ایرانگرد نیوز

پیکر فیلمبردار «مختارنامه» در قطعه هنرمندان آرام گرفت/ ارجمند: «جوانروح» یاری مهربان و نیکو صفت بود

مراسم تشییع پیکر عظیم جوانروح فیلمبردار سینما و تلویزیون ایران با حضور چهره‌های هنری هنری روز جمعه ۷ آذرماه به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در این مراسم دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، عوامل سینما و هنرمندانی چون کیومرث پوراحمد، فریبرز عرب‌نیا، داوود میرباقری، محمد آلادپوش، حسن فتحی، حسین جعفریان، حسن پورشیرازی، رضا توکلی، فرشته طائرپور، سید ضیاءالدین دری، حسام نواب صفوی و حسن بشکوفه حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پدرام اکبری جزییاتی را از ویژگی ها و فعالیت های این فیلمبردار پیشکسوت سینما و تلویزیون بیان کرد و سپس از فرخ مجیدی دوست و هم دانشکده ای وی خواست تا درباره او سخن بگوید.

تشییع پیکر مرحوم عظیم جوانروح

فرخ مجیدی به عنوان هم دانشکده‌ای این فیلمبردار پیشکسوت سینما در سخنانی بیان کرد: ما باید از او بیشتر بهره می‌گرفتیم، هر چند این صفی است که در انتظار همه است. سال ۴۷ مدرسه عالی سینما و تلویزیون جایی بود که من و عظیم جوانروح با یکدیگر آشنا شدیم. او شخصیت پرشور و پرنشاطی داشت و خیلی زود ما را به خود جلب کرد. عظیم همیشه مثل موتور متحرک عمل می‌کرد و همیشه پیشگام بود.

وی با اشاره به خاطرات خود با این فیلمبردار سینما، عنوان کرد: در آن سال‌ها عظیم صبح زود ما را بیدار می‌کرد و تابستان و زمستان ما را به کوهنوردی و قله توچال می‌برد. او شخصیت کنجکاوی داشت و دوست داشت همه چیز را با چشمان خود امتحان کند.

مجیدی در ادامه به سخت‌کوشی جوانروح اشاره و بیان کرد: در سریال «آتش بدون دود» چند ماه از کار گذشته بود که روزی من او را دیدم که بسیار هم لاغر شده بود. از او دلیلش را پرسیدم که به من گفت، نادر ابراهیمی تولید سریال را ۳ شیفت کرده و ۲ شیفت دیگر را به دستیارانش سپرده است اما من در هر ۳ شیفت سر فیلمبرداری بودم. جوانروح آنقدر ضعیف شده بود که ۳ روز مرخصی اجباری به وی دادند.

هم‌دانشکده‌ای عظیم جوانروح با اشاره به دوران زندگی وی در سال‌های اخیر، بیان کرد: در سال‌های اخیر که من دور از ایران بودم، عظیم جوانروح مرا تشویق می‌کرد که به ایران بازگردم. وقتی بازگشتم او دیگر آن عظیم سابق نبود و شور و اشتیاق کمی داشت. گویا اولین علائم بیماری را درک کرده بود و به نوعی گوشه‌گیر شده بود.

وی در پایان سخنان خود گفت: او چندان تمایل نداشت که به دیدنش برویم، حتی من آن زمان کمی هم دلخور شدم. اما هم اکنون که نیست، او را درک می‌کنم چون عظیم در تمام سال هایی که با او بودیم شاد و سرحال بود و مرگ را دست می‌انداخت. حالا این بار احساس کرده که مجبور است در برابر مرگ، سر فرود بیاورد و حاضر نبود جلوی دوستانش این احساس را داشته باشد و در سکوت و تنهایی خودش، این مبارزه را انجام داد.

در ادامه این مراسم کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون در جایگاه قرار گرفت و از دوران همکاری خود با عظیم جوانروح سخن گفت و بیان کرد: از خاکستر جوانروح هم خلاقیت بلند می‌شود و مثل خاری در چشم‌های سیاست‌بازان می‌رود. عظیم رفت، همه می‌رویم اما خاری که از خاکستر او بلند می‌شود به چشم سیاست‌بازان فرهنگ‌ستیز می‌رود که نمی توانند فرهنگ و به خصوص سینما را ببینند.

همچنین در ادامه حسن بشکوفه تهیه‌کننده سینما در حالی که بغض کرده بود به دوران حضور عظیم جوانروح در تلویزیون اشاره و بیان کرد: صحبت کردن برایم سخت است. من ابتدا از خود پرسیدم چرا خانه سینما و بعد به خودم گفتم، خب ما خانه‌ای دیگر نداریم. ما را از تلویزیون راندند اما سینما و خانه سینما، خانه ماست. اولین تشکل‌های صنفی در تلویزیون در قالب اتاق کارگردانان و تهیه‌کنندگان اتفاق افتاد.

وی خطاب به حسین جعفریان، گفت: من نمی‌توانم به چشمان حسین جعفریان نگاه کنم چون اتاق فیلمبرداران که عظیم جوانروح از ارکان آن بود، یکی از بزرگترین تشکل‌های تلویزیونی بود که نابود شد و من از تک‌تک بچه‌های خانه سینما در این سال‌ها ممنونم که کمک‌مان کردند.

بشکوفه در ادامه بیان کرد: زمانی تهیه‌کننده تعریف داشت و قرار بود عاملی باشد بین مردم، بینندگان، مدیران یا حاکمیت اما الان تهیه‌کننده، قلکی برای مدیریت است. ما برای کار خود نیاز به پشتوانه داشتیم و این پشتوانه، تیم کاری است. یک مدیر زمانی موفق است که بتواند به تیم خود اتکا کند و بعد از کارگردان، فیلمبردار بزرگترین پشتوانه یک تیم است و باز می‌توان گفت فیلمبرداران تلویزیونی، بزرگترین پشتوانه‌های تهیه‌کننده بودند اما عظیم جوانروح از این هم فراتر بود. او در غیاب من، تیم را جمع و برایش پدری می‌کرد.

تهیه‌کننده سریال «شب دهم» در پایان سخنانش گفت: در چند پروژه بزرگی که من داشتم، از جمله کسانی که می‌توانستم خیلی به او اتکا کنم، عظیم جوانروح بود و آنقدر دقت و حوصله داشت که هیچ چیز از چشمانش دور نمی‌ماند. همه شما عظیم را می‌شناسید و من حالا نمی‌دانم آیا آن عظیم ناآرام، امروز آرام می‌گیرد یا خیر؟

بعد از سخنان حسن بشکوفه پیکر عظیم جوانروح وارد خانه سینما شد و هنرمندان و سینمگران برای این فیلمبردار سینما فاتحه خواندند.

سپس انوشیروان ارجمند از بازیگران «مختارنامه» درباره عظیم جوانروح سخن گفت و بیان کرد: رفیقی شفیق، یاری مهربان، مصاحبی غم‌زدا و همدمی نیکوخصال. این صفت‌ها برای عظیم جوانروح بوده و هستند.

وی با اشاره به آشنایی خود و فیلمبردار سریال «مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته»، یادآور شد: آشنایی من و جوانروح زمانی بود که من از تهران در سال ۵۳ به مشهد منتقل شدم. وقتی به آنجا رفتم با عظیم جوانروح آشنا شدم و چند تله تئاتر با هم کار کردیم. خاطرم هست که هر کس برای جمع خود به دنبال عظیم جوانروح بود تا به گروه خود شادمانی بخشد و مثل دانه‌های زنجیر، آنها را به هم متصل کند.

ارجمند با اشاره به تسلیت گفتن از جانب محمود فلاح تهیه‌کننده مجموعه «مختارنامه»، عنوان کرد: من تنها از جانب خودم برای تسلیت نیامده‌ام. شب گذشته محمود فلاح با بغض عنوان کرد که حالش خوب نیست و از من خواست که از جانب او، به خانواده عظیم جوانروح و همچنین خانواده سینما و تلویزیون تسلیت بگویم.

بازیگر سریال «مختارنامه» با اشاره به شخصیت عظیم جوانروح، عنوان کرد: باور نمی‌کردم که فردی با انرژی و خنده‌رو، تشخیص خوب در قاب بزرگ تصویر، این چنین نازک‌دل، نازک‌بین و زیبایی‌شناس باشد. «مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته» آخرین کارهایی بود که من با جوانروح داشتم و برایم باعث افتخار است.

وی از درد گردن عظیم جوانروح در یکی از کارها سخن گفت و بیان کرد: در یکی از این کارها عظیم جوانروح دیوار اتاق فیلمبرداری را به خاطر سرمای زیاد، المنت کشیده بود چون گردنش درد می‌کرد و هر از گاهی با نزدیک کردن خود به المنت‌ها، به گردنش گرما می‌داد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان با اشاره به سخنی از فلاح درباره اهمیت کارهای جوانروح، بیان کرد: فلاح خطاب به جوانروح جمله‌ای گفت و آن این است که «عظیم اگر نبود، مختارنامه هم نبود». باور کنید جوانروح کار بسیار دشوار و سختی داشت. همه حسن فتحی و داوود میرباقری را می‌شناسند و می‌دانند که خود این افراد چقدر سخت‌گیر و نازک‌بین هستند و حالا او در کار با چنین افرادی، خودش بسیار نازک‌بین بود.

سام جوانروح پسر زنده‌یاد عظیم جوانروح که صبح روز مراسم تشییع پیکر پدر خود از کانادا به ایران آمده بود نیز در مراسم حضور داشت.

از دیگر هنرمندان و سینماگرانی که در این مراسم حضور داشتند، می توان به سیدجواد هاشمی، مازیار شیخ محبوبی، فرهاد ورهرام، حسین جعفریان، تورج منصوری، حسین توکلی، فرامرز روشنایی، پدرام اکبری، حسین کریمی، حسن پورشیرازی، ارسطو گیوی، مسعود کورانی، حسین طاشانی، علی رویین تن، محمد آلادپوش، هادی قمیشی، بهروز خوش رزم، حسین مختاری، مهدی میامی، رضا توکلی، مهدی گلستانه، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، حسین اسدی، مسعود کرامتی، علی مردانی، قدکچیان و محمد داوودی اشاره کرد.

در پایان این مراسم پیکر زنده‌یاد عظیم جوانروح به سوی بهشت‌ زهرا (س) تشییع شد تا در قطعه هنرمندان آرام گیرد.

عظیم جوانروح فیلمبردار پیشکسوت سینما و تلویزیون بود که بر اثر بیماری سرطان درگذشت. وی در پروژه هایی از جمله «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» فعالیت داشت. مراسم ترحیم عظیم جوانروح یکشنبه نهم آذر ماه ساعت ۲۰ الی ۲۱:۳۰ در مسجد شهرک قدس برپا خواهدشد.

خروج از نسخه موبایل