میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در کلام مقام معظم رهبری

روز یکشنبه دهم آذر خبرگزاری ها خبری با تیتر ” توصیه جدی رهبر انقلاب به سلطانی‌فر ” منتشر کردند.

در این خبر مسعود سلطانی‌فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم به تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: در فرصتی که برای عیادت مقام معظم رهبری در بیمارستان خدمت ایشان رسیدم چنددقیقه‌ای با ایشان صحبت کردم که ایشان گفتند: «من به‌اندازه چند کتاب راجع به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت کرده‌ام که حتماً همه آن موارد مدنظر باشد که حوزه کاری شما خیلی مهم است» لذا خودمان را ملزم می‌بینیم که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم روز به روز مشکلات را در این بخش حل و اشتغال را بیشتر کنیم و تولید ناخالص داخلی را در این حوزه بالاتر ببریم.

تاکید سلطانی فر در خصوص بهره گیری مناسب از فرمایشات مقام معظم رهبری ، انگیزه تدوین یک کتاب از فرمایشات معظم له در باره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گردید که به زودی منتشر خواهد شد و آنچه در ادامه می خوانید ، گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه است که در رسانه های  مختلف ، اعم ازمکتوب و مجازی منتشر شده است.

توجه به جاذبه‌های گردشگرىِ ناشناخته

این منطقه که امروز به نام «خراسان شمالی» شناخته میشود، یکی از مناطق مهم خراسان است؛ هم از جهت موقعیت جغرافیائی و طبیعی، و هم از جهت خصوصیات مردمی و انسانی و فرهنگها و خلقیات و رفتار. این خصوصیات را از دیرباز در مردم این منطقه‌ی مهم و حساس شناخته‌ایم؛ استانی با طبیعت زیبا، با منابع طبیعی غنی و متنوع، با عمق و غنای فرهنگىِ کاملاً برجسته و ممتاز، با استعداد فراوان کشاورزی و دامی و سایر فعالیتهای مربوط به منطقه، با جاذبه‌های گردشگرىِ متأسفانه ناشناخته – که بسیاری از مردم کشور هنوز جاذبه‌های گردشگری این منطقه را درست نمیشناسند – و یکی از برترین خصوصیات، عبور سالیانه‌ی میلیونها مردم مسافرِ مشتاق بارگاه علیبن‌موسی الرضا (علیه ءالاف التّحیّه و الثّناء). با این خصوصیات جغرافیائی و منطقه‌ای، منطقه‌ی خراسان شمالی دارای موقعیت حساسی است. ( ۱۹/۷/۱۳۹۱ )

اولویت دادن به گردشگری

با اولویت دادن به گردشگری منطقه و برنامه‌ریزی برای بازدید حداقل بخشی از زوار امام هشتم از جاذبه‌های مهم گردشگری استان، به بهبود اوضاع عمومی خراسان شمالی همت گمارید. ( ۲۶ /۷ /۱۳۹۱ )

میراث گذشته‌ی ما سرشار از افتخارات علمی است

سالهای متمادی روی این قضیه کار شد. از حدود صد و پنجاه سال پیش که بتدریج فرهنگ غربی، روش غربی، نمودارهای تمدن غربی و پیشرفت فناوری غربی وارد کشور شد، بتدریج این مسئله جا افتاد؛ هم گفته شد و تأکید شد، هم در عمل اینجور معلوم شد که از ایرانی کاری برنمی‌آید. فراموش کردند که تاریخ ما، میراث گذشته‌ی ما سرشار از افتخارات علمی است. آن روزی که در دنیای غرب خبری نبود، آن روزی که آنجا اگر یک پیشرفت علمی به وجود می‌آمد، یک کشف علمی میشد، کاشف را به جرم جادوگری آتش میزدند، آن روزی که تاریکی علمیِ مطلق بر منطقه‌ی اروپا حاکم بود – که در این زمینه حرفها هست – آن روز کشور ما پیشرو کشورهای اسلامی بوده. این پیشرفتها مال دنیای اسلام است، اما ایران پیشانی کشورهای اسلامی بود در پیشرفتهای گوناگون علمی؛ در فلسفه، در علوم عقلی، حتّی در علوم شرعی، در فقه، در حدیث. بیشترین کتابهای حدیث در آن دوره‌ها – چه حدیث اهل سنت، چه حدیث شیعه – مال ایرانی‌هاست؛ نویسندگان ایرانی، محدثین ایرانی، فقهای ایرانی؛ آن وقت تا برسد به علوم طبیعی، در پزشکی، در داروسازی، در مهندسی، در ستاره‌شناسی و در بقیه‌ی علوم. خب، این گذشته‌ی ماست؛ این نشان‌دهنده‌ی وجود یک استعداد برتر و یک ذخیره‌ی استعدادیِ سرشار در این منطقه‌ی از جغرافیای عالم است. ما چرا باید این را فراموش میکردیم؟ فراموش کردیم. امروز میخواهیم نشان بدهیم که اینجوری نیست. ( ۲۶ / ۷ /۱۳۹۰ )

ظرفیت های فوق العاده ایران

کشور ایران شأنش خیلی بالاتر از این است که به عنوان یک کشور درجه دوم در دنیا محسوب شود. این کشور باید در سطح بالای کشورها و ملت ها قرار داشته باشد. سابقه تاریخی ما ، میراث فرهنگی ما، توانایی های مردمی ما ، ظرفیت های طبیعی ما، همه به ما این را املاء و دیکته می کنند. ( ۲۶ / ۵ / ۱۳۹۰ )

اهتمام به مسئله صنایع دستی

همه جا شنیده بودیم زنان قم و مردان قم افتخار می کردند به این فرش هایی که در اینجا بافته می شد و معروف بود، می گفتند «فرش نخ فرنگ»؛ نمی دانم حالا هم به همان صورت معروف است و گفته می شود یا نه. به مسئله ی فرششان، به مسئله صنایع دستیِ دیگرشان اهتمام ورزیده شود؛ این می تواند مردم را از درون زندگی خودشان بهره مند و مرفه کند. ( ۵ / ۸ / ۱۳۸۹ )

تبلیغات صحیح برای گردشگری

من تصورم این است که اگر مسئولین کشور و مسئولین استان بتوانند از همین مسئله ی گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهت گیریِ صحیح استفاده کنند، درآمد آن استان را از همه ی معونه های دیگر بی نیاز می کند. مسئله گردشگری خیلی مهم است. ( ۱۸ / ۲ / ۱۳۸۷ )

محصول سرپنجه هنرمند ایرانی

بناهای باستانی مربوط به قبل از اسلام، تخت جمشید و بقیه، انسان از دو نظر ممکن است به این مراکز باستانی نگاه کند اینها را باید از هم تفکیک کرد. یک نگاه این است که اینها متعلق به جباران تاریخ بوده، از این جهت نگاه منفی به اینها هست. یک جنبه ی دیگر هم وجود دارد و آن این است که این بناها محصول سرپنجه ی هنرمند ایرانی است؛ محصول فکر راقی و روشن بین ایرانی است در سالها و قرن ها پیش از این؛ این جنبه ی مثبت قضیه است.( ۱۸ / ۲ / ۱۳۸۷ )

بناهای تاریخی ، افتخار ملت ایران

همه ی بناهایی که از لحاظ تاریخی چه در اینجا، چه در اصفهان، چه در بقیه ی نقاط کشور، وجود دارد، از این قبیل است. درست است که جباران استفاده کردند، اما خالق و آفریننده ی این مجموعه ها کیست؟ ذهن ایرانی است، سرانگشت هنرمند ایرانی است، روحیه ی بلندنظر ایرانی است، ابتکار و ذوق ایرانی است؛ این برای یک ملت افتخار است. ( ۱۸ / ۲ / ۱۳۸۷ )

نشان دادن نقاط مثبت گذشته

یک نفری برای من نقل می کرد، می گفت رفته بودیم یونان ما را به مراکز گردشگری گوناگون می بردند و آنها را به ما نشان می دادند؛ از جمله به نقطه ای بردند، گفتند اینجا همان جایی است که سپاهیان ایرانی آمدند اینجا، از ما شکست خوردند. مردم را به یک بیابان خالی می برند و نشان می دهند که اینجا آنجایی است که ایرانی ها در آن دوره لشکرکشی کردند و در اینجا شکست خوردند. یک فضای خالی را نشان می دهند، یک ماده های تاریخی را با یک فضای خالی اثبات می کنند. خوب اینجا نزدیکی کازرون، آن طوری که شنیدم، مجسمه ی والرین است، امپراتور روم ، که زانو زده در مقابل پادشاه ایران. خیلی خوب، اینجا را بروید نشان بدهید؛ این به آن در! این همه نقاط مثبتی که می تواند گذشته ی ما را نشان بدهد. ( ۱۸ / ۲ / ۱۳۸۷ )

ضرورت کار روی مسئله ی گردشگری

روی مسئله ی گردشگری حتماً بایستی کار شود؛ هم در زمینه ی مزارات اسلامی که بهترینش را شما در اینجا دارید، هم به وسیله ی مفاخر ادبی و هنری ما که شما عالی ترینش یعنی حافظ و سعدی را اینجا دارید، هم در زمینه ی آنچه که در گذشته ی تاریخ وجود داشته است. ( ۱۸ / ۲ / ۱۳۸۷ )

معرفی مفاخر تاریخی ایران

در دنیا از چیزهایی که جنبه افتخار آمیز هم ندارد، گاهی اوقات به عنوان مفاخر تاریخی استفاده می کنند. آن کسانی که مفاخر تاریخی را ندارند، برای خودشان خلق می کنند! ما این همه مفاخر تاریخی داریم. این همه چیزهایی که مایه تفاخر ملت ایران است، اعتماد به نفس ملت ایران است، چرا اینها را نشان ندهیم. ( ۱۸ / ۲ / ۱۳۸۷ )

بهرمندی از  گنجینه های میراث فرهنگی

ما احتیاج داریم به امید، به شوق، به کار به اعتماد به نفس، به کم کردن تکیه بر بیگانگان  به فرهنگشان به رفتارشان  به بخشنامه های فکری و فرهنگی شان، ما احتیاج داریم به جوشیدن از درون به استخراج گنجینه هایی که در میراث فرهنگی ماست. ( ۱۸ / ۲ / ۱۳۸۷ )

میراث عظیم فرهنگی

این همه منابع طبیعی، این میراث عظیم فرهنگی، این نیروی انسانی کارآمد و با استعداد، این بازار بزرگ برای محصولات غربی، این نفت و گاز ارزشمندی که در این کشور هست، اینها وسوسه کننده ی قدرت های استکباری است. می خواهند بر اینها تسلط کامل داشته باشند. اما بیداری امت اسلامی مانع این است. ( ۶ / ۲ / ۱۳۸۴ )

سیاست گذاری صحیح در عرصه صنایع دستی

باید با سرمایه گذاری جدی صنایع دستی استان را رونق کامل داد و با سیاست گذاری صحیح راه ورود گسترده تولیدات هنرمندان ایرانی را به بازارهای جهانی هموار ساخت. ( ۱۹ / ۴ / ۱۳۸۳ )

احساس هویت

مقیدم در همه دیدارهای استانی، اجمالی از شناسنامه آن شهرستان را به یاد مردم عزیز آن خطه بیاورم تا احساس افتخار و هویت و شخصیت کنند. امروز یکی از برنامه های اصلی دشمن، جنگ روانی برای کوبیدن احساس هویت و شخصیت ملت عزیز ماست. ( ۱۵ / ۴ / ۱۳۸۳ )

اوج هنر معماری

آثار تاریخی و باستانی نشان دهنده اوج هنر معماری در میان این مردم در طول تاریخ گذشته است. اینها چیزهایی است که گذشته تاریخی یک ملت را رنگ و رونق می بخشد و مردم می توانند گذشته، تاریخ و ریشه های خود را پیدا کنند. ( ۲۱ / ۷ ۱۳۸۲ )

ملتی که آفریننده افتخارات و ارزش هاست

کشور بزرگ و ملت عظیم الشأن ما علاوه بر جهات تاریخی و فرهنگی و میراث بسیار گران قیمتی که از گذشته دارد، خود او آفریننده افتخارات و ارزش هاست. ( ۱۵ / ۲ / ۱۳۸۲ )

ضرورت تحول اخلاقی در کشوری با میراث ارزشمند

در شرایط کنونی که ما برخوردار از کشوری بزرگ و با عظمت، دارای سابقه ی تاریخی مهم با فرهنگ بسیار متعالی و درخشان در طول تاریخ، با میراث ارزشمندی از گذشته و با ثروت های فراوان مادی، ملتی با این عظمت زندگی می کند، جا دارد که مردم ما، تحول اخلاقی را در خودشان به وجود آورند. ( ۱ / ۱ / ۱۳۷۳ )

ادبیات و  میراث فرهنگی

ادبیات در حقیقت رابط میراث فرهنگی یک کشور از نسلی به نسل دیگر است؛ که اگر نباشد، ما می توانیم پزشک و مهندس و صنعت گر و عالم داشته باشیم، اما برای دنیای دیگری؛ نه برای دنیای این جامعه و این مرز و بوم. ( ۵ / ۱۲ / ۱۳۷۰ )

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …