مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مشارکت در فرهنگ گیلانی‌ها ریشه دارد

مشارکت و همکاری در فرهنگ و آیین گیلانی ریشه دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان این اداره کل، در راستای تداوم تحقق بخشی به مصوبات جلسات پیشین سازمانهای مردم نهاد گیلان، نشستی با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری ، مدیرکل  میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و مدیران تشکل های غیر دولتی گیلان در محل خانه تشکل ها برگزار شد.

رضا علیزاده در این نشست با تقدیر از زحمات سازمان های مردم نهاد در جهت بهبود فعالیت های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛مشارکت جویی را امری ریشه دار در فرهنگ و آیین گیلانیان دانست که حفظ آن بعنوان میراث کهن این دیار از اهداف این اداره کل است.

وی گفت: توجه دولت تدبیر و امید به تشکل های مردم نهاد فرصت خوبی را برای گسترش فعالیت سمن ها ایجاد می کند.
این مسئول بر هدفگذاری و ساختارسازی در تشکل های مردم نهاد تاکید کرد و اذعان داشت:رسمیت بخشی به این سازمان ها مستلزم آن است که چارچوب های آن مشخص و مدون باشد.

وی افزود: یکی از اولویت های اصلی این اداره کل حمایت از تشکلهای مردم نهاد فعال در حوزه ی میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری  است زیرا این تشکلها سهم عمده ای در شناسایی و حراست از اماکن ، محوطه ها و بافت های تاریخی ، احیا و ترویج صنایع دستی استان و همچنین معرفی جاذبه های گردشگری گیلان دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان تخصیص یکی از اماکن تاریخی استان را بعنوان محل خانه تشکل های مردم نهاد گیلان پیشنهاد نمود و حمایت مدیرکل امور اجتماعی استانداری را در راستای تحقق این امر و تجهیز آن مکان خواستار شد.

یونس رنجکش نیز در این نشست با ابراز خرسندی از قوت گیری فعالیت های تشکل های مردم نهاد در دولت تدبیر و امید؛سمن ها را بازوان حمایتی دولت در اجرای هرچه بهتر برنامه ها دانست و بر لزوم اتحاد آنها تاکید کرد.

وی اظهار داشت:سازمان های مردم نهاد به دلیل ارتباط و پیوستگی با لایه های مختلف جامعه، می توانند یک جریان اجتماعی تولید کنند که با آموزش و بسترسازی های فرهنگی منجر به تولید سرمایه های اجتماعی می شوند.

این مسئول؛ رویکرد فرهنگی را در تولید سرمایه های اجتماعی حائز اهمیت دانست و گفت: رویکرد فرهنگی مستلزم آموزش عمومی است که هر قدر سازمان های مردم نهاد درگیر آموزش جامعه شوند، به مدل های توسعه بهتری دست خواهند یافت.

رنجکش بر انسجام بخشی و اتحاد سمن ها استان با یکدیگر تاکید نمود و گفت: جزیره ای عمل نمودن، باعث کمرنگ نشان دادن بازتاب فعالیت ها خواهد شد.

وی با اشاره بر لزوم حل مشکلات سازمانهای غیر دولتی توسط بخش خصوصی،خواستار اختصاص مکان ویژه ای بعنوان خانه تشکل های مردم نهاد گیلان شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …