ایرانگرد نیوز

عزم و اراده مسئولان و دستگاه‌ها برای حل مشکلات و رونق گردشگری

مسعود سلطانی فر

مجموعه اقدامات انجام شده، نشان از عزم و اراده تمامی مسئولان و دستگاه‌ها برای رفع موانع و مشکلات بخش گردشگری و توسعه و رونق این بخش است.

 مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین گردهمایی سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری، اطلاع از موانع، مشکلات و مسائل سرمایه‌گذاری در این مناطق را از مهمترین اهداف برگزاری این نشست دانست و گفت: در حال حاضر بیش از هزار و ۱۰۰ منطقه نمونه گردشگری در کشور داریم این در حالی است که قرار بوده فقط ۷ یا ۸ منطقه با این عنوان ایجاد شود.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه رایزنی‌ها با مسئولان دستگاه‌های مختلف برای حل مسائل موجود در مسیر سرمایه‌گذاری مناطق نمونه گردشگری به صورت مستمر ادامه دارد، یادآور شد: مباحث متعددی با وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی و مسئولان دستگاه‌های دیگر برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری مطرح شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اهمیت برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تبادل نظر دست‌اندرکاران بخش گردشگری، تصریح کرد: باید فضایی به وجود بیاید که ما به عنوان خادمین این عرصه در دولت و شما به عنوان بخش خصوصی فعال در این بخش، فرصت همفکری و هم‌افزایی داشته باشیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: در نظام اجرایی امروز کشور فرصتی فراهم شده است که می‌توان از ظرفیت و توانمندی تمامی دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به اهداف بخش گردشگری استفاده کرد.

وی افزود: از فعالان بخش خصوصی گردشگری می‌خواهیم نظرات خود را در رابطه با چگونگی شکل گیری احکام برنامه ششم توسعه در زمینه گردشگری ارائه کنند، این پیشنهاد حدود ۲ ماه قبل هم مطرح شد اما تاکنون هیچ مطلبی از سوی فعالان بخش خصوصی به سازمان میراث فرهنگی ارائه نشده است، ما می‌خواهیم بخش خصوصی در شکل‌گیری احکام برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری نقش جدی و تاثیرگذار داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به خبر تصویب دستورالعمل اجرایی ارتقاء امنیت گردشگران خارجی در شورای امنیت کشور، گفت: این دستورالعمل پس از ماه‌ها بررسی در جلسه شورای امنیت کشور به تصویب رسید که براساس آن چگونگی ارتقاء امنیت گردشگران با استفاده از ظرفیت‌ دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی مشخص شده است.

معاون رئیس‌جمهور، تصویب این دستورالعمل را یک اقدام اساسی و مهم ارزیابی کرد و افزود: امنیتی که امروز در کشور ما وجود دارد، ایران را در میان کشورهای منطقه به عنوان مقصدی امن و باثبات برای گردشگران تبدیل کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ورود گردشگران خارجی با قطار به کشورمان، تصریح کرد: اگر گردشگران این قطارها، سفر به ایران را اینگونه تجربه کرده‌اند به ثبات و امنیت در کشورمان اعتقاد داشته‌اند و همین شرایط مساعد، اشتیاق و علاقه گردشگران برای سفر به ایران را چندین برابر افزایش داده است.

سلطانی‌فر اضافه کرد: با توجه به اینکه آمار و اطلاعات دقیقی از افرادی که متقاضی سفر به ایران هستند نداریم اما از شواهد پیداست که ورود گردشگران اروپایی و آمریکایی به کشورمان در سال آینده میلادی رشد قابل توجهی خواهد داشت.

وی افزود: در زمینه حل مشکلات بخش گردشگری جلسه‌ای با رئیس صندوق توسعه ملی کشور و مدیران عامل چند بانک برگزار شد که در این جلسه موانع موجود بر سر راه استفاده سرمایه‌گذاران بخش گردشگری از منابع صندوق توسعه ملی مورد بررسی قرار گرفت و در این جلسه تقسیم کار بین مدیران عامل بانک‌ها صورت گرفت، اینگونه اقدامات نشانگر عزم و اراده ویژه دولت در رابطه با حل مشکلات بخش گردشگری است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین به اقدامات مربوط به تسهیل صدور ویزا، لغو روادید با کشورها، افزایش زمان استفاده از ویزای فرودگاهی و فعال کردن ویزای الکترونیک اشاره کرد و گفت: مجموعه سیستم اداری ما در سفارتخانه‌ها در زمینه کاهش زمان صدور ویزا بسیار خوب عمل می‌کنند.

سلطانی‌فر ادامه داد: به عنوان نمونه سفیر جدید کشورمان در آلمان به تازگی اعلام کرده است که در ۴ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این کشور روزانه ۵۰۰ ویزا صادر می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات مناطق نمونه گردشگری به صورت مستمر پیگیری می‌شود، اضافه کرد: تمامی مسائل و مشکلات این مناطق در خصوص امور اراضی و مسائلی که با سیستم بانکی وجود دارد در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است اما همفکری و مشارکت سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در این حوزه بسیار تعیین کننده است.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در میان موفقیت‌هایی که در طول چند ماه گذشته به دست آمده است، شاهد یک موفقیت بزرگ در نظام اجرایی کشور بودیم به این معنی که گردشگری از یک فصل درجه دو و حاشیه‌ای به عنوان یک بخش فعال و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور تبدیل شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: این موفقیت بزرگ بسیار اثربخش و مهم است، براساس تاکید مستمر رئیس‌جمهور بر توسعه و رونق گردشگری در تمامی سفرهای استانی و جلسات شورای اداری، گردشگری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: در عیادتی که پس از عمل جراحی مقام معظم رهبری از ایشان داشتم، معظم له فرمودند در رابطه با اهمیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اندازه یک کتاب مطلب گفته اند که لازم است با جدیت این رهنمودها دنبال شود.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: تمامی مسئولان با ذهنیت مثبت و فعال با مبحث گردشگری برخورد می‌کنند و این یکی از نشانه‌های موفقیت ما است که گردشگری را از یک بحث حاشیه‌ای به بخشی تاثیرگذار تبدیل کردیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: امروز همه به این باور رسیده‌اند که اگر می‌خواهیم در بحث تعاملات فرهنگی موفق باشیم، توسعه فعالیت‌های گردشگری یکی از بهترین راهکارها در این بخش است.

سلطانی‌فر با اشاره به ارتقاء جایگاه کشورمان در بین مقاصد گردشگری جهان، گفت: در حال حاضر ایران جزء ۵۰ مقصد اول گردشگران جهان است و برخی رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند ایران در آینده نزدیک جزء ۲۵ کشور اول مقصد گردشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد مقاصد جدید گردشگری در جذب توریست تاثیر بسیاری دارد، یادآور شد:ارائه بسته‌های تشویقی در توسعه و رونق گردشگری تاثیر بسزایی دارد.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: موتور محرک خروج اقتصاد ایران از رکود در شرایط فعلی گردشگری است، در حال حاضر ۹۰۰ پروژه در بخش گردشگری در حال انجام است و تعداد قابل توجهی هتل تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: اقتصاد کشورمان چه با توافق با ۱+۵ و چه بدون توافق، روزهای روشنی خواهد داشت، بودجه‌ای که توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شده با توجه به شرایط فعلی و افت قیمت نفت تهیه و تنظیم شده است و امیدواریم با مشارکت مردم، رهنمودهای مقام معظم رهبری و تدبیر دولت تدبیر و امید، شاهد روزهای روشن‌تری باشیم.

خروج از نسخه موبایل