ضرورت توسعه اقامت گاه های بین راهی در گفتگوی رییس مجلس با مسئولان سازمان میراث فرهنگی

دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی  در دیدار نوروزی مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و معاونان این سازمان که صبح دوشنبه در محل مجلس شورای اسلامی انجام شد، اظهار داشت: ساخت و توسعه اقامت گاه های بین راهی با توجه به حجم سفرهای نوروزی و تابستانی گردشگران داخلی یک ضرورت است.

وی با اشاره به ساخت کاروان سراهای تاریخی در مسیرهای مختلف بین شهرهای ایران که تعداد آنها به حدود هزار مورد می رسد اظهار داشت: این کار نشان می دهد در دوره های تاریخی مورد نظر فرمتی برای مسافرت وجود داشته که نیازهای مسافران را متناسب با شرایط هر منطقه تامین می کرده است اما اکنون به نظر می رسد ما فرمتی برای مسافرت های مردم نداریم و همین کمبود امکانات اقامت و استراحت مسافران باعث فشار به مردم شده است.

وی با اشاره به یکی از اقامت گاه های بین راهی در بزرگراه تهران – قم افزود: این نمونه نشان می دهد که ساخت چنین اقامت گاه هایی توسط بخش خصوصی می تواند ضمن درآمدزایی و ایجاد اشتغال، تسهیلات فراوانی برای مسافران نیز فراهم کند. لذا همین مدل می تواند به سایر مسیرهای بین شهرها تعمیم یابد.

لاریجانی افزود: توسعه چنین اماکن و اقامت گاه هایی به ویژه برای شهرهای کم تردد می تواند باعث جذب مردم و تنوع مقاصد سفر و گردشگری در کشور شود، ضمن اینکه چنین کاری می تواند یک امکان و خدمت ماندگار برای جمهوری اسلامی تلقی شود.

در این دیدار مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: متولی ارایه مجوز برای ساخت اقامت گاه های بین راهی وزارت راه و شهرسازی است و متقاضی برای ساخت این اقامت گاه ها نیز بسیار زیاد است اما بر اساس بررسی های انجام شده، متقاضیان نسبت به طولانی بودن فرآیند اعطای مجوز و به ویژه استعلام های متعدد از دستگاه های مختلف، گلایه مند هستند. بر همین اساس سازمان میراث فرهنگی با وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی را انجام داده و وزیر راه شخصا قول داده تا در زمینه اعطای مجوز های مذکور تسهیلاتی فراهم شود و این فرآیند ها و استعلام ها متمرکز شود. سلطانی فر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ مجتمع بین راهی در کشور در حال ساخت است اظهار داشت: بر اساس مطالعات سازمان میراث فرهنگی، نیاز کشور به چنین اقامت گاه هایی بین ۷ تا ۸ برابر تعداد موجود است. وی افزود: از نظر اقتصادی احداث این اقامت گاه ها توجیه اقتصادی مناسبی دارد و سیاست دولت نیز حمایت همه جانبه از ساخت و توسعه این اقامت گاه ها برای ایجاد تسهیلات و امکانات بیشتر برای مردم و گردشگران است .

در این دیدار سلطانی فر همچنین گزارشی از وضعیت سفرهای نوروزی در سال ۹۴ به رییس مجلس شورای اسلامی ارایه کرد. وی گفت : در نوروز امسال جمعا بیش از ۶۰ میلیون نفر شب اقامت در اماکن رسمی شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، میهمان سراها،کمپ ها و اقامت گاه های موقت، خانه های معلم، مدارس و اماکن متعلق به دستگاه های دولتی ثبت شده است که نسبت به سال گذشته رشدی حدود ۵ درصد را نشان می دهد. به گفته وی اگر میزان اقامت هر مسافر را حدود ۴ شب در نظر بگیریم، این میزان نشان دهنده ۱۵ میلیون سفر در ایام نوروز امسال است.

وی اضافه کرد : همچنین میزان بازدید از امکان تاریخی ، فرهنگی و مذهبی در این ایام معادل ۶۸ میلیون بازدید بوده که نسبت به سال گذشته رشدی بیش از ۱۴۰ درصد نشان می دهد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود به استراتژی سازمان مبنی بر توزیع زمانی و مکانی سفر در کشور اشاره کرد و افزود: به منظور کاهش فشار سفرهای نوروزی و تابستانی و استفاده بهینه از امکانات اقامتی و پذیرایی کشور، طرح تعطیلات زمستانی از سوی این سازمان تقدیم دولت شده و هم اکنون در کمیسیون های تخصصی دولت در حال بررسی است و برای تحقق این امر نیازمند همکاری و مساعدت مجلس شورای اسلامی هستیم. وی همچنین با اشاره به فعالیتهای ستاد هماهنگی خدمات سفر در سراسر کشور اظهار داشت: ۱۰۳ نفر از نمایندگان مجلس درطول ایام نوروز از ستادهای خدمات سفر و فعالیتهای اعضای ستاد بازدید داشته و همکاری و مساعدت لازم با این ستادها داشته اند.

گفتنی است در این دیدار، معاونان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان نیز حضور داشتند. این دیدار صبح دوشنبه ۱۷ فروردین در محل ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی انجام شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …