با حضور معاون گردشگری ؛ نخستین نشست تخصصی گردشگری ماجراجویانه برگزار شد

نخستین نشست تخصصی گردشگری ماجراجویانه روز یکشنبه ۱۴ دی ماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

در این نشست معاون و مدیران گردشگری در کنار فعالان طبیعت گردی گردهم آمدند تا از مزایای گردشگری ماجراجویانه و شرایط آن در کشور صحبت کنند.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری در این نشست تخصصی پس از شنیدن بحث های تخصصی فعالان طبیعت گردی و استادان دانشگاه گفت: امیدوارم چنین برنامه هایی ادامه پیدا کند،ما نیز حمایت های لازم را خواهیم کرد.

وی  اظهار امیدواری کرد :از طبیعت بزرگ و زیبای ایران در صنعت گردشگری استفاده و زمینه رشد طبیعت گردی فراهم شود.

وی برگزاری نشست تخصصی گردشگری ماجراجویانه را نتیجه تعامل و مشارکت بین بخشی دانست که کمیته طبیعی گردی یکی از عرصه های تعامل بین بخشی است.

رحمانی موحد در خصوص طبیعت گردی و گردشگری ماجراجویانه  تاکید کرد: آموزش افراد بومی و موسساتی که خدمت ارایه می کنند و همچنین حفاظت از محیط های طبیعی و محیط زیست باید وجه قالب باشد.

محمد علی فیاضی، دبیر کمیته ملی طبیعت گردی نیز در این نشست تخصصی که بسیاری از فعالان گردشگری  و طبیعت گردی حضور داشتند گفت: نزدیک به یک سال و در ۶۰ ساعت کاری استاندارد فعالیت‌های ماجراجویانه تدوین شد.

وی در ادامه به قابلیت  ها و امکانات گردشگری ایران اشاره کرد و اظهار داشت: حدود دو هزار غار در ایران داریم که از ۱۰۰ مورد آن نقشه برداری شده است و  زیر برخی از این غارها امکان غواصی هست.

فیاضی به ۲۵ پیست اسکی و چهار پیست بین‌المللی در ایران اشاره کرد و گفت: از این امکان هم می توان برای گردشگری ماجراجویانه استفاده کرد.

وی افزود: در برخی از استان‌های کشور ظرفیت های مختلفی برای این نوع گردشگری وجود دارد.

  دبیر کمیته ملی طبیعت گردی در ادامه از کوه دماوند به عنوان اثر طبیعی یاد کرد و گفت: برای کوه دماوند در استان مازندران کمیته ویژه‌ای تشکیل شد تا به صورت خاص به آن پرداخته شود،امیدوار هستیم این اقدام قدمی برای ثبت جهانی کوه دماوند باشد،به این ترتیب  اولین اثر طبیعی به ثبت جهانی می رسد.

وی تاکید کرد:ایران با داشتن حوزه های جلگه ای،جنگلی،کوهستانی و بیابانی ظرفیت بالایی برای گردشگری ماجراجویانه دارد.

فیاضی همچنین اظهارداشت: در گردشگری ماجراجویانه ایمنی و امنیت بسیار مهم است. یکی از بحث‌هایی که در استاندارد مورد توجه قرار گرفته، صلاحیت کارکنان است و مدیریت ریسک و مقابله با حوادث احتمالی در اولویت کار قرار دارد.

در این نشست تخصصی که فعالان طبیعت گردی ،استادان دانشگاه و معاون دفتر تدوین استاندارهای ملی سازمان استاندارد ملی ایران حضور داشتند ،چگونگی استانداردهای اجرایی گردشگری را مورد بررسی قراردادند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …