ایرانگرد نیوز

اختصاص بودجه مطالعاتی به شهرهای نمونه گردشگری

بودجه مطالعاتی برای شهرهای نمونه گردشگری کوچک مبلغ ۵۰میلیون تومان، شهرهای متوسط ۶۰ میلیون تومان و شهرهای بزرگ ۷۰میلیون تومان  اختصاص می‌یابد.

در دومین نشست تخصصی شهرداران شهرهای نمونه گردشگری، سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۱۱ شهر نمونه گردشگری براساس ملاحظات، مطالعات و برنامه‌ریزی خاصی انتخاب شده‌اند و این انتخاب‌ها بی‌تردید استدلال و دلایلی داشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرهای نمونه گردشگری راه و مسیر متفاوتی را طی نکرده‌اند و تفاوت چندانی با سایر شهرهای کشور ندارند، این در حالی است که شهرهای نمونه گردشگری باید از هر لحاظ سرآمد سایر شهرها باشند.

شیرکوند در جمع شهرداران شهرهای نمونه گردشگری با اشاره به اینکه حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد تاسیسات گردشگری باید با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: به پروژه‌هایی که در این شهرها قرار است انجام شود باید نگاه ویژه‌ای داشته باشید و سرعت کار را در صدور مجوز و طی مراحل اداری اجرای پروژه‌ها بالا ببرید.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی افزود: شهرداران شهرهای نمونه گردشگری باید از این فرصت برای رونق اقتصادی و اجتماعی شهر خود استفاده کنند ما هم در سازمان میراث فرهنگی تلاش می کنیم احکام خوبی در برنامه ششم توسعه برای شهرهای نمونه گردشگری تهیه و تدوین کنیم.

شیرکوند از تلاش برای اختصاص ردیف بودجه به شهرهای نمونه گردشگری در سال آینده خبر داد و افزود: به شهرهای کوچک مبلغ ۵۰میلیون تومان، شهرهای متوسط ۶۰ میلیون تومان و شهرهای بزرگ ۷۰میلیون تومان  برای  بررسی مطالعاتی بودجه اختصاص می دهیم.

وی یادآور شد: گرچه این مبالغ بودجه زیاد نیست اما برای انجام بررسی و تحویل آن تا پایان سال تعهد ایجاد می کند.
شیرکوند تاکید کرد: تا سه سال آینده باید نقشه راه مناطق نمونه گردشگری تهیه شود و ما بدانیم مناطق ما چه کارهایی انجام می دهند، انتخاب مناطق نمونه گردشگری در دولت قبلی افراطی بود، انتخاب ۲۰ و ۳۰ منطقه‌ای که ابتدا انتخاب شده منطقی است، اما انتخاب برخی مناطق قابل دفاع نیست و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی افزود: ما در ابتدا به صورت پایلوت بین ۱۱ تا ۱۳ منطقه نمونه گردشگری را آماده کرده و به عنوان ویترین ارایه می دهیم و در مرحله بعد به سراغ شهرهای دیگر می رویم.

شیرکوند همچنین درخصوص سرمایه گذاری در آشوراده گفت: کار مطالعاتی در خصوص این منطقه سال ۸۱ انجام شد، سال ۸۴ هم به سرمایه گذار واگذار شد، اما درگیری های منطقه ای و محلی باعث شد کار متوقف شود و در دولت فعلی مجددا پرونده مورد بازنگری قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که با تبدیل منطقه آشوراده به منطقه گردشگری، احتمال تخریب محیط زیست آشوراده وجود دارد، گفت: تمامی ابعاد مورد بررسی قرار گرفته است، مذاکرات زیادی با سازمان محیط زیست داشته ایم و قبل از امضای تفاهم نامه  ،تمامی بندهای آن را یک به یک بررسی کردیم تا بدون آن که محیط زیست منطقه آسیب ببیند به منطقه گردشگری تبدیل شود. در واقع در تک تک بندها ملاحظات زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این نشست شهرداران شهرهای نمونه گردشگری در حضور سعید شیرکوند، معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ارائه نظرات و پیشنهادات خود  پرداختند، محمدحسن زرندی شهردار نیشابور با اعلام این خبر که به دلیل همجواری این شهر با مشهدالرضا، روزانه بین ۵۰۰ تا هزار گردشگر از کشورهای عربی از نیشابور دیدن می کنند، گفت: نیشابور در حال حاضر طرح جامع گردشگری ندارد هرچند اقداماتی در این حوزه آغاز شده اما به سرانجام نرسیده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد شهرهای نمونه گردشگری از گذشته مغفول باقی مانده است، شهرداری نیشابور در زمینه فرهنگی و گردشگری اقدامات و برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که با همکاری و مشارکت میراث فرهنگی این اقدامات به نتیجه مطلوب می رسد.

همچنین فرماندار ابرکوه در این نشست از وجود ۵۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان خبر داد و افزود: شهرستان ابرکوه دارای آثار تاریخی است که قدمت برخی از این آثار به بیش از هزار سال می رسد، آثاری که برای مردم ما هم ناشناخته باقی مانده است.

سیدنبی رسولی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال از معرفی ابرکوه به عنوان شهر نمونه گردشگری می‌گذرد اما متاسفانه اقدام جدی در این شهرستان به انجام نرسیده و ما امیدواریم با سیاست گذاری های دولت تدبیر و امید و اجرای برنامه های توسعه ای شهرستان ابرکوه هم از توسعه و رونق گردشگری بهره مند شود.

وی یادآور شد: شهرستان ابرکوه بودجه کمی در اختیار دارد و ما انتظار داریم تا در آینده این رقم افزایش پیدا کند، این شهرستان دارای اثری همچون سرو ۴۵۰۰ ساله است، سروی که نماد مقاومت و ایستادگی است که می تواند در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران طبیعت بسیار اثرگذار باشد.

شهردار رامسر به عنوان یکی از شهرداران شهرهای نمونه گردشگری گفت: رامسر میزبان سومین نشست تخصصی شهرداران شهرهای نمونه گردشگری خواهد بود، این جلسات بسیار مثبت و سازنده است و ما پس از شرکت در اولین جلسه لازم دیدیم تغییر و تحولاتی را در ادامه مسیر شهر به سمت توسعه ایجاد کنیم.

نصرالله کوزه‌گر تصریح کرد: شهرداری رامسر از ورود سرمایه گذاران بخش گردشگری حمایت می کند چرا که این شهر همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است به طوریکه در سال جاری رامسر میزبان ۵۰ هزار گردشگر خارجی بود.

وی یادآور شد: شهرستان رامسر ظرفیت و پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به شهر نمونه گردشگری را دارد، ما آماده‌ایم که با روی گشاده از سرمایه گذاران بخش گردشگری حمایت کنیم و اقدامات اجرایی را برای آنها تسهیل کنیم.

شهردار رامسر در پایان افزود: ما در بخش گردشگری با سرمایه گذاران مشارکت و همکاری می کنیم اما هزینه ای از سرمایه گذاران دریافت نمی کنیم.

همچنین رضوی، شهردار کاشان گفت:  شهرداری ها از ورود به مسائل مربوط به حوزه گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی ناگزیر هستند به طوریکه اگر در کاشان شهرداری به این دو حوزه وارد نشود، آثار تاریخی با آسیب مواجه می شوند و خطر تخریب ، بناها و آثار تاریخی را تهدید می کند.

وی یادآور شد: بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی آماده ورود به بحث گردشگری هستند اما باید شرایطی برای این حضور فراهم شود و تسهیلاتی همچون بخشودگی مالیاتی شامل حال سرمایه گذاران شود.

محمود زارع، فرماندار تفت هم در این نشست از حضور جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در برنامه‌های مربوط به ایام محرم و صفر در این شهرستان خبر داد و افزود: شهرستان تفت یکی از مناطق گردشگری مذهبی است چراکه افراد بسیار زیادی برای حضور در مراسم نخل برداری به این شهرستان سفر می کنند و امسال تفت، میزبان ۴۰۰ گردشگر خارجی بوده است.

وی در پایان با اشاره به باغ‌شهرهای زیبای شهرستان تفت گفت: وجود این باغ‌شهرها فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است و این پتانسیل می‌تواند رونق و توسعه را برای تفت به ارمغان بیاورد، ما از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهیم یک گروه کارشناسی مجرب را مامور به شناسایی و بازدید از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان تفت کند.

خروج از نسخه موبایل