رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی؛ فیلم سازی در باستان شناسی ماندگار است

مستند سازی در حوزه باستان شناسی هیچ زمان رنگ کهنگی نمی گیرد از آن روست که ساخت فیلم در این زمینه همیشه ماندگار است .

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی  و گردشگری امروز دوشنبه ۱۵ دی ماه، در نخستین گردهمایی بین المللی سینمایی مستند و باستان شناسی ایران، باستان شناسی را موضوعی بسیار مهمی و جذاب دانست  و به مستند سازان توصیه کرد برای ساخت فیلم های ماندگار به این حوزه وارد شوند.

وی افزود:باستان شناسی به این دلیل جذاب است که در آن مکاشفه صورت می گیرد و هیچ باستان شناسی نیست که تجربه مکاشفه را نداشته باشد.
به اعتقاد او موضوعی که مکاشفه در آن وجود داشته باشد به طور یقیین برای مخاطبان فیلم جذاب است.
بهشتی در ادامه باستان شناسی را رشته بسیار هیجان انگیز و جذابی دانست  که هیجانش زیر پوستی است .
او باستان شناسی را یک نوع کیمیا گری دانست  و  افزود: باستان شناسی یک کیفیت منحصر به فرد زندگی است یعنی باستان شناسان با شغل شان زندگی می کنند و این در کمتر رشته ای دیده می شود .
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این نکته که معمولا از باستان شناسان حرف قطعی نمی شنوید و همیشه آنچه بازگو می کنند با شک همراه است،  افزود:  این در حالی است باستان شناسی عین قطعیت است زیرا آن  چیزی که در نتیجه باستان شناسی به دست می آید از روی اراده به جای نمانده است پس قطعیت دارد .
وی اظهار داشت: حال اگر مستند سازان غفلت کرده و سراغ یک چنین سوژه ای نروند موقعیت بزرگی را نادیده گرفته اندو لذت مشاهده این فعل هیجان انگیز و زندگی منحصر به فرد را از دست داده اند .
بهشتی درادامه به فیلم سازان توصیه کرد با تواضع به حوزه باستان شناسی وارد شوند زیرا که کار در این حوزه هیچ وقت رنگ کهنگی نمی گیرد.
مستندات سرعت بخش روند فعالیت های باستان شناسی
درادامه محمد حسین طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور ،مستند سخن گفتن را لازمه زندگی در جهان علمی امروز دانست و افزود :بسیاری از پژوهش ها که در حوزه باستان شناسی صورت می گیرد با استناد به فیلم هایی است که در حین کاوش ، مرمت ، حفاظت و … گرفته شده است .
او افزود: جمع آوری مستندات در قالب فیلم و عکس می تواند در ادامه روند فعالیت های باستان شناسی خیلی موثر باشد زیرا که نقاط قوت و ضعف در آنها دیده می شود .
طالبیان گفت: در گذشته به دلایل گوناگون امنیتی از مستند نگاری در حین عملیات باستان شناسی جلوگیری می شد اما امروز که احساس نیاز به رسانه برای آگاهی بخشی آشکار شده است همیشه یک مستند ساز گروه باستان شناسی را همراهی می کند .
به اعتقاد وی نمایش مستند های باستان شناسی برای مخاطب عام که دسترسی به مراکز پژوهشی ندارد می تواند در قالب فیلم ها ی جذاب ارایه شود .
ایجاد تعامل میان مستند سازان و باستان شناسان
علیرضا قاسم خان معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر گردهمایی نیز در ادامه گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به منظور ایجاد تعامل بین مستند سازان و باستان شناسان گام بر می دارد.
وی با اشاره به این نکته که در حوزه میراث فرهنگی فیلم های بسیاری ساخته شده اند ولی تعداد فیلم هایی که در حوزه باستان شناسی ساخته می شوند کم  است افزود : هدف این گردهمایی بیان تفاوت میان این فیلم ها است .
نخستین گردهمایی بین المللی سینمایی مستند و باستان شناسی ایران با مشارکت و همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران، از امروز به مدت سه روز در حال برگزاری است .
دراین گردهمایی ۱۳مقاله علمی – پژوهشی ارایه می شود و ۱۸فیلم منتخب ایرانی و خارجی به نمایش در می آید.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …