دستیابی به صنایع‌دستی دانش بنیان با همکاری دانشگاه ممکن می‌شود

یکی از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار دارد توجه به صنایع دستی دانش بنیان است که دستیابی به این مهم با همکاری دانشگاه ممکن می‌شود.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی در گردهمایی مدیران گروه صنایع‌دستی دانشگاه‌های کشور گفت: سامان دادن وضعیت آموزش صنایع دستی یکی از مهمترین اهداف ما در این حوزه است، چراکه اگر آموزش به شکل درستی صورت نگیرد سایر اقدامات در مسیر مناسبی حرکت نمی‌کند.

معاون صنایع دستی با اعلام خبر راه‌اندازی کارگروه آموزش در این حوزه، ادامه داد: در حال حاضر این کارگروه وضعیت مناسبی ندارد و ما امیدواریم با برقراری ارتباط با موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها، کارگروه آموزش صنایع دستی جهش داشته باشد.

نامورمطلق با بیان اینکه صنایع دستی با آموزش به آینده‌ای روشن دست می‌یابد، تصریح کرد: هر موضوعی که بخواهد ادامه داشته باشد باید با آموزش و دانش توام شود، یکی از مهمترین موضوعاتی که ما در دستور کار داریم توجه به صنایع دستی دانش بنیان است که دستیابی به این مهم با همکاری دانشگاه ممکن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، آموزش، پژوهش و نقد می‌تواند صنایع دستی را به سمت جلو رهنمون کند، اضافه کرد: اگر این پیوند صورت نگیرد، دانش بنیان شدن صنایع دستی محقق نمی‌شود.

معاون صنایع دستی ادامه داد: نظام آموزشی در کشور ما براساس الگوهای غربی راه‌اندازی شده است و با طبیعت و سرشت هنرهای سنتی و صنایع دستی ما همخوانی ندارد، این نظام آموزشی کارشناس محور است.

نامورمطلق با بیان اینکه این معاونت نسبت به فارغ‌التحصیلان صنایع دستی و هنرهای سنتی احساس وظیفه می‌کند، افزود: فارغ التحصیلان، سرمایه‌های صنایع دستی هستند اما جذب این رشته‌ها نمی‌شوند، ما برنامه جامعی برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل فارغ التحصیلان صنایع دستی داریم که به زودی اجرایی می‌شود.

وی، تنوع در محیط‌ آموزشی صنایع دستی را یکی دیگر از معضلات این عرصه دانست و تصریح کرد: آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای، موسسات علمی و کاربردی، دانشگاه‌ها، کمیته امداد، بهزیستی، سازمان میراث فرهنگی و کارگاه‌های تولیدی هرکدام بخشی از آموزش را بر عهده دارند و وظیفه هر یک از این مجموعه‌ها مشخص نیست.

نامورمطلق با اشاره به اینکه، وضعیت صنایع دستی در ایران و جهان رو به رشد است، یادآور شد: امروز شاهد رشد خوبی در حوزه فروش صنایع دستی در کشور هستیم اگرچه پایه مستحکمی وجود نداشت اما همین مقدار رشد در فروش بسیار مغتنم است.

معاون صنایع دستی ادامه داد: در دو سال پایانی دولت گذشته، صنایع دستی در حال محو شدن بود و ۴۰ درصد کارگاه‌های صنایع دستی تعطیل شد، این در حالی است که طی یک سال گذشته شاهد بازگشایی کارگاه‌های تعطیل شده بودیم.

وی عدم وجود برنامه در حوزه آموزش فروش را از دیگر مشکلات عرصه صنایع دستی دانست و یادآور شد: الگوهای مصرف ما باید به سمت الگوهای هویتی حرکت کند، باید در طراحی داخلی، محیطی و شهری از الگوهای هویتی استفاده شود.

نامورمطلق با لزوم ارتباط بین تمامی اجزای صنایع دستی اشاره کرد و افزود: یکی از آسیب‌هایی که در حوزه آموزش‌ صنایع دستی وجود دارد این است که آموزش‌ها خودکانون و خودتولید است در حالی که آموزش باید تولید محور باشد.

معاون صنایع دستی گفت: آموزش در حوزه صنایع دستی تک بعدی شده، فقط به تولید توجه می شود و فروش و مصرف مورد بی توجهی قرار گرفته است، ما در همه عرصه‌ها نیاز به آموزش داریم چراکه گسست بخش آموزش با فروشنده و مصرف کننده زیانبار است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، ادامه داد: این پایان نامه ها باید عملیاتی و اجرایی شود.

نامومطلق با اشاره به اینکه مشکل بخش صنایع دستی بیش از اینکه کمبود اعتبار باشد، عدم هماهنگی است، افزود: عدم وجود اطلس صنایع دستی مشکلات بسیار زیادی در این عرصه ایجاد کرده است، صنایع دستی باید در حوزه‌هایی ورود پیدا کند که ماشین امکان ورود ندارد.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: کمبودهای آموزشی بسیار زیادی در این عرصه وجود دارد و جای خالی طراحی سنتی در حوزه صنایع دستی احساس می‌شود، شکاف‌های آموزشی باید برطرف شود و رشته‌ها، گروه‌ها و فصل‌های جدیدی به این عرصه تزریق شود.

وی در ادامه از راه‌اندازی کارگروه وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: طرح جامع آموزش در سطوح مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی به زودی تهیه و اجرا می‌شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …