پیگیری‌ها برای بازگرداندن اشیاء و اموال تاریخی ایران ادامه دارد

یگیری‌ها برای بازگرداندن اشیاء و اموال تاریخی جمهوری اسلامی ایران از طریق قوانین موجود ادامه دارد.

در دیدار مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با خوزه آنجلا استرلا فاریا، دبیرکل موسسه یونیدروا(موسسه بین‌المللی رم برای وحدت حقوق خصوصی)، دو طرف بر افزایش همکاری‌ها در رابطه با اجرای قوانین استرداد اشیای تاریخی و فرهنگی تاکید کردند.

معاون رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به وظایف و ماموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، گفت: ایران با دارا بودن سابقه تمدنی بیش از ۷ هزار ساله و اماکن و سایت‌های تاریخی فراوان، وجود ۳۶۰ رشته فعال صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری متنوع، جزء ۱۰ کشور برتر از لحاظ ظرفیت‌های گردشگری است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تصریح کرد: با گسترش و ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رویکرد خوب دولت فعلی در تعامل با سایر کشورها، ورود گردشگران خارجی به ایران با سرعت در حال افزایش است.

سلطانی‌فر در ادامه به زمینه‌های همکاری با موسسه یونیدروا اشاره کرد و افزود: در بخش میراث‌فرهنگی کشورمان با چند مشکل مواجهیم، بخش اول مربوط به انتقال اشیاء تاریخی از جمله ظروف و قطعات مختلف است که در طول چند دهه گذشته به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده است، این اشیاء متعلق به ملت ایران است و به صورت غیرقانونی در موزه‌های دیگر کشورها نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: ما از طرق مختلف در حال پیگیری هستیم تا با استفاده از قوانین موجود، امکان بازگشت اشیاء تاریخی و فرهنگی را فراهم کنیم، بخش دوم مربوط به اشیاء و اموالی است که به دلیل کمبود امکانات پژوهشی کشورمان در سالهای گذشته از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌ها به مراکز پژوهشی برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی ارسال شده و ما امروز برای بازگرداندن آنها با مشکلاتی مواجهیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تصریح کرد: در بسیاری از محاکم بین‌المللی که شکایات ما مطرح است توانستیم احکام خوبی کسب کنیم، اما در برخی دیگر از پرونده‌ها موانع و محدودیت‌های قانونی وجود دارد که ما امیدواریم با استفاده از کمک‌های موسسه یونیدروا در برگرداندن اموال تاریخی متعلق به ایران موفق‌تر عمل کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در پایان نسبت به حمایت و پشتیبانی موسسه یونیدروا برای استیفای حقوق ملت ایران و بازگرداندن سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد.

یکسان‌سازی قوانین در ارتباط با استرداد اشیاء تاریخی به کشورهایشان


در ادامه این دیدار خوزه آنجلا استرلا فاریا با ارائه توضیحاتی در رابطه با موسسه یونیدروا، گفت: این موسسه که جمهوری اسلامی ایران هم عضو آن است، قوانین مربوط به استرداد اموال تاریخی و فرهنگی کشورها را وضع و اجرا می‌کند.

دبیرکل موسسه یونیدروا ادامه داد: پیش از این فروش اشیاء تاریخی یک کشور در کشورهای دیگر به آسانی انجام می‌شد اما طی کنوانسیونی که در سال ۱۹۷۰ به تصویب رسیده باید اموال به کشورهایی که صاحب آن هستند بازگردانده شود.

وی یادآور شد: در برخی کشورها مانند انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا اجرای این قانون با مشکلات بسیاری مواجه است چراکه افراد وقتی یک شی را خریداری می‌کنند مالکیت آن را به دست می‌آورند و این موجب می‌شود کشورها ادعای مالکیت اشیاء را داشته باشند.

فاریا اضافه کرد: موسسه یونیدروا به دنبال یکسان‌سازی قوانین در ارتباط با استرداد اشیاء تاریخی به کشورهایشان است، بسیاری از کشورها قوانین این موسسه را پذیرفته‌اند و به آن عمل می‌کنند اما برای ما این مهم است که کشورهای خریدار اشیاء تاریخی به عضویت موسسه یونیدروا در بیایند.

دبیرکل موسسه یونیدروا تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که ما با یونسکو داریم از طریق برگزاری سمینارها و کلاس‌های آموزشی به کشورها در رابطه با حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی کمک می‌کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین با توافقاتی که بین موسسه یونیدروا، یونسکو و اینترپل صورت گرفته است، برای حفاظت از آثار موجود در موزه‌ها کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …