ایرانگرد نیوز

مطالعات باستان شناسی حریم سعدالسلطنه قزوین آغاز شد

زمان زیادی بود که سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری پیگیر رخدادهای قزوین و حریم سعد السلطنه تاریخی بود.

نتیجه تلاشهای سازمان زمانی نتیجه داد که محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی،سیاوش صابری  مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و محوطه های تاریخی و کاظم عرب عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی روز گذشته عازم نشستی تخصصی در قزوین شدند و با خبرهای خوب از این شهر تاریخی بازگشتند.

طالبیان معاون میراث فرهنگی که به همراه هیاتی تخصصی در شهر قزوین ، تمام دیروز را دربررسی های میدانی و  جلسه های مختلف با  مسوولان عالی رتبه استانی و مدیران شهری قزوین بود؛ به میراث آریا می گوید:خوشبختانه به تفاهم رسیدیم و از همین لحظه مطالعات باستان شناسی حریم سعدالسلطنه آغاز شده است.

او از همکاری و همیاری مدریت شهری با سازمان میراث فرهنگی خبر داده و اینطور توضیح می دهد:قرار است اطلاعات مربوط به محوطه ای در حریم  سعد السلطنه  که قرار بوده تبدیل به پارکینگ شود؛استخراج شده و مورد بررسی قرار گیرد.

آن طور که طالبیان می گوید همکاران پژوهشی معاونت میراث فرهنگی قزوین و پژوهشکده باستان شناسی از صبح روز یکشنبه ۱۴دی ماه به امکانات لازم تجهیز شده و مطالعات باستان شناسی همه جانبه ای را آغاز کردند.

مجموعه  سعدالسلطنه به دستور «سعدالسلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. سرای سعدالسلطنه قزوین یک از زیباترین و وسیع ترین مجموعه سراهای کشور است که با وسعتی حدود ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد،و امروز به عنوان یک مجموعه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

قدمت سرای سعد السلطنه  مشخص است و سازمان  میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری تمامی توان خود را برای حفظ آن به کار گرفته است؛ در این میان مدیران شهری  قزوین نیز در راستای حفاظت،مرمت و احیای مجموعه های میراث فرهنگی قزوین با سازمان میراث فرهنگی همراه و همگام تلاش بسیاری کردند و دور از ذهن نبود که در راستای مطالعات بیشتر و برنامه ریزی و بررسی برای حریم سعد السلطنه و مسجد النبی تصمیمات علمی و عملی مناسب اتخاذ کنند و این هم نشاندهنده عزم مسوولان و مدیران شهری در جهت حفظ میراث و ثروت های فرهنگی قزوین که جایگاه منحصر به فردی در کشوردارند؛ است.

همین است که تصمیم گرفته می شود تیم باستان شناسی استان قزوین و پژوهشکده باستان شناسی کار مطالعات خود را شروع کرده و با همت شبانه روزی مرحله شناخت محدوده طرح را در فرصت مناسب انجام دهند.

ضیاءآبادی معاون میراث فرهنگی قزوین ؛جلسه هماهنگی میان مسوولان سازمان میراث فرهنگی و مسوولان شهری قزوین را پر بار و نتیجه بخش اعلام می کند و آن را نتیجه تلاش های استاندارقزوین ،مدیریت  شهری استان، مسعود سلطانی فر و مجموعه معاونت میراث فرهنگی  می داند.

او درباره روند کار هم توضیح می دهد.از باز کردن ۴ گمانه و پاکسازی ترانشه هایی که بر اثر خاکبرداری پیش آمده تا خوانا سازی محوطه  توسط گروه کارشناسی .

ضیاءآبادی  از فعالیت های کارشناسی که به شکل منطقی انجام می شود خوشحال است.او همه این روزهای خوش را تلاش مسوولان سازمان میراث فرهنگی  کشور، استان قزوین و تمامی ارگان هایی که برای رخدادهای قزوین دل می سوزانند، می داند.

خروج از نسخه موبایل