ایرانگرد نیوز

کتاب تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم تالیف حسین دهباشی با حضور مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی د یگر از مسوولان امروز ۲۵آذرماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

 سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مراسم به اهمیت تاریخ شفاهی اشاره کرد و گفت: ما نیازمند تدوین و تالیف تاریخ برای نسل فعلی و آینده هستیم، در حال حاضر نسل جوان شناخت جدیدی نسبت به تاریخ پهلوی ندارند.

وی افزود: با گسترش شبکه های اجتماعی عناصر ورشکسته یا زخم خورده مشغول تاریخ سازی  به میل خود هستند و ماشاهد نوعی بدعت تاریخی هستیم.

صالحی امیری تاریخ پهلوی را را سراسر جنایت، بداخلاقی و تعدی دانست و گفت: در تحلیل تاریخ پهلوی دوم فقط نمی توان به اسناد بسنده کرد و تاریخ شفاهی بسیاری از حقایق را آشکار می کند.

وی در ادامه عنوان کرد: پهلوی دوم برنامه گسترده ای در حوزه فرهنگ داشت و آن ترویج فرهنگ غربی و احیای فرهنگ باستانی و نفی فرهنگ مذهبی بود. تجلیل از کوروش تا پهلوی با هدف تقدیس سلطنت انجام می شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: در حوزه سیاسی و اقتصادی نیز در این مقطع شاهد شکنجه و دیکتاتوری هستیم.

وی تاکید کرد: ما مکلفیم به عنوان دلسوزان فرهنگی تصویر واقعی این دوره تاریخی را منعکس کنیم.

صالحی امیری با اشاره به این که ۱۰۰ هزار برگ سند پشتیبان کتاب تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم است اظهار داشت: در این کتاب، پهلوی از زبان چهره های پهلوی بدون هیچ دخل و تصرفی معرفی می شود.

صالحی امیری با اشاره به این که در حال حاضر کتاب تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم ۴ جلد است، عنوان کرد: این کتاب ها باید به ۵۰ جلد برسد.

وی افزود: در واقع تالیف این کتاب آغاز یک حرکت است و متخصصان باید با نقد، تحلیل، تایید و تکذیب به ما کمک کنند که تاریخ پهلوی را آن گونه که بود به نسل آینده معرفی کنیم.

صالحی امیری تصریح کرد: برای ارتقاء تاریخ شفاهی به دنبال تشکیل پژوهشکده ای هستیم که به موضوع تاریخ شفاهی جمهوری اسلامی بپردازد.

همچنین در این مراسم حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور تاریخ را علمی سودمند دانست و گفت: تاریخ نگاران بزرگترین خادمان جامعه بشری هستند.

وی تصریح کرد: پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران یک پروژه ملی است، که سه بار تا آستانه چاپ رفت اما به دلیل عدم درک ملی پروژه نیمه کاره ماند، امروز به دلیل درک درستی که مسوولان از پروژه های ملی دارند، شاهد به ثمر رسیدن این پروژه هستیم.

مشاور فرهنگی رییس جمهور افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری به تاریخ شفاهی نیازمند هستیم.

در پایان این مراسم؛ ضمن تقدیر از ۶ پژوهشگر حوزه فرهنگ از کتاب تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم با حضور مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور ورییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از مسوولان و شخصیت های فرهنگی کشور رونمایی شد.

خروج از نسخه موبایل