آخرین آمار سفر اعلام شد ثبت ۴۱ میلیون نفر شب اقامت در اماکن رسمی

۴۱ میلیون نفر شب اقامت تا پایان روز نهم فروردین در واحدهای رسمی اقامتی سراسر کشور به ثبت رسیده که از این رقم ۱۴ درصد از اقامت مسافران در اماکن مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز یازدهم فروردین با حضور در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در جریان عملکرد ستاد طی ایام تعطیلات نوروز قرار گرفت.

در نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش و مرتضی رحمانی موحد که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد، معاون گردشگری، گزارشی از عملکرد ۱۰ روز نخست تعطیلات ستاد هماهنگی خدمات سفر را ارائه کرد.

معاون گردشگری در ابتدای این گزارش با اشاره به مسئولیت هماهنگی، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در ستاد، گفت: هماهنگی بین دستگاهی، نظارت بر تاسیسات، نرخ‌ها، اطلاع رسانی و ارائه خدمات از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ از جمله اقدامات سازمان میراث فرهنگی در این ستاد است.

وی با بیان اینکه بازدیدهای نظارتی سازمان میراث فرهنگی در استانها از یک ماه پیش از ایام تعطیلات آغاز شده است، یادآور شد: در سال ۹۳، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ۶ جلسه برگزار کرد که در آخرین جلسه معاونین عمرانی استانها و معاون عمرانی وزیر کشور حضور داشتند.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ادامه به اعلام آمار جابه جایی مسافران توسط سازمان راهداری پرداخت و افزود: براساس آمار موجود، ۵ و نیم میلیون نفر مسافر توسط سازمان راهداری جابه جا شده اند که از این تعداد، ۵۶۴ هزار نفر از طریق پایانه های مرزی، ۱۳۰ هزار نفر از طریق دریایی ، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت جاده ای، یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر از طریق راه آهن و ۱۵ هزار نفر از طریق هوایی به مقاصدشان رسیده اند.

رحمانی موحد گفت: مشهد، شیراز و کیش بیشترین مسافر را به خود اختصاص داده است.

معاون گردشگری با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش ۸۷۳ هزار خانوار فرهنگی را در مدارس و سایر مراکز اقامتی وابسته به این ارگان، اسکان داده است، تصریح کرد: ۳ میلیون و ۸۲۵ هزار نفر در اماکن اقامتی آموزش و پرورش اسکان داشته اند.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در رابطه با عملکرد جمعیت هلال احمر در قالب سازمان جوانان و امداد و نجات، گفت: این سازمان در ایام تعطیلات نوروز ۹۴ به بیش از ۵ میلیون نفر خدمات ارئه کرده است، این خدمات در قالب خیمه های نماز، مسائل مربوط به کودکان و انجام معاینات پزشکی اولیه ارائه شده است و به طور میانگین روزانه بین ۳ هزار نفر به این خیمه ها مراجعه کرده اند.

وی همچنین به فعالیت های سازمان امداد و نجات و اورژانس اشاره کرد و افزود: این سازمان در طول ایام نوروز ۳ هزار و ۹۰۰ مورد عملیات داشته است.

معاون گردشگری ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از دستگاههای اعضای ستاد، ۱۱ هزار و ۵۰۷ بازرسی داشته و ۱۰ هزار پرونده در گشت های سیار کارشناسان و بازرسان این دستگاه تشکیل شده است، ۹۴ میلیارد تومن محکومیت توسط قضات کشیک در این ایام صادر شده است.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: سامانه ۰۹۶۲۹ که مدیریت آن را کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بر عهده دارد به ۱۵ هزار مورد تماس مسافران پاسخ داده است، خدمات این سامانه در رابطه با اطلاع رسانی اقامت، امداد و وضعیت جاده ها بوده است، در این مدت فقط ۶۶ مورد شکایت به این سامانه اعلام شده است.

رحمانی موحد ادامه داد: از شکایاتی که به سامانه ۰۹۶۲۹ اعلام شده، ۳۵ مورد مربوط به دفاتر و ۱۵ مورد مربوط به هتل ها بوده است.

معاون گردشگری از فعالیت ۲ هزار و صد پایگاه وزارت بهداشت در سراسر کشور خبر داد و افزود: ۱۸ هزار نفر در این پایگاه‌ها به ارائه خدمات مشغول هستند که در ایام تعطیلات نوروز ۸۸ هزار ماموریت توسط این نیروها انجام شده است.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر همچنین به فعالیت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ستاد اشاره کرد و افزود: بازرسی های صنفی، ارائه خدمات توسط امداد خودرو و سامانه ۱۲۴ از جمله فعالیت های این دستگاه در این ایام است.

وی همچنین به همکاری مناسب سازمان صداو سیما با ستاد هماهنگی خدمات سفر اشاره کرد و یادآور شد: ۴ هزار و ۳۰۰ ساعت برنامه مربوط به معرفی مقاصد سفر و فرهنگ سازی سفر از طریق رسانه ملی در حوزه ملی و استانی تهیه و پخش شده است.

معاون گردشگری با بیان اینکه سازمان هواشناسی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مناطق آزاد، هر کدام برنامه هایی را در ستاد بر عهده داشتند، افزود: نیروی انتظامی در دو بعد ترافیکی و انتظامی همکاری قابل تقدیری با ستاد هماهنگی خدمات سفر داشته است.

رحمانی موحد تصریح کرد: سال ۹۴ برنامه های ستاد در جهت هم افزایی و تجمیع خدمات ادامه پیدا می کند.

معاون گردشگری در ادامه با اعلام آخرین آمار سفر در کشور پرداخت و افزود: ۴۱ میلیون نفر شب اقامت تا پایان روز نهم فروردین در واحدهای رسمی اقامتی سراسر کشور به ثبت رسیده است که از این رقم ۱۴ درصد از اقامت مسافران در اماکن مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفربا بیان اینکه بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی با رشد ۱۷۰ درصدی همراه بوده است، تصریح کرد: تقویت فرمانداری ها و شهرها در رابطه با برنامه های ستاد از مهمترین اولویت های ما در سال ۹۴ خواهد بود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …