بزرگ مثل اصفهان و تهران در بخش هتل سازی به منظور تشویق سرمایه گذاران همکاری کرده و عوارض را صفر کردند،کرمانشاه هم با پیگیری ما همین شرایط را دارد.

سلطانی فر درباره خانه مسافرها هم عنوان کرد:کار سنگینی برای راه اندازی نظام ساماندهی خانه مسافرها انجام شده است اما مجموعه این فعالیت ها باید با هتل ها هماهنگ باشد؛ اعتقاد دارم مدیریت خانه مسافرها را تا حد امکان باید با هماهنگی  انجمن هتل داران هر شهر پیش ببریم که در فصول مختلف و زمان پیک گردشگری از اینها استفاده شود، زمان غیر پیک و اوقاتی که هتل ها خالی هستند هم از امکانات هتل ها استفاده شود.

وی اضافه کرد: در این خصوص شناسایی، نظارت و ساماندهی در بخش بهداشتی و نرخ گذاری باید انجام می شد؛ در این زمینه باید طی هماهنگی و جلساتی به راه حل مناسبی برسیم که بهره وری از خانه مسافرها با هماهنگی جامعه هتل داران باشد .

سلطانی فر درباره همگرایی سایر بخش ها با بخش گردشگری اظهار داشت: همکاری و تعامل اعضاء دولت با بخش گردشگری در تاریخ ۳۵ ساله انقلاب بی سابقه بوده است، به طور مثال وزیر اطلاعات یا وزیر کشور، وزارت امور خارجه و دیگر بخش ها طی جلسات مختلف برای موضوع گردشگری وقت گذاشته و همکاری خوبی داشته اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری درباره موضوع نرخ گذاری و واگذاری آن به بخش خصوصی گفت: ما موافقیم که روز به روز نقش ما در تصدی گری کمرنگ شود و سازمان به فعالیت های حاکمیتی خود بپردازد، به خصوص که با مشکلات زیادی هم در سازمان روبه رو بودیم و هستیم.

وی افزود: باید در این مورد مثل سایر موارد جلساتی را برگزار کنیم تا به جمع بندی مناسب برسیم، در این خصوص آماده ایم این مساله را به یک تشکل صنفی مرتبط با بخش خصوصی واگذار کنیم به شرط این که در چارچوبی باشد که مد نظر داریم.

سلطانی فر به  برخی از مسایل سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: موضوعی که با آن مواجه شدیم، برگزار نشدن شورا ها و کارگروهها بود که یک به یک آنها را حل کردیم. شورای سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به مدت ۱۰ سال، کمیته حفاظت از میراث فرهنگی ۸ سال و یا بسیاری از کارگروهها، کمیته ها و شوراهای قانونی در سه حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  به مدت ۵ یا ده سال برگزار نشده بود.

وی در ادامه اضافه کرد: اکثر تصمیماتی که گرفته می شد یا غیر قانونی یا ماحصل تصمیم یک نفر بوده است، ما تمامی این کارگروهها و شورا ها را فعال کردیم تا تصمیم گیری ها بر اساس خرد جمعی باشد.

در این نشست که با حضور روسای اتحادیه هتل داران استان ها برگزار شد مسایل و مشکلات این صنف در خصوص تداخل کاری با خانه مسافرها، نرخ گذاری ها، افزایش عوارض خارج از چارچوب قانونی، نوسازی هتل ها، استاندارسازی و.. با رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مطرح شد.

گفتنی است؛در نشست هماهنگی دست اندرکاران صنعت هتلداری کشور، سعیدشیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری، اسدالله درویش امیری معاون امورمجلس و جبار کوچکی نژاد رئیس فراکسیون میراث فرهنگی وگردشگری مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

خروج از نسخه موبایل