ایرانگرد نیوز

اطلاع رسانی به مردم بخش مهمی از ماموریت های سازمان میراث فرهنگی است

طبق اساسنامه سازمان میراث فرهنگی ترویج، معرفی و اطلاع رسانی، بخش مهمی از ماموریت های اصلی این سازمان را تشکیل می دهد و این سازمان از معدود ارگان های دولتی است که حوزه اطلاع رسانی در ذات ماموریت آن قرار دارد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمید ضیایی پرور با حضور در برنامه صدای توسعه رادیو اقتصاد با بیان مطلب فوق افزود: به بیان دقیق تر ۵۰ درصد ماموریت های این سازمان با حوزه اطلاع رسانی عجین شده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به سابقه تشکیل این سازمان گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سه بخش جداگانه تشکیل شده و هرکدام پیشینه خاص خود را دارد. بخش میراث فرهنگی از وزارت ارشاد منتزع و صنایع دستی از وزارت صنایع و معادن منفک شده است. حوزه گردشگری نیز در گذشته سازمان ایرانگردی و جهانگردی بوده و پژوهشگاه سازمان نیز زیر مجموعه وزارت علوم بوده است و در حال حاضر این مجموعه در قالب یک سازمان مستقل زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می کند.

ضیایی پرور با تاکید بر وظایف گسترده این سازمان خاطر نشان کرد: سازمان میراث فرهنگی به نوعی کار چند وزارت خانه را انجام می دهد و بسیاری از این ماموریت هایی که به این سازمان واگذار شده در گستره ملی و بین المللی در حال انجام است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که  اساس و پایه این سازمان بر مبنای پیشینه تمدنی و تاریخی و فرهنگی ایران زمین استوار است، ادامه داد: سازمان های معتبر بین المللی از جمله یونسکو و بریتانیکا ایران را بزرگترین و قدیمی ترین تمدنی می شناسند که هنوز به عنوان یک کشور پابرجا ست و بیش از هفت هزار سال سابقه تمدنی مکتوب دارد.

وی تصریح کرد: بیش از یک میلیون بنا، اثر و محوطه تاریخی و میراثی در کشور شناسایی شده و شهرهای زیادی هنوز زیر خاک مدفون است و تپه های تاریخی زیادی در کشور شناسایی شده ولی هنوز اکتشاف، بهره برداری و ثبت نشده است. از این جهت ایران یک موزه بزرگ محسوب می شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی افزود: از این یک میلیون اثر تاریخی ۳۲ هزار اثر ثبت ملی شده و معاونت میراث فرهنگی سازمان متولی اصلی مرمت، حفظ، نگهداری، توسعه، به روزرسانی و حفاظت از آن را بر عهده دارد و همچنین ۱۷ اثر ثبت جهانی هم داریم که به عنوان میراث مشترک بشری محسوب می شود.

ضیایی پرور با بیان این که از ۴۷۰رشته ثبت شده صنایع دستی در دنیا  نزدیک به  ۴۰۰ رشته در ایران فعال است اظهار داشت:  هنرهای سنتی و صنایع دستی حوزه ای است که شهروندان، انجمن ها، ان جی او ها و سازمان های کوچک درگیر تولید آن هستند.

این مقام مسوول با اشاره به این که بر اساس بررسی های کارشناسی صنایع دستی توان و ظرفیت برای جایگزینی نفت را دارد افزود: با توجه به ارزان و در دسترس بودن مواد اولیه، صنایع دستی می تواند ارز آور باشد و ضمن کمک به اشتغالزایی بخش های دیگر صنعت را نیز به حرکت در آورد و با کمترین هزینه بیشترین ارزش افزوده را تولید کند.

وی همچنین به وضعیت صادرات صنایع دستی کشور اشاره و تشریح کرد: در حال حاضر سهم ایران سالانه کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار در تولید است و ما این توان را داریم که این رقم را به بالای ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

ضیایی پرور تاکید کرد: این موضوع نیاز به برنامه ریزی صحیح، سرمایه گذاری اولیه، بازاریابی بین المللی و آموزش، احیا و همچنین یاری دو بخش دیگر سازمان دارد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: این حوزه فعالیت سازمان بر خلاف دو حوزه دیگر آن در آمد زاست که هم نگاه به گردشگری داخلی و هم جذب گردشگر خارجی دارد.

ضیایی پرور با اشاره به جاذبه های ایران به لحاظ اقلیمی، تاریخی، جغرافیایی و اکولوژیکی افزود: در این بخش جز۱۰ کشور برتر دنیا هستیم ولی چون نتوانستیم این توانایی ها را بالفعل کرده و از آن ها بهره برداری کنیم بر اساس آمار های دو سال گذشته در رتبه ۱۰۲ به لحاظ میزان جذب گردشگر قرار داشتیم ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بر اساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی رتبه ما در تابستان امسال به رتبه ۴۷ در دنیا رسیده است.

 وی اظهار داشت: برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان ورود گردشگر خارجی از میزان خروج گردشگر ایرانی بیشتر بوده است. البته شرایط منطقه مثل نا امنی ها، درگیری ها در خاورمیانه و شمال آفریقا در این رشد تاثیر داشته است و بخشی از گردشگران این کشورها به ایران می آیند.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که کشورهایی دارای گردشگری پایدار هستند که زیر ساخت هایشان به حدی درست باشد که عدد ورود گردشگر به آن ها مرتب ثابت باشد خاطر نشان کرد: در کشورهای با زیر ساخت های گردشگری ضعیف رشد گردشگری نسبی است و این عدد می تواند متغیر و غیر پایدار باشد و با یک تصمیم و یا یک اتفاق شاهد نزول میزان ورود گردشگر باشیم.

ضیایی پرور افزود: ظرفیت های و جاذبه های خدادادی کشور را می توانیم پایه توسعه اقتصادی کشور قرار دهیم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به موانع موجود در راه توسعه گردشگری در کشور افزود: برای بهبود این وضعیت دو راه داریم. اصلاح زیر ساخت ها و تصویر سازی صحیح از جاذبه های گردشگری و حوزه تمدنی و فرهنگی ایران که این موضوع بر عهده روابط عمومی سازمان است.

وی با اشاره به این که در حوزه مربوط به معرفی ایران کار بسیار وسیعی در پیش داریم خاطر نشان کرد: نگاه افکار عمومی به ایران و تصویری که از کشورمان وجود دارد تصویر درستی نیست. به دلیل فضای ایران هراسی در دنیا گردشگر خارجی می ترسد به ایران سفر کند.

ضیایی پرور با تاکید بر این که سیاست جدید روابط عمومی سازمان آشتی با رسانه هاست ادامه داد: در صدد هستیم از ظرفیت رسانه های داخلی و خارجی برای معرفی کشورمان به گردشگران درست استفاده کنیم.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: در حد مسولیت خودمان فرایند اعطای مجوز به رسانه های خارجی را تسهیل کرده ایم. برای تهیه گزارش به سرعت مجوز می دهیم و با توجه به این که ده دستگاه دولتی دیگر نیز در این موضوع دخیل هستند به دلیل رعایت برخی استانداردها فنی مجوز تهیه گزارش از جاذبه های کشورمان از سوی سازمان داده می شود. در سال های گذشته این فرایند طولانی بود تا جایی که برخی از رسانه ها از تهیه گزارش منصرف می شدند.

وی با بیان این که سعی داریم از ظرفیت رسانه های خارجی برای معرفی ایران استفاده کنیم اظهار داشت: در این راستا بخش رسانه های مجازی را در روابط عمومی سازمان فعال می کنیم. با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مجازی اینترنتی،  اپلیکیشن های موبایلی و توسعه و انتشار اطلاعات به زبان های مختلف دنیا گردشگران کشورهای مختلف را برای ورود به ایران هدف قرار می دهیم.

ضیایی پرور افزود: در حوزه گردشگری باید با ایجاد پرتال های اینترنتی، تورهای مجازی فرایند ارتباطات بین المللی را تسهیل کنیم تا بخشی از تصویر موجود نسبت به کشورمان را را اصلاح کنیم و این موضوع جز با بازکردن درهای سازمان به روی خبرنگاران و افکار عمومی میسر نمی شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یادآوری این که در حوزه داخلی به دلیل فضای سیاسی سابق نوعی تقابل با رسانه ها در سازمان بوجود آمده بود افزود:  راه مواجهه با رسانه ها تقابل نیست بلکه باید با آن هاتعامل سازنده داشت. سیاست رسانه ای سازمان براین موضوع استوار است که اطلاعات موجود در سازمان میراث فرهنگی متعلق به مردم است و اطلاعات سازمان در ۳ حوزه فعالیت خود باید در اختیار مردم و رسانه ها  قرار بگیرد.

وی در پایان اظهار داشت: پژوهشگران باید به اسناد سازمان دسترسی داشته باشند در غیر این صورت پژوهشی صورت نمی گیرد، کتابی هم منتشر نمی شود و فیلمی نیز تولید نمی شود و به طور کلی فعالیت فرهنگی تعطیل می شود.

خروج از نسخه موبایل